Atleter: den her form for stress kan resultere i en akut skade

Sidsel Iversen

Sidsel Iversen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Sidsel er specialiseret i sportspsykologi med fokus på skiftet fra en sports- og hverdagskultur til en anden. Hun er tilknyttet både klubber, eliteklasser og arbejder med individuelle forløb fuldtid i Mental Motion.
Sidsel Iversen

Hvorfor får jeg mange skader, mens andre slipper?

Når det handler om sport, er skader et uundgåeligt emne. For de optræder fra tid til anden, og hos nogle oftere end hos andre. Og netop det her med, at de optræder oftere hos nogle atleter end hos andre, har et hold forskere valgt at undersøge.

 

  • For er der mon en grund til, at skaderne hagler ned over nogle atleter, mens andre går fri?
  • Kan man sige noget om, hvem der bliver ramt, og hvad kan man som atlet eller støtteperson til en atlet tage af forholdsregler?

 

Det er faktisk lykkedes et sæt forskere (ved navn Williams og Andersen, der fik publiceret denne forskning i 2007) at finde ud af, hvornår atleter er mere sårbare overfor at pådrage sig skader end ellers. Ret vigtig viden, hvis du eller dit barn dyrker meget sport, og gerne vil undgå at ende med en skade. Eller endnu værre, pådrage sig en ny, lige efter at være kommet tilbage til sporten.

 

 

De her 3 typer af stress har afgørende betydning

Blandt andre risici viser det sig, at tre forskellige typer af stress kan gøre en atlet mere sårbar for en akut opstået skade. Det vil altså sige en skade, der opstår her og nu i en given situation. (OBS: en overbelastningsskade eller en gene, der er blevet ignoreret over længere tid, men som holder atleten fra sin sport, er ikke akutte skader).

 

Her får du et indblik i, hvad den første af de tre typer af stress handler om.

1.Når du allerede har været skadet, og skal tilbage til sporten…

Risikoen for, at en atlet pådrager sig en skade kort efter at være tilbage i sporten efter en tidligere skade, er relativ høj. Især hvis atleten ikke er 100% rehabiliteret efter skadesperioden. Med 100% rehabiliteret menes både fysisk og mentalt. Så selv om alt ved fysikken spiller og atleten på den front er kommet skaden til livs, er det vigtigt, at atleten også er mentalt parat til at vende tilbage.

Især kan frygt for at blive skadet igen, fylde meget, eller atleten kan have en forventning om, at være på samme niveau, som før skaden, og dermed træne derefter, hvilket nemt kan ende galt – fysisk eller mentalt – fordi det ”koster” at være udelukket fra sporten i kortere eller længere tid. Og det tager tid at vende tilbage og komme op på fuldt blus igen. Rigtig mange atleter respekterer ikke den tid det tager, og det skaber stress.

 

2. Den næste type stress handler om store livsbegivenheder i atleten liv.

Hvordan mon de kan influere på en akut skade…?

 

3. Og den tredje type stress handler om de dagligdagsudfordringer, som en atlet oplever.

Gad vide, hvorfor de helt almindelige dagligdagsudfordringer også har noget at sige i forhold til en skade.

 

Er du nysgerrig efter svarene på ovenstående spørgsmål?

 

Meld dig ind på ‘Sidelinjen – støt dit barns talent’. Det er HELT gratis!


Du er kun ét klik fra at at få adgang til mange flere råd til hvordan du støtter dit barn bedst i sporten

Giv mig adgang nu

 

andre har også læst


Hjælp! Jeg har mistet min passion!

Når din passion bliver taget fra dig   Når du, som eliteatlet bliver skadet, er det normalt at føle det som du har mistet en del af din identitet. Hele dit liv er jo bygget op om sporten,

Se mere

Min far som sportsforælder #1: “Jeg ville så gerne gøre far glad”

Jeg er søn af en meget engageret sportsforælder Det gjorde ondt på ham, når jeg tabte, fordi det gjorde ondt på mig..   Af Philip Ørnø, Tidligere Professionel Tennispiller og

Se mere

5 mentale styrker sportsverdenen kan lære af DR Pigekoret

Hvad delen har DR Pigekoret med atleter, sport og sportspsykologi at gøre?   Faktisk har det ret meget med hinanden at gøre. Atleter og korpiger lever nemlig begge et liv der ligner

Se mere