Mød en Mental Motion atlet: Skytten Sara

Stine N. Lyhne

Stine N. Lyhne

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Stine er specialiseret i sportspsykologi, og hvordan den mentale sundhed kan opretholdes i elitesportens verden. Ved siden af jobbet i Mental Motion udgiver Stine forskning om mental sundhed i sport.
Stine N. Lyhne

Om et iltert temperament, en drilsk selvtillid og at lære at tro på processen!

 

Sara har gået til skydning siden hun var 10 år gammel og elsker det frirum sporten giver hende. Hun har altid værdsat den friske luft, tiden med sin far og ikke mindst de venner hun har fået gennem sporten. Skydningen har udviklet Sara både som atlet og menneske – hun er taknemmelig for hendes rejse, selvom den ikke altid har været let. Læs med nedenfor og bliv klogere på, hvad mentaltræning kan hjælpe med!

 

For Sara var der primært en grund til hun startede med at mentaltræne:

 

“Jeg havde i mange år kæmpet med mit temperament, og har aldrig kunne styre det. Det stak af for mig både til træning og til stævner i en sådan grad, at det ofte ødelagde min præstation”

 

Saras landstræner nævnte muligheden for mentaltræning, som en hjælp til hendes udfordring – efter en snak med dansk skytte union valgte hun at afprøve et forløb, og se om det kunne hjælpe. Sara startede med et 5 sessioners forløb i starten af 2018 og har mentaltrænet lige siden.

 

“Jeg er forsat med at mentaltræne fordi det er guld værd for mig – det har ikke kun hjulpet på en bestemt ting, men det har været med til at udvikle mig som person, og har påvirket hele mit liv”

 

Sara har været i et forløb som individuel atlet i Mental Motion

– Læs mere om, hvordan du kan kickstarte din mentaltræning HER

 

 

At lære at tæmme et iltert temperament og finde fokus

 

Førhen blev Sara sur og aggressiv efter et dårligt skud, og det ene skud kunne ødelægge hele hendes skydning. Efter hun begyndt at mentaltræne fik hun nogle værktøjer, som kunne hjælpe hende med at tæmme hendes iltre temperament og siden da er det blevet en helt anden historie på skydebanen:

 

“Jeg har lært at komme videre fra et dårligt skud, ligge det bag mig, og fokusere på næste skud – istedet for at hænge mig i fortiden eller frygte fremtiden, har jeg lært at være tilstede i nuet”

 

Det har været meget brugbart for Sara at træne hendes FOKUS og lære at bruge LYSKURVEN og de tre fokus farver: rød, gul og grøn. Hun har lært at flytte sit fokus hen på de ting som hun selv kan kontrollere, og ikke bruge hendes energi på det hun ikke kan kontrollere som fx vind eller en konkurrent.

 

Hvis du gerne vil lære mere om tanker og hvordan man får styr på dem, så læs med HER 

 

 

At lære at tro på processen og sætte resultatet i baggrunden

 

For Sara var det vigtigst at lære er at finde balance mellem af være proces- og resultatorienteret. Før i tiden lagde hun kun vægt på resultatet og lod det fylde alt for meget:

 

“Jeg har alle dage evalueret min skydning på baggrund af mit resultat og ikke min proces, hvilket resulterede i, at jeg så småt begyndte at glemme mine fokuspunkter og netop processen”

 

Sara oplever at være blevet meget mere PROCESORIENTERET og på samme tid fundet en balance, hvor resultatet ikke er helt ligegyldigt, og hvor hun bruger det som en motiverende faktor. I resultat fokusset ligger stadig en vigtig faktor nemlig drivet og gejsten, men det skal ikke fylde så meget, at det påvirker negativt.

 

“Jeg har lært at jeg ikke skal glemme resultatet helt, men bruge det fokus til min fordel – Det har forbedret mine præstationer og også hjulpet på mit temperament, en hel del faktisk”

 

KLIK HER 

– hvis du vil læse om, hvad teamgymnasten Benedicte fik ud af at mentaltræne

 

 

At lære at selvtillid kan trænes og at tro på sig selv

 

Sara har, så læge hun kan huske, haft det svært med sig selv på grund af det herskende skønhedsideal. Det har skabt tanker om aldrig at være pæn nok, tynd nok, klog nok og sjov nok. Skydebanen var hendes frirum, her var folk ligeglade med hvordan hun så ud, det handlede kun om den fælles kærlighed til sporten. Men den dårlige selvtillid påvirkede selvfølgelig også skydningen:

 

“Selvom jeg godt vidste, at jeg var god nok til det jeg lavede, så havde jeg stadigvæk en djævel siddende på den ene skulder, som fortalte mig at jeg ikke var god nok”

 

Efter hun begyndte at træne sin SELVTILLID har hun oplevet, at blive mere ligeglade med andres holdninger og det har i den grad hjulpet på hendes præstationer.

 

“Jeg er blevet mere selvsikker, og ved hvad jeg kan. Jeg har lært vigtigheden af at tro på selv og det er