Talentudvikling for trænere – Derfor bør du have fokus på relationer fremfor resultater

Kasper Henriksen

Kasper Henriksen

Sportspsykologisk Konsulent hos Mental Motion
Kasper er specialiseret i sportspsykologi med fokus på, at få hverdagen til at hænge sammen med elitesporten. Kasper har derfor særlig fokus på opretholdelse af den mentale sundhed både på og uden for banen. Kasper arbejder fuld tid i Mental Motion.
Kasper Henriksen

Derfor bør du have fokus på relationer fremfor resultater

 

Som træner har du ofte hørt sangen om den procesorienterede tilgang og vigtigheden af, at arbejde med udvikling og gode præstationer fremfor at fokusere på resultater. Ofte er dette lettere sagt end gjort. Når weekenden kommer, ja så er det jo resultatet vi spiller for? Det er svært at underkende dette når vi snakker professionel sport, hvor dårlige resultater i sidste ende kan koste dig jobbet som træner. Men som talenttræner og med fokus på talentudvikling så er det vores oplevelse, at mange trænere har misforstået og fejlagtigt tror, at unge atleter skal trænes på samme måde som voksne eliteatleter.

 

Der ses ofte en række velkendte konsekvenser ved denne tilgang:

  • Udbrændthed: Atleten mister lysten og glæden ved sporten, da selvorganiserede leg, kammeratskabet og selve udviklingsprocessen, bliver tilsidesat og erstattet af et fokus på resultater, konkurrence og taktik.

 

  • Manglende udvikling: Atletens udviklingsfærdigheder og fokus på egne evner bliver negligeret, da det at præstere godt som hold, eller lade træneren diktere planen, bliver hovedfokus. 

 

  • Klarer ikke transitionen: Det er velkendt at mange unge talenter ikke når hele vejen til toppen og størstedelen stopper, i transitionen fra ungdom til senior. Det er der mange grund til, men først og fremmest handler det om at anerkende, at unge mennesker og voksne eliteatleter er to vidt forskellige steder i deres liv, både socialt og kognitivt. Derfor bliver udviklingsfærdigheder (mentale og relationelle) helt afgørende i talentudviklingsårene. 

 

 

Fokus på relationen fremfor resultatet

Et resultatorienteret fokus skal altså med andre ord, ikke fylde særlig meget i talentudviklingsårene og ifølge forskning bør du som træner være varsom med ensidigt, at fokusere på det taktiske og tekniske. Glæde, motivation og inspiration bliver vigtige forhold for, at atleter bibeholder lysten til at øve sig teknisk, fysisk, mentalt og taktisk. Her argumenterer forskning for, at netop trænerens evne til at indgå i stærke relationer med sine atleter, bliver det mest afgørende forhold for, at bidrage til denne glæde og motivation i talentudviklingsårene. 

 

Så hvordan kan jeg som træner arbejde med at skabe stærke relationer?

Forskning har fundet frem til fire kendetegn, omhandlende kvaliteten af og i den gode relation. På engelsk beskrevet ved de fire C’er: Closeness, Committment, Complementarity, og Co-orientation. 

 

Kunne du, ud over at blive dygtigere til dit relationelle arbejde, tænke dig at blive skarpere på din kommunikation? Så se her

 

De fire C’er

Ved at reflektere over og arbejde på, at inddrage de fire C’er i din daglige praksis, kan du styrke dit relationelle arbejde med dine atleter. Atleter gennemgår, ud over deres naturlig fysiske og kognitive udvikling, et hav af forskellige udfordringer og udviklingsstadier, som til tider indebærer sårbare og svære perioder. Her kommer du som træner, med din indflydelse, til at spille en afgørende rolle for atleten. Derfor kan et arbejde og fokus på de fire C’er netop bane vejen for den sunde atlet. 

 

  • Closeness, betyder at du og din atlet er følelsesmæssigt forbundet, via et bånd af tillid og respekt til hinanden. Når atleten mærker, at du som træner både er lyttende og imødekommende overfor atletens behov, både personligt og som atlet, så åbner døren sig ind til et relationelt stærkt samarbejde. 

 

  • Committment, betyder at du som træner følger din atlet i medgang og modgang. Din atlet mærker således en støtte og engagement, uanset de op- og nedture der er på jeres fælles vej mod målet. Man er som træner og atlet med andre ord, dedikeret til samme mål og forsøger, at se perioder med modgang som perioder med god feedback og udviklingspotentiale.

 

  • Complementarity, betyder at der i mellem dig og din atlet er en tydelig rolleafklaring, så i kan komplementere hinanden bedst mulig. Ved du som træner hvad din atlet forventer af dig? og ved din atlet, hvad du forventer af vedkommende? Her bliver din ledelsesstil ligeledes afgørende. Er du som træner inddragende og lader du, via et ligeværdigt forhold, atleten være med i beslutninger? Eller er du en mere distanceret træner der styrer skibet i den retning som du tror på? Hvad end du tror på så er det vigtigt at atleten forstår, at han/hun har et større ansvar hvis du som træner vægter det ligeværdige forhold. 

 

  • Co-orientation, betyder at du og din atlet har fælles forståelse for hvad der forventes af hinanden og er orienteret mod de samme mål. Har du og din atlet eksempelvis forventningsafstemt, hvad en god effektiv træning er og hvordan den ser ud? Arbejder i med andre ord i samme retning og deler den samme glæde og motivation for, at opnå denne udvikling og/eller mål? 

 

 

Lad de gode relationer bane vejen for de sunde talenter

Så hvis du vil skabe en procesorienteret vinderkultur og dygtige atleter der er velforberedte på livets forskellige transitioner, så start med at bygge relationer. Start med at reflekter over din egen ledelsesstil og stil dig selv spørgsmålene:

1) ”Hvor meget tid bruger jeg på det relationelle og hvad gør jeg?”

2) ”Hvad kan jeg gøre for at skabe et større fokus på det (reflekter over de fire C’er)?”.

Din ledelse som træner er uvurderlig og dine handlinger kan være afgørende for de mennesker du omgås. Vi har den største respekt for dig og dit arbejde!

 

Er det noget for dig, så tilbyder vi…

 

Træneruddannelse i Mentaltræning

Er du interesseret i at blive en endnu dygtigere træner, og få det mentale arbejde ind under huden, så du selv kan anvende det i din træning?
Så kig lige lidt nærmere på vores træneruddannelse i mentaltræning, hvor du får konkret viden til, hvordan du kan bruge mentaltræning som en helt naturlig del af din daglige træning. Øvelser, sparring og supervision er blot nogle af de elementer, vi tager i brug for at dygtiggøre dig i din trænergerning.

KLIK  HER hvis du har lyst til at vide mere om uddannelsen…

 

andre har også læst


Effektiv træner kommunikation: Hvordan kommunikerer du effektivt som træner?

Sådan sikrer du dig effektiv træner kommunikation Den vigtigste og mest udfordrende færdighed, for at opbygge stærke relationer til dine atleter, assistenter og andre involverede rundt om dig,

Se mere

Træner feedback: Hvordan udvikler vi refleksive atleter?

I elitesport stilles der dagligt store krav til trænerne, som naturligt bliver overført til atleterne. Med de store krav i elitesporten følger i særdeleshed de mentale krav, som både klub,

Se mere

Mentaltræning for trænere – Sådan kan du som træner styrke din ledelse

Sådan kan du som træner styrke din ledelse Som atlet er du ofte dybt afhængig af din træners evner til at kommunikere og lede dig i en klar og tydelig retning. Tydelig ledelse skaber tryghed og

Se mere