Tør du at satse på en karriere i sport?

Sidsel Iversen

Sidsel Iversen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Sidsel er specialiseret i sportspsykologi med fokus på skiftet fra en sports- og hverdagskultur til en anden. Hun er tilknyttet både klubber, eliteklasser og arbejder med individuelle forløb fuldtid i Mental Motion.
Sidsel Iversen

Eller tager du hellere den ”sikre” vej?

Hvis du kan svare ja til det første er du langt. Hvis du kan svare ja til det næste, kan du have udbytte af at arbejde med dig selv mentalt. Lad os se lidt nærmere på det.

 

 

Man må satse i sport

For nogle år siden forklarede en dygtig atlet mig, at hans motto var:

 

”Hvis du vil vinde stort, må du satse stort”.

 

Det har jeg tænkt over mange gange siden, og jeg synes, det er et godt motto. Det er godt, fordi det viser, man ikke kommer let til tingene, at man ikke kan sidde og vente på, at tingene sker – heller ikke selv om man har talent for sin sport.

Man må satse på, at de ting man træner, de ting man øver og den livsstil man fører, er nok til, at man kan vinde stort.

At satse betyder, at ingenting er sikkert, og man løber derfor en risiko. Man er ikke sikker på at opnå det, som man træner for: at vinde. Nej, i stedet risikerer man at tabe. Og når man taber, kan man krybe ned i et hul og gemme sig, og man kan blive vred og ked af det og skuffet. Og sådan er det.

 

Det må heldigvis godt være sådan – især hvis man ikke stopper der. For hvis man har modet til at kigge på sit nederlag, analysere det og finde ud af, hvorfor man tabte, og derfra gøre noget anderledes end man plejer, noget man ikke er lige så godt trænet i, så kan man flytte sig. Langt.

Læs mere om det her.

For hvornår lærer man egentlig mest?

  • Er det når man ridder på en bølge af succes, og gør tingene, som man altid har gjort?

Eller

  • Er det når man møder modstand og er nødt til at satse, for at finde nye veje, nye muligheder for at nå sit mål?

 

Jeg tror på det sidste. Jeg tror på, at hvis man tør satse – velvidende at det ikke nødvendigvis går, som man ønsker i første, andet eller måske tredje forsøg – så kan man virkelig nå langt i sin udvikling.

 

Her kommer mentaltræning ind i billedet, for hvis du kan acceptere de nedture og bump på vejen, der følger med det at satse, så står du stærkt. Du bliver ikke en dårligere atlet af den grund. Tværtimod bliver du stærkere.

 

Læs her om, hvordan man kan komme videre efter sine fejl.

 

Tag et eksempel som den tidligere håndboldstjerne Anja Andersen. Hun udtalte for mange år siden, at de kampe hun satte mest pris på, det var dem, hvor hun og hendes hold tabte.

Og hvorfor så det?

Jo, Anja Andersen var en atlet, der om nogen turde at fejle. Hun havde fundet ud af, at det var her, hun måtte gøre nogle ting anderledes end normalt. Det var disse kampe, der udfordrede hende og krævede at hun gjorde sit ypperste. Og hvis du ikke husker Anja Andersen så godt, så må jeg for en god ordens skyld pointere, at hun ikke brød sig om at tabe. På nogen som helst måde – så et nederlag var ikke OK for hende.

 

Et nederlag var en inspiration til at kæmpe videre, til at udvikle sig

Måske kan du huske hendes straffekast i OL-finlaen i Atlanta i 1996, hvor hun kunne afgøre kampen ved at score. Tiden var gået, og alt lå i hendes hænder.

 

Hun brændte!!

 

Dermed var kampen uafgjort, og der skulle spilles forlænget spilletid.

Her kan du se afslutningen af kampen (Straffekastet er 1:10 inde i videoen).

 

Slog det Anja Andersen ud, at hun brændte?

– Ja, måske lige som det første. Og nogle spillere ville måske være knækket og have fundet sig til rette på bænken, bange for at skulle være afgørende spiller igen.

Men Anja havde modet til at forsætte. Det var ikke sikkert, hun kunne spille godt nu, for hun kunne risikere at fejle stort. Især fordi hun lige havde brændt et meget vigtigt straffekast. I stedet for at lade frygten sejre, kunne hun gøre noget andet.

 

Hun kunne satse alt

  • Satse på at være udslagsgivende for kampen – på godt og ondt.
  • Hun kunne satse på, at hun kunne holde hovedet koldt i den forlængede spilletid, som på det tidspunkt var hendes, måske største, udfordring.

 

Landstræneren kunne satse på, at hun kunne holde til presset. Hele Danmark måtte satse på, at hun kunne.

 

Og det kunne hun.

 

Hun spillede – ligesom resten af holdet – fuldstændig fantastisk, som var kampen den sidste og gjaldt den alt. Og det gjorde den givetvis, for Anja Andersens liv handlede på det tidspunkt om håndbold, og måske ikke meget andet. Så for at nå hendes mål om at vinde stort, var hun nødt til at satse på, at hun kunne præstere på et meget vanskeligt tidspunkt.

 

Læs her mere om, hvorfor man kan være presset i de afgørende faser.

 

Så hvad kan du lære af det?

Jo, du kan lære, at hvis der er noget du drømmer om at opleve, noget du gerne vil opnå, så må du kæmpe for det, også selv om du risikerer at fejle.

 

For mange atleter er der langt fra deres daglige træning og mål til at stå i en OL-finale, som Anja Andersen gjorde. Men modet til at turde satse hele butikken for at vinde og nå et mål, findes uanset niveau, drøm og mål.

 

Har du det? Modet altså?

Eller skal du måske øve dig i nogle ting, hvor du risikerer at fejle, men hvor det du kan vinde overskygger risikoen?

Kom ind til en gratis og uforpligtende samtale med en mentaltræner hos Mental Motion

Vi tilbyder alle atleter en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig. Vi taler om hvordan du mentaltræner hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mentaltræning, og hvad du kan forvente, hvis du vælger at starte et samarbejde med os.

Du kan booke en gratis samtale her

 

andre har også læst


5 ting I som familie kan have særligt fokus på, der vil styrke jeres relation i en ellers urolig tid

  Sådan passer du bedst på dig selv og dine nære imens Corona raser   Corona raser der ud ad. Det har stået på længe, og ingen af os ved hvor længe det skal vare

Se mere

Mentaltræning Badminton: Hvorfor er det afgørende?

Mentaltræning badminton er ligesom andre sportsgrene afgørende for, at du kan præstere optimalt og opnå dine mål. Mentaltræning giver dig den mentale styrke der skal til, når eksempelvis

Se mere

Bænkevarmer – at blive valgt fra!

At være bænkevarmer er en del af sport     Alle atleter oplever på et eller andet tidspunkt i deres karriere at blive valgt fra. Nogen for en kort periode, andre for længere

Se mere