SELVTILLID TEST – Hvordan står det til med din selvtillid?

Stine N. Lyhne

Stine N. Lyhne

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Stine er specialiseret i sportspsykologi, og hvordan den mentale sundhed kan opretholdes i elitesportens verden. Ved siden af jobbet i Mental Motion udgiver Stine forskning om mental sundhed i sport.
Stine N. Lyhne

 

Selve ordet selvtillid betyder, om man har tillid til sig selv, tillid til sine egne evner. 

 

Selvtillid er relateret til følelsen af at kunne, hvad man vil – og hvad beskriver det bedre en selveste Pippi Langstrømpe: ”Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert”

 

Ingen af os er født med den særlige evne at kunne alt fra fødslen. Alle mennesker står derfor helt naturligt overfor at skulle lære en masse ting gennem livet. Selvtillid kan hjælpe dig på vej, da den sikre at du har troen på dig selv, og troen på at du kan tilegne dig den viden og de færdigheder der skal til for at kunne det du ønsker.

 

Dit fysiske talent gør det ikke alene

Meget ofte er det dit mindset der afgøre om du præsterer eller ej. Har du selvtillid vil det alt andet lige være nemmere at være dig både inde og udenfor banen. Træning af din selvtillid er vejen frem mod toppræstationer.

 

 

selvtilid test

 

 

Har jeg selvtillid?

Vi har lavet en kort test der kan fortælle dig, hvordan det står til med din selvtillid. Tjek af, hvor mange af følgende citater, der kunne være kommet fra dig – Jo flere citater du kan genkende og stå inde for, jo højere grad af selvtillid har du.

 

Selvtillid test – Citat 1:

“Jeg tror på mine egne evner – selv når jeg møder modstand”

 

Selvtillid test – Citat 2:

“Jeg er ikke bange for nye opgaver – selvom jeg ikke har prøvet det før”

 

Selvtillid test – Citat 3:

“Jeg bliver ved med at kæmpe selvom noget er svært – jeg dropper det ikke bare”

 

Selvtillid test – Citat 4:

“Jeg undgår ikke ting – bare fordi jeg syntes det er svært

 

Selvtillid test – Citat 5:

“Jeg er ikke bekymret for at underpræstere – jeg lad det ikke fylde selv i kamp”

 

Selvtillid test – Citat 6:

“Jeg er let ved at møde nye mennesker – og tro på at de kan lide mig”

 

Selvtillid test – Citat 7:

“Jeg tør godt tale foran en større forsmaling – hvad de tænker om mig fokuserer jeg ikke på”

 

Selvtillid test – Citat 8:

“Jeg har en positiv indstilling til mig selv og mine evner – jeg tør godt forvente noget af mig selv”

 

Selvtillid test – Citat 9:

“Jeg er bevidst om at opsøge ros og anerkendelse fra andre – da det gavner min tro på mig selv”

 

Selvtillid test – Citat 10:

“Jeg skammer mig ikke over mig selv og mine færdigheder – jeg er stolt af mig selv”

 

Hvor mange citater kunne du sætte flueben ved i selvtillidstesten?

   selvtillid test

 

 

Vil du gerne styrke din selvtillid?

Uanset om du føler, at du har meget eller lidt selvtillid, så kan man altid arbejde på at forbedre den – Derfor får du her et råd til, hvad der er vigtigst at fokusere på hvis du vil arbejde med din selvtillid.

 

Vil du også vide om du er mentalt stærk – så tag testen HER

 

En ubekymret hjerne er bedst

Den danske forsker Dan Bang fortæller, at når vi er bekymrede – for eksempel for, om vi kan klare os godt til træning eller score nok mål i kampen – så holder vi fast i de bekymrende tanker og mængden af stresshormonet Kortisol øges i kroppen. Det betyder at bekymringerne både tankemæssigt og kropsligt spænder ben for vores præstation.

 

Tankemæssigt sker der det, at vi har fokus på de bekymrende tanker, såsom…

 

”Hvad nu hvis jeg taber i dag”

 

”Min konkurrent er helt sikkert bedre end mig”

 

”Jeg har lige brændt, så gør jeg det nok også næste gang”

 

… Vi kommer til at holde fast i tanker som disse, og lad dem blive vores sandhed. 

