Motivation til træning – få her 3 trin til øget motivation ✅

Sidsel Iversen

Sidsel Iversen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Sidsel er specialiseret i sportspsykologi med fokus på skiftet fra en sports- og hverdagskultur til en anden. Hun er tilknyttet både klubber, eliteklasser og arbejder med individuelle forløb fuldtid i Mental Motion.
Sidsel Iversen

Kender du det, når motivation til træning driller.

 

Når det at skulle til træning ikke er det, der står øverst på ønskelisten?

 

Sådan er det for de fleste fra tid til anden.

 

Motivation til træning er nemlig ikke en statisk størrelse.

Det er ikke sådan, at fordi du oplevede en høj grad af motivation til træning for en uge siden, er den det samme ugen.

Motivation er dynamisk og kan bølge op og ned. Derfor er der ingen grund til panik, hvis du i en periode oplever en ringere grad af motivation til træning. Det sker for os alle – om det er træning, arbejde, socialt eller noget helt fjerde. Vi er bare ikke altid lige motiverede.

Men, som det forholder sig med så mange andre ting, der er dynamiske, kan du faktisk selv gøre noget for at styrke din motivation.

 

Hvad er motivation til træning egentlig?

Motivation kan overordnet opdeles i to forskellige former. En ydrestyret motivation og en indre motivation.
Den ydre motivation er drevet af ydre faktorer, såsom pokaler, andres anderkendelse, penge og så videre.
Den indre motivation er derimod noget vi stræber efter, fordi vi oplever noget rart, spændende, godt, behageligt, lykkeligt.

 

Altså en følelse.

 

Og det er netop denne følelse, der får os til at gøre de samme anstrengelser igen og igen i jagten på at genopleve denne eller disse følelser.
Det vil altså sige, at motivation til træning består i lysten eller jagten på de følelser, som vi før har oplevet, som gjorde træningen værd at gennemføre.

 

motivation til træning

 

Læs også: Mental træning: Hvad går det ud på?

 

Hvilken type motivation er bedst?

Det vil ikke være korrekt at gøre en type motivation mere rigtig end en anden. Og i perioder vil det måske være den ydre, der er mest dominerende, mens det i andre perioder er den indre, der er mest dominerende.

 

Men når det er sagt er det alligevel vigtigt at slå fast, at den indre motivation er mere langsigtet og dyb, end den ydre motivation.

 

For hvad sker der, hvis din motivation til træning udelukkende er styret af at vinde en bestemt titel?

 

Måske vinder du den, og hvad så?

 

Motivationen forsvinder – dit mål er opnået.

Måske vinder du den ikke, og hvordan forholder det sig så med motivation til træning, hvis du må indse, at titlen ikke er opnåelig for dig, og det udelukkende var titlen, der var årsag til dine anstrengelser…?

 

 

3 trin til at arbejde med din indre motivation til træning

Motivation er et begreb, som rigtigt mange har en mening om. Og som rigtig mange gerne vil kontrollere eller styre. I mange tilfælde har motivationen også en hel del at sige for en proces. For tænk lige tilbage på en situation, hvor du oplevede en høj grad af motivation…

 

Måske endda en situation, hvor du sammen med et team skulle løse en opgave, øve nye tekniske detaljer, eller få et spilsystem til at fungere. Hvad oplevede du undervejs? Og da det lykkedes?

 

Formentlig kan du genkalde nogle helt særlige følelser.

 

Forskere inden for motivation har fundet ud af, at der er tre behov, der gør sig gældende, når vi taler om indre motivation. Helt almindelige menneskelige behov, som derfor ikke kun egner sig i snakken om motivation til træning, men faktisk til motivation til alt muligt.

 

Trin 1: Skab relationer

Det første behov handler om at have nogle gode relationer eller et tilhørsforhold til de mennesker eller det træningsmiljø du er en del af.
Vi mennesker har et behov for at høre til og være en del af noget.

 

Hvilke relationer har du i forbindelse med din træning? Og hvilket tilhørsforhold har du til det sted, du træner?

 

Hvis din motivation til træning somme tider svigter, så spørg dig selv;

 

Hvem var en del af min træning, sidste gang jeg oplevede en høj grad af motivation til træning?

