Negative tanker – 3 ting du kan gøre for at få styr på tankerne

Stine Jensen

Stine Jensen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Stine er specialiseret i sportspsykologi, og hvordan den mentale sundhed kan opretholdes i elitesportens verden. Ved siden af jobbet i Mental Motion udgiver Stine forskning om mental sundhed i sport.
Stine Jensen

 

Har du prøvet at være i en situation, hvor du for alt i verden ikke måtte tænke på en orange appelsin eller en lyserød elefant, eller noget helt tredje?

 

Men uanset, hvor meget du anstrengte dig, kunne du ikke lade være med at tænke på lige netop den ting.

 

Det er du ikke ene om…

 

Vi mennesker har generelt svært ved at kontrollere vores tanker. En af grundene er, at vi ikke rigtig ved, hvad en tanke er.

 

Alle mennesker har tanker, flere tusindvis af tanker. Faktisk mere præcist 60.000 tanker i døgnet. Det estimerer forskere er den mængde tanker vi hver dag skal forholde os til. Mange af de tanker vi tænker hver eneste dag er negative, tanker som ikke gør os noget godt…

 

 

negative tanker

 

Men hvad er negative tanker egentlig? 

Hvis man bryder tanken om tanken ned til, hvad den er, så kan man vel sige, at det er ord der danner en sætning som er oppe i hovedet…

 

Tanker kan være mange ting og der findes derfor forskellige former for tanker, f.eks. overbevisninger, meninger, holdninger, ønsker, problemer, værdier, bekymringer og formodninger. De tanker som oftest driller os mennesker er formodningerne. Altså de tanker som indeholder enten tro på noget;

 

”Jeg er helt sikkert dårligere end min modstander”

eller tanker, hvor man gætter på noget;

”Jeg taber i morgen”. 

 

Prøv at tænk over det… Hvor mange gange om dagen gætter du på, hvad andre tænker om dig eller hvad der kommer til at ske i fremtiden?

Rigtig mange gange, ik?.

Desværre er vi mennesker indrettet på den måde, at vi oftest ikke tænker til vores egen fordel. Det betyder, at vi bliver triste, mister troen på os selv eller bliver handlingslammet, fordi vi lader de negative tanker fylde for meget og lader dem blive vores sandhed.

 

negative tanker

 

Det er naturligt at føle sig overrumplet og styret af sine negative tanker, men er det hensigtsmæssigt at differentiere mellem tanker på den måde?

 

→ Læs også om hvordan stress kan resultere i skader og hvordan du kan imødekomme det HER

 

Du kan ikke selv styre om du har positive og/eller negative tanker

I mange år har man i sportspsykologiens verden haft en overbevisning om, at det var nyttigt at have positive tanker og unyttigt at have negative tanker. I sport stræbte man derfor efter, at udrydde de negative af slagsen. Ikke kun forskningen bærer præg af dette, også overskrifter i diverse medier, såsom ”Alle negative tanker skal væk” eller “Måtte rydde hovedet for negative tanker”.

 

Sandheden kunne sagtens være denne, men den er blevet mere nuanceret med årene. I dag går man ud fra, at hvis tanker er brugbare eller hjælpsomme, så skal man holde fast i dem. 

 

Grunden til, at man ikke længere skelner mellem positive og negative tanker er, at man har indset, at definitionen af en tanke ikke er det vigtige. Det der er vigtigt er, hvilke tanker man lytter til, giver sin opmærksomhed og lader fylde.

For uanset, hvad man gør og hvor meget man arbejder for ikke at have de negative tanker, så kan man ikke slippe af med dem. De er en del af det at være menneske.

 

Husk på, at hvis du siger til dig selv du IKKETÆNKE NEGATIVT, så sker der det samme som med den orange appelsin eller den lyserøde elefant – så tænker du lige netop på det. Så spørgsmålet er vel, uanset om tankerne er positive eller negative, brugbare eller ubrugbare, hjælpsomme eller uhjælpsomme, hvad kan man overhovedet gøre ved de dersens tanker…? 

 

 

negative tanker

 

 

Vil du mentaltræne så læs mere her

 

Tre ting du kan gøre for, at få styr på de negative tanker

Tanker er som vejret, de er ikke statiske. Tanker kommer og går – præcis ligesom vejret gør det. Det kan være derfor de er så svære at tæmme, men det er ikke en umulig opgave. Jo måske at tæmme dem helt, men måden man forholder sig til dem på kan man arbejde med. 

