Optimer din træningsindsats: følg 10 bud fra talentchef i Danmarks Basketball Forbund

Janne Reffstrup Mortensen

Janne Reffstrup Mortensen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Janne startede Mental Motion tilbage i 2010. Siden 2012 har Janne yderligere været en del af Team Danmark’s eksterne sportspsykologiske netværk, og er derfor tilknyttet flere landshold og topatleter. Janne har desuden startet Danmarks første online mødested for sportsforældre 'Sidelinjen'.
Janne Reffstrup Mortensen

Hvordan gør du din træning bedre? – følg de 10 bud fra basketball forbundets talentchef

Steen Guido er  Talentchef i Danmarks Basketball Forbund. Han er en inspirerende træner, som vi har inviteret indenfor her på bloggen for at give jer gode råd. Helt præcis får i de 10 bedste råd, Steen har til dig, der gerne vil gøre træningen lidt sjovere.

 

Talentchefen fra Basketball: Mine 10 bud til atleter

…som jo ligeså vel gælder trænere. På vores træneruddannelse får du redskaber til alt fra kommunikation, motivation, den svære samtale, og meget mere…

 

1) Tænk over, hvad en holdkammerat, som lige har brændt et skud eller taget en forkert beslutning, har brug for fra dig. Hvis ikke du ved det, så lad hellere være med at sige noget.

 

2) En positiv kommentar betyder mere, end du tror. Tving dig selv til at finde på noget konstruktivt at sige. Så får andre også lyst til at bakke dig op, når du har brug for det.

 

3) Det skal være vigtigere for dig, at dit hold til træning fungerer, end at du får dine egne skud. Jo bedre holdet fungerer, jo større er chancen for, at du selv lykkes.

 

4) En fejl begået mod dig må ikke hævnes ved selv at lave en endnu hårdere fejl mod en anden (det er skruen uden ende).

 

5) Gør ALT for at dække godt forsvar, dvs. taktiske fejl eller fejl fordi du ikke kan følge med skal vi have så få af som muligt til træning (gem dem til kamp). Du bliver en dårligere forsvarsspiller af det.

 

6) Det er OK at kalde fejl – både begået mod dig selv eller (endnu bedre!): som du selv begår mod andre. Tag et medansvar i at administrere det her, så træning bliver afviklet så fair som muligt.

 

7) Frustration over eget spil må du ikke lade gå ud over dit hold: vis at du kan håndtere modgang ved at “tænke dig selv videre”. Det betyder virkelig meget for både dit og holdets spil.

 

8) Det er MEGET værdsat at vise overskud ved at være oprigtigt glad for en holdkammerats scoring eller aflevering.

 

9) Lad hinanden være forskellige og vis noget rummelighed – både på og uden for banen. Pas på ’snak’ som ikke fører til noget godt for holdet.

 

10) Øv dig i at holde fokus på det, du kan påvirke; nemlig at gøre dig selv og dine holdkammerater bedre. Intet andet.

 

Klar parat start. Sæt igang.

 

Steens råd er her henvendt til atleter, men hvordan forholder du dig egentlig selv som træner? Kunne du trænge til at blive lidt skarpere, så du også følger ovenstående råd? På vores træneruddannelse arbejder vi med at dygtiggøre dig inden for de mentale parametre til gavn for dine atleter.

 

 

Talentchef-Steen

Steen Guido – Talentchef i Danmarks Basketball Forbund

Steen har været Ungdomslandstræner i basketball siden 1999. Han har DIF Diplomtræner 2002 og DIF Idrættens Træner Akademi 2009 samt FECC (FIBA Europe Coaching Certificate) 2013. Derudover har han været assisterende herreligatræner samt ungdomstræner i Hørsholm, 2000-2010, Prof. træner på Sanda Riksidrottsgymnasium, Sverige, 2011-2013 og er nuværende Talentchef i Danmarks Basketball Forbund, siden 2014.

 

Vi takker for Steen’s 10 meget stærke og vigtige bud!

 

Er du interesseret i at blive en endnu dygtigere træner, og få det mentale arbejde ind under huden, så du selv kan anvende det i din træning?
Så kig lige lidt nærmere på vores uddannelse, hvor du får konkret viden til, hvordan du kan bruge mentaltræning som en helt naturlig del af din daglige træning. Øvelser, sparring og supervision er blot nogle af de elementer, vi tager i brug for at dygtiggøre dig i din trænergerning.

Klik her for at læse meget mere om uddannelsen.

 

andre har også læst


Mentaltræning golf: Sådan udnytter du tiden omkring golfslagene fuldt ud og optimerer dit game markant

  Mentaltræning golf: derfor skal du kende dine rutiner imellem dine slag   Mange golfspillere, golftrænere og forskere i golfpræstation har længe været enige om at

Se mere

Mød en Mental Motion atlet: Svømmeren Thomas

Svømmeren Thomas – Om at arbejde mentalt og håndtere sin nervøsitet Thomas startede til svømning tilbage i 2004 og begyndte derefter at dyrke det på konkurrenceniveau i 2008. Han elsker

Se mere

Kender du de 3 trin – som den gode træner altid gennemgår?

Den gode træner kender disse 3 trin rigtig godt Du har en god portion erfaring og måske været i gamet i mange år. Du bruger meget tid på at lære dine atleter en masse tekniske og taktiske

Se mere