 

Gør dig klart, hvad du kan gøre, for at skabe samme oplevelse med dine relationer. Hvad kræver det af dig at komme dertil, hvor du sammen med den eller de andre oplever samme positive følelser, som sidste gang?
Du kan faktisk påvirke situationen rigtigt meget ved at vide, hvad du kan gøre.

 

 

Læs også: Sådan kan I udvikle den gode teamkultur (og opnå de resultater I drømmer om)

 

 

motivation til træning

 

 

Trin 2: Sørg for at du føler dig kompetent

Det andet behov handler om at føle sig kompetent. Altså at man oplever at have værdi blot fordi man er den man er. Samtidig styrkes motivationen yderligere at opleve, at man udvikler sine kompetencer. Det betyder ikke nødvendigvis kompetencer til at kunne præstere på verdensplan, men derimod at man lærer noget nyt. Og nyt kan jo i virkeligheden være hvad som helst; forbedret teknik, bedre kommunikation, større overskud til at lave sjov osv. osv.
Så, nu kan du spørge dig selv;

 

Hvad gør, at jeg oplever værdi, det sted jeg træner?

 

Hvilke kompetencer har jeg og hvilke udvikler jeg – som atlet og som menneske?

 

Her er det vigtigt, at selv de små ting får plads. Vi kan ikke sætte PR hver eneste gang vi tager til træning, og vi kan ikke lave store spring fra gang til gang, så fokusér hellere på hvilke små ting, du er lykkedes med over det seneste stykke tid. Hvis du vælger at fokusere på de ting, er det ganske sikkert, din motivation vil stige, for så har du taget et procesorienteret perspektiv, og dét er motiverende.

 

 

Trin 3: Bestem selv!

Det tredje behov handler om at opleve en grad af medbestemmelse. Vi mennesker er ikke særligt gode til, at andre dikterer og bestemmer for os. I hvert fald ikke alt for meget.
Forestil dig for eksempel en træning, hvor du ikke får lov at tænke en selvstændig tanke, eller hvor hver enkelt bevægelse du laver er detaljeret dikteret af andre. Ingen plads til kreativitet, og ingen plads til at du har indflydelse på din træning. Det kan ganske hurtigt dræbe din motivation til træning.

 

Derfor kan du nu spørge dig selv;

 

I hvilken grad, og på hvilke områder kan jeg sørge for, jeg selv tager ansvar eller styring på dele af min træning, så den forbliver min træning, som jeg gør for mig?

 

Hvis du er skarp på at besvare ovenstående spørgsmål, er du i gang med at tage ansvar for din motivation til din egen træning. Så har du taget så meget styring som muligt, og lader dig ikke i samme grad påvirke af, at du fra tid til anden ikke oplever helt samme grad af motivation. For husk, den er dynamisk og svinger, men du kan i den grad påvirke den via din tilgang.

 

 

Læs om vores Talentklub HER, hvor vi blandt andet arbejder med, hvordan motivationen holdes høj, selv i de mindre spændende perioder.

 

 

Kom ind til en gratis og uforpligtende samtale med en mentaltræner hos Mental Motion

Vi tilbyder alle atleter en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig. Vi taler om hvordan du mentaltræner hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mentaltræning, og hvad du kan forvente, hvis du vælger at starte et samarbejde med os.


BOOK EN GRATIS

SAMTALE


Lad os tage en snak om hvad Mental Motion er - og hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig

andre har også læst


Mentaltræning fodbold: Sådan styrker du din mentalitet som fodboldspiller 

Mentaltræning i fodbold handler om at lære at håndtere BÅDE det individuelle og kollektive pres   Fodbold er Danmarks nationalsport. En holdsport hvor du som individuel skal præstere,

Se mere

Mød en Mental Motion atlet: Kortspilleren Anders

Magic the Gathering atleten Anders – Om at arbejde mentalt med kortspil Anders har spillet Magic siden sommeren 2009, efter han var blevet introduceret til det af en gruppe venner fra gymnasiet. I

Se mere

Klubskifte #1: Fra lille Danmark til store USA

Tænk at mit første klubskifte skulle være til den anden side af atlanten ... af Philip Ørnø, Tidligere Professionel tennisspiller og nuværende elitetræner   Står du også overfor

Se mere