 

Kropsligt sker der det, at stresshormonet Kortisol påvirker hjernen og vores mentale præstation. Når det er i kroppen forringer det vores analytiske evner og gør, at vi tager forhastede beslutninger. Samlet set så forringer det vores præstation og gør os dårligere til at lære fra feedback og kritik fra omgivelserne. 

 

I forhold til selvtilliden så er det derfor yderst vigtigt, at forsøge ikke at holde fast i de bekymrende tanker – derfor er en ubekymret hjerne bedst!

 

Tryk HER og lær hvordan du håndterer presset…

 

Tre ting du kan gøre for, at bekymre dig mindre

Man kan ikke styre sine tanker. Fortæller du din hjerne, at den ikke må tænke på en lyserød elefant, så tænker du på en lyserød elefant. Det samme gælder de bekymrende tanker – det virker ikke at beslutte sig for aldrig at bekymre sig mere. Det man KAN er at man kan arbejde med måden man forholder sig til sine tanker på…

 

selvtilid test

 

 

1. Bliv bevidst om, dine bekymrende tanker

Det første skridt i retningen mod, at bekymre sig mindre, er at starte med at registrere hvilke bekymrende tanker man har. Ved at blive bevidst om ens tankemønstre, kan man forholde sig til, hvilke tanker man vil holde fast i og give opmærksomhed, og hvilke tanker man vil acceptere er der, men fjerne sit fokus fra.

 

2. Tag kontrollen over din bekymrede hjerne

Når du er blevet bevidst om, hvad det er for nogle tanker du har og hvilke af dem du gerne vil lytte mindre til og lade fylde mindre – så er du godt på vej. Men, de bekymrende tanker vil blive ved at komme. Det kan være en hjælp at forholde sig til: ”Hvad har jeg kontrol over?” Mange af de bekymrende tanker der driller os allermest, er ting vi slet ikke har magt eller indflydelse over. Brug derfor din energi på det du kan gøre noget ved, og ikke det som er udenfor din kontrol.

 

3. Find noget at erstat bekymringerne med

Du skal øve dig på det her, ikke kun i en dag eller en uge, men formentlig hele livet. Det kan derfor være en god ide at finde et fokus, der kan hjælpe dig når de bekymrende tanker kommer snigende. Et fokus kan deles op i et hjerne-fokus og et krops-fokus.

 

Et hjerne-fokus er en tanke man kan tænke for at finde et nyt og bedre fokus væk fra de bekymrende tanker. En tanke man kunne tænke, kunne være: ”Vær tilstede i nuet og koncentrere dig om det du er i gang med” om det så er at spille fodbold, lytte på din mor eller lave lektier.

 

Et krops-fokus er noget man gør med kroppen for at ”ryste” de bekymrende tanker af sig. Noget man gjorde med kroppen kunne være at: ”lukke øjnene”, ”vippe med tæerne” eller ”trække skuldrene op til øerne”. Prøv dig frem, hvad der virker for dig, virker nødvendigvis ikke for andre. 

Så hvis du ønsker dig en mindre bekymret hjerne, så er det her vejen frem – Sørg for at det er dig der styrer din hjerne og ikke den der styrer dig!!

 

☆God arbejdslyst – God tankelyst ☆

 

Kom ind til en gratis, uforpligtende samtale om,

hvordan vi kan træne din selvtillid

 

 

selvtilid test

 

Vi tilbyder alle atleter en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig. Vi taler om hvordan du mentaltræner hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mentaltræning, og hvad du kan forvente, hvis du vælger at starte et samarbejde med os.


BOOK EN GRATIS

SAMTALE


Lad os tage en snak om hvad Mental Motion er - og hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig

andre har også læst


Mental coaching – til atleten der gerne vil være mentalt stærk og præstere når det gælder

Mental coaching – til atleten der gerne vil være mentalt stærk og præstere når det gælder Der er mange myter og ideer om hvad mental coaching. Der tales både om at atleter skal ligge i

Se mere

Motivation til træning – få her 3 trin til øget motivation ✅

Kender du det, når motivation til træning driller.   Når det at skulle til træning ikke er det, der står øverst på ønskelisten?   Sådan er det for de fleste fra tid til

Se mere

4 gode grunde til at mentaltræning i grupper styrker dit mindset

Hvofor lave mentaltræning i grupper? Spørger du måske.   "Jamen mentaltræning er vel noget du laver for dig selv, og ikke sammen med andre- vi har jo vidt forskellige udgangspunkter,

Se mere