 

1. Bliv bevidst om, dine negative tanker

Det første skridt i retningen mod, at få mere styr på tankerne, er at starte med at registrere hvad man egentlig tænker. Ved at blive bevidst om ens tankemønstre, kan man forholde sig til, hvilke tanker der er brugbare for en eller hjælpsomme, og hvilke nogle der ikke er det. 

 

2. Tag kontrol over de negative tanker 

Når du er blevet bevidst om, hvad det er for nogle tanker du gerne vil lytte mindre til og lade fylde mindre, så stil dig selv det spørgsmål; ”Er det noget jeg har kontrol over?” Mange af de tanker der driller os allermest, er ting vi slet ikke har magt eller indflydelse på.

 

Derfor, tag sagen i egen hånd – altså de ting du HAR kontrol over. Koncentrer dig om dem og giv slip på de andre tanker. For hvem er det egentlig der bestemmer om tanken skal have magt? Hvem er det der afgøre om tanken taler sandt? Hvem er det der kan tage kontrol over tanken, og sørge for at tanken ikke tager kontrollen?

Det er dig, det er nemlig rigtig.

Kun dig!

 

3. Find et nyt og bedre fokus

Det her hjælper jo ikke efter 1 gang eller 20 gange – det skal trænes. Derfor kan det være en god ide at finde et fokus, der kan hjælpe dig når de uhjælpsomme eller ubrugbare tanker er der (negative tanker om du vil). Et fokus kan deles op i et tankemæssigt-fokus og et handlingsbaseret-fokus.

 

Et tankemæssigt-fokus, kunne være en tanke man tænkte for at finde et nyt og bedre fokus, væk fra de tanker man ikke vil lytte til. Tanken kunne være: ”Tænk på nuet og det jeg er i gang med” om det så er at spille tennis, eller løbe en tur eller vaske op. Hvis det er svært at tro på sig selv, kunne det være en tanke som denne: “Jeg er god nok – jeg laver fejl, men det gør alle andre også”.

 

Et handlingsbaseret-fokus er noget der skal hjælpe dig til, at få tankerne på rette vej. Det virker stærkere og bedre når tanken ikke står alene, men bliver hjulpet på vej af en handling. Det man gør for at vende sit fokus over på bedre tanker, kunne være: ”Jeg nynner min yndlingssang”, ”Jeg giver mig selv en krammer” eller ”Jeg trækker vejret dybt, igennem næsen tre gange”.

 

Prøv dig frem, hvad der virker for dig, virker nødvendigvis ikke for andre. 

 

negative tanker

 

 

Så hvis du nogen gange føler at tankerne er negative, at de er drilske, at det kunne være fedt hvis de var anderledes. Så sørg for at det er dig der styrer tankerne og ikke dem der styrer dig!!

 

☆ God arbejdslyst – God tankelyst… ☆

 

 

Kom ind til en gratis og uforpligtende samtale med en mentaltræner hos Mental Motion

Vi tilbyder alle atleter en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig. Vi taler om hvordan du mentaltræner hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mentaltræning, og hvad du kan forvente, hvis du vælger at starte et samarbejde med os.


BOOK EN GRATIS

SAMTALE


Lad os tage en snak om hvad Mental Motion er - og hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig

andre har også læst


Hjælp! Jeg har mistet min passion!

Når din passion bliver taget fra dig   Når du, som eliteatlet bliver skadet, er det normalt at føle det som du har mistet en del af din identitet. Hele dit liv er jo bygget op om sporten,

Se mere

Når livet udenfor sporten driller …

Sporten og hverdagen hænger sammen   Sportspsykologi handler om meget mere end bare den præstationspsykologiske del af sporten. Det handler også om psykologien i livet uden for sporten.

Se mere

Sportspsykologisk anbefaling: sådan bevarer du kontrol når alt går imod dig

Lader du dig påvirke af ting som er ude af din kontrol? - Hvis du gør så er det helt normalt, og det sker hver dag. Også på højeste niveau! Olympisk mester blev rystet af tilskuerråb og

Se mere