Sådan arbejder du med roller på dit team

Jesper Rasmussen

Jesper Rasmussen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Jesper har specialiseret sig i sportspsykologi, hvor han har haft særligt fokus på teams med stor interesse i interne relationer og hvordan en fælles retning er afgørende for, at få teamet og atleter til at trives og præstere. Ved siden af sit arbejde i Mental Motion er Jesper også tilknyttet et projekt for udsatte unge på Nørrebro.
Jesper Rasmussen

Sådan arbejder du med roller på dit team

 

Hvorfor er der ingen der tager ansvar!

Det er jo slet ikke hendes opgave!

Så er vi bagud igen og alle spillerne gemmer sig.

 

Kan du genkende ovenstående? Det er ofte de kommentarer vi får, når træneren oplever modgang, atleterne er umotiveret eller bange for eller frasiger sig ansvaret.

En af de måder vi udvikler teamet på, er at arbejde med rollerne.

 

  1. Roller der er aftalt på teamet
  2. Ikke aftalt roller på teamet, men som stadig er der
  3. Roller der mangler på teamet
  4. Hvilken rolle den enkelte skal arbjede med

 

Oftes er mange af spillerne ikke særlig bevidste om deres rolle. De ved ikke at der er mange forskellige aftalte og ikke aftale roller på et team. Derfor er det vigtigt, at spillerne får en general forståelse af, at der er forkskellige roller på teamet og de kan træne deres rolle.

For at spore dem ind på temaet, så kan du starte med at dele dem op i grupper af 4-5 og derefter lave en masse små post-it med roller f.eks.

 

  • Ros mig,
  • Anerkende mig
  • Lyt til mig
  • Jeg bestemmer
  • Gør nar af mig
  • Ignorere mig

 

Når du har lavet de forskellige post-it, deler du dem ud til spillerne og bede dem op at sætte dem i panden uden af kigge på sedlen. Det er en god ide at give spillerne lidt tid til at forstå de andres roller, så de kan agere efter dem. Hvis der er en af spillerne der har en der hedder ignorere mig, så skal de andre i gruppen ikke høre efter hvad han eller hun siger.

Nu skal de bygge et korthus, hvor det er vigtigt at de handler efter hinandens roller. Denne øvelse behøver ikke tage mere end 2-5 minutter. Det kommer lidt an på aldersgruppen. Det gælder om at lave det højeste hus. Du kan evt. tilføje straf og belønning, så der kommer pres på opgaven.

 

 

 

 

Efter du har lavet øvelsen tager du en snak med spillerne. Hvad gik øvelsen ud på? Hvad fik de ud af det? Hvilke roller var i spil?

Derefter får du atleterne til at lave en brainstorme over alle de roller de kender. Det er både aftalte roller som at være træner, til ikke aftale roller som at være teamets klovn. Brug efterfølgende tiden på at dele de forskellige gruppers bud roller i plenum. Hvis der er tid, så kan du skrive dem op på tavlen.

 

Er du interesseret i, at lære at arbejde med mentaltræning i din fysiske træning? Så læs mere om Mental Motions uddannelse i mentaltræning ved at klikke HER.

 

 

Arbejdet på træningsbanen

En ting er at spillerne taler om roller og hvilke roller teamet har brug for. Noget andet er at prøve det af i praksis.

Til den næste øvelse er din opgave som træner at lave en masse roller. Find 2 farver af post-it og skrive nogen forskellige roller ned som du tænker vil passe til spillerne.

Det kunne f.eks. være at du havde en grøn og en rød bunke.

 

Grøn:                                                           Rød:

Den hårdtarbejdende                              Den passive

Den støttende                                          Den brokkende

Den ledende                                            Den ligeglade

Den gode holdspiller                               Solespilleren

Mv.                                                             Mv.

 

Gør det klart og tydeligt – De skal arbejde med den rolle de har fået ellers er øvelsen ligegyldigt. De 2 holder skal nu spille på 2 mål og spiller ca.12-15 minutter, hvor de så skifter roller fra rød til grøn eller omvendt.

 

Tag en kort timeout efter de 2 første runder

Hvordan er det at have en bestemt rolle?

Hvad gør det ved teamet, at der er nogen bestemte roller?

Hvad fungerer og hvad fungerer ikke?

 

Til sidst omgang giver du spillerne mulighed for at vælge deres egen rolle. Ved at give spillerne mulighed for at vælge deres egen rolle, få spilleren en forståelse at de faktisk kan vælge og arbejde på deres rolle.

