PRESSET – 4 steps til, hvordan du håndterer pres

Stine N. Lyhne

Stine N. Lyhne

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Stine er specialiseret i sportspsykologi, og hvordan den mentale sundhed kan opretholdes i elitesportens verden. Ved siden af jobbet i Mental Motion udgiver Stine forskning om mental sundhed i sport.
Stine N. Lyhne

Når det handler om sport og at præstere når det gælder, så bruges dét at være PRESSET i flæng.

 

”Medierne presser unge spillere for hårdt”

 

”Danskerne kan ikke klare presset”

 

”Hun bukkede under for presset og tabte kampen”

 

presset

 

Ordet pres har flere betydninger – Hvor det i sportens verden er interessant at se på, hvordan følelsen af pres påvirker atleter.

 

Hvad betyder det at være presset?

 

Når man skal præstere under pres kan det både opleves som en fysisk ting og en psykisk ting.

 

Fysisk kan presset føles som en trykken eller spænding i kroppen, der medfører utilpashed eller ubehag.

 

Psykisk kan presset svække den position man er i eller skabe en svær situation, hvilket stiller højere krav til ens kapacitet og kompetencer og højner forventningerne til den forestående præstation.

 

Måske har du prøvet at presset spændte ben for dig og den gode præstation?

 

Hvis ja, giver det i hvert fald god mening. For det kræver øvelse at blive god til både at håndtere det fysiske og det psykiske pres man kan opleve under en præstation.

 

Spørgsmålet er så bare…

 

Hvor kommer presset fra?

 

presset

 

Det kan være vidt forskelligt, hvorfor man oplever pres under en præstation. Men pres hænger stort set altid sammen med forventninger – spørgsmålet er så bare HVEM der FORVENTER noget af dig?

 

Nogle atleter skaber selv presset ved at have høje forventninger til, hvordan de klarer træningen eller kampen.

 

Andre atleter oplever at deres forældre stiller store krav til, hvordan de præsterer og derfor oplever de presset når det gælder.

 

I et tredje tilfælde kan det være noget udefrakommende der ligger pres på, som for eksempel medierne, fans, trænere eller sponsorer og deres dom efter en præstation.

 

Men i langt de fleste tilfælde er det en blanding af manges forventninger og det kan derfor være svært at pege på en særlig.

 

Uanset hvad der presser dig og hvem der forventer noget af dig, når du skal præstere, så er det vigtigt, at lære, hvordan man kan arbejde med presset og forventningerne, så de ikke får lov at fylde og spænde ben når det gælder…

 

Hvordan lærer jeg at håndtere presset?

 

 

presset

 

Når du føler et stort pres, så medfører det oftest manglende motivation, nedsat koncentrationsevne og i sidste ende dårlige præstationer.

 

Genkender du det?

 

Det behøver ikke være sådan – Læs med videre, og se hvordan du kan lære at håndtere forventningspresset, så det ikke fylder så meget for dig…

 

1. Hvad er vigtigt for dig?

Det allerførste du skal finde ud af er – Hvad er vigtigt for dig? Hvem vil du gerne være som atlet og som mennesker? Hvilke værdier vil du gerne stå for? Find fem værdier som er de vigtigste for dig.

 

Du tænker måske; hvorfor er det vigtigt? Det er vigtigt fordi, at når du får styr på dine værdier og hvad du gerne vil stå for, så skal du begynde at handle ud fra dem – altså hvis du beslutter dig for at vil være modig, så skal du øve dig i at tage chancer og ikke altid spille dit sikre spil.

På den måde sikre du dig, at du agerer og handler som den atlet du gerne vil være og gerne vil have andre ser dig som – vigtigt ikke?

 

Vil du også gerne lære, hvordan man får styr på de negative tanker? Så klik HER

 

2. Du skal lære at være bevidst

For at du kan lære at håndtere presset, skal du turde lære dig selv at genkende i de situationer, hvor det er allersværest. Når du undersøger hvad der sker med dig selv under pres, og bliver bevidst om hvilke tanker og følelser der stikker af med dig, hvordan din krop reagerer og hvilket valg du tager?

Så bliver du i stand til at handle anderledes, så bliver du i stand til at tage styringen og slukke for automatpiloten.

 

Det kan være du altid bliver vred, det kan være du altid mister troen på dig selv eller måske du altid hænger fast i de fejl du laver – uanset, så kræver det at du lærer at registre, hvordan det står for dig under pres sådan så du ikke længere tager den nemme løsning, men den rigtige løsning i selv pressede situationer.

 

presset

 

 

3. Find din gameplan

For at du kan være sikker på at kunne tage kontrollen i en presset situation skal du have en plan. Den plan kalder vi for en gameplan. Det er en strategi som skal hjælpe digtil at handle som den atlet du gerne vil være.

 

En gameplan består af en ting man gør og en ting man tænker på.

 

En gameplan kan være for en badmintonspiller, at slå ketcheren mod hælen og tænke ”op på tæerne”. For en fodboldspiller kan det være at slå sig på låret, der på shortsne hvor nummeret sidder og tænke ”kommuniker med mit hold” eller for en dressurrytter kan det være at rette sig op i sadlen og tænke ”holdning”.

 

Driller motivationen dig til træning? Så læs med HER og få tre trin til øget motivation

 

4. Øvelse gør mester

Det gælder bare om at komme i gang – lav en gameplan og få prøvet den af i praksis. Det kan være den ikke giver mening og den skal justeres, eller at det tager et par gange før du får den til at virke.

Det er vigtigt at du øver dig både til træning og til kamp, også selvom der naturligt er mindre pres på til træning. For det kræver meget øvelse, at få din strategi til at lykkedes, særligt i de situationer du er under stort pres.

 

Hvis du bliver frustreret over at det tager tid at få gameplanen til at virke og vinde over presset, så HUSK på, hvor længe det ikke har taget dig at blive god til det fysiske, tekniske og taktiske? Du har sikkert dyrket din sport i mange år og der er stadig noget der er svært, på trods af det.

Mist ikke modet – så længe du ikke giver op og bliver ved med at øve dig, så skal du nok lære at håndtere presset!

 

presset

 

 

☆ God Mentaltræningslyst ☆

Kom ind til en gratis og uforpligtende samtale med en mentaltræner 

Vi tilbyder alle atleter en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig. Vi taler om hvordan du mentaltræner hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mentaltræning, og hvad du kan forvente, hvis du vælger at starte et samarbejde med os.


BOOK EN GRATIS

SAMTALE


Lad os tage en snak om hvad Mental Motion er - og hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig

andre har også læst


Klubskifte #1: Fra lille Danmark til store USA

Tænk at mit første klubskifte skulle være til den anden side af atlanten ... af Philip Ørnø, Tidligere Professionel tennisspiller og nuværende elitetræner   Står du også overfor

Se mere

Klubskifte #3: Jeg spillede aldrig med ro i sindet

I virkeligheden var jeg begyndt at blive ret hooked på ideen om at vinde mesterskabet...   af Philip Ørnø, Tidligere Professionel tennisspiller og nuværende elitetræner Læs første

Se mere

Mød en Mental Motion atlet: Svømmeren Thomas

Svømmeren Thomas – Om at arbejde mentalt og håndtere sin nervøsitet Thomas startede til svømning tilbage i 2004 og begyndte derefter at dyrke det på konkurrenceniveau i 2008. Han elsker

Se mere