Derudover giver det også mulighed for at snakke om, at på et tema får den enkelte spiller en aftalt rolle f.eks. 1) højre back, 2) en ikke aftalt rolle, som den sjove 3) Og en selvvalgt rolle, som den sociale.

 

 

 

Rolleafklaring og opsamling

 

Nu er der opsamling og fokus på den fremadrette mentale træning. Brug tiden på at gennemgå øvelsen og snak med spillerne om, hvad de fik ud af opgaven. Derudover spørg spillerne om, hvorfor de tror at du har valgt denne øvelse og hvad de kan bruge den til. Dette giver spillerne mulighed for at lave koblingen mellem øvelsen og de fremadrettede træninger og kamper.

 

Til opsamlingen kan du bruge følgende køreplan:

1) Hvilke roller synes I der mangler på teamet?

 

Få spillerne til at snakke 2 og 2 om hvilke roller der mangler på teamet. Derefter kan du spørge i plenum om, hvilke roller der mangler og hvad teamet skal arbejde med.  I den sammenhæng kom nedenstående citat frem, da denne øvelse blev lavet i en fodboldklub.

Vi mangler en i maskinerummet. En der bare arbejder hårdt, når vi er imodgang. Citat fodboldspiller.

 

2) Din rolle

 

Få hver spiller til at vælge en rolle, som de gerne vil have eller blive bedre til. Hver spiller skriver 3 særtegn ved denne rolle. Det kan være den hårdtarbejdede, den sociale eller lederen.

  • Er der altid til tiden
  • Er flittig
  • Bliver ved selvom det er hårdt

 

En spiller valgte f.eks. at arbejde med at lederrollen

Jeg har valgt at arbejde med lederenrollen, når vi er bagud eller er presset. Vi har brug for en som kan går forrest, for ellers falder vi sammen. Citat fodboldspiller

 

3) Handlinger 

 

Hver spiller skal skrive 2 handlinger ned som de vil arbejde på i forhold til deres rolle.
Det kan være, at spilleren vil træne på at blive ved med at arbejde hårdt selvom de er bagud.

Spilleren der havde valgt lederrollen, valgt at ville træne på følgende handlinger.

Når vi er bagud vil jeg give de andre klap på skulderen og komme med opmuntrende ord. Derudover vil jeg arbejde rigtigt hårdt. Jeg vil blive ved, selvom det er svært. Citat fodbold spiller 

 

Den fremadrettede træning

 

Nu har I lavet forarbejdet. I har har arbejdet med en masser forskellige roller og spillerne har fået en konkret rolle, som de skal arbejde på. Du har fundamentet, men det er først nu den virkelige træning starter. Du kan f.eks. til hver træning eller kamp får spillerne til at skrive ned på en post-it hvilken handling de gerne vil træne. Efter træning kan du få dem til at evaluere sig selv på en skala fra 1-10.

Du har også en vigtigt roller når du giver feedback. Fremhæv oplevelser, hvor du ser spilleren levede op til sin rolle.

 

Vi tilbyder

Træneruddannelse i Mentaltræning

Er du interesseret i at blive en endnu dygtigere træner, og få det mentale arbejde ind under huden, så du selv kan anvende det i din træning?
Så kig lige lidt nærmere på vores træneruddannelse i mentaltræning, hvor du får konkret viden til, hvordan du kan bruge mentaltræning som en helt naturlig del af din daglige træning. Øvelser, sparring og supervision er blot nogle af de elementer, vi tager i brug for at dygtiggøre dig i din trænergerning.

 

KLIK  HER hvis du har lyst til at vide mere om uddannelsen…

 

andre har også læst


Mental udvikling – talent eller hårdt arbejde?

Mental udvikling – hvorfor er det vigtigt?  Hvis du søger på mental udvikling på nettet, kommer div. psykologer, coaches og lign. med deres forslag til, hvordan du kan udvikle dig mentalt.

Se mere

Hvad er talent?

Hvad er talent? Talent er et omdiskuteret begreb, der har vundet forskellige definitioner igennem tiden, og svaret på ”hvad er talent?” vil formentlig variere alt afhængig af, hvem du

Se mere

Effektiv træner kommunikation: Hvordan kommunikerer du effektivt som træner?

Sådan sikrer du dig effektiv træner kommunikation Den vigtigste og mest udfordrende færdighed, for at opbygge stærke relationer til dine atleter, assistenter og andre involverede rundt om dig,

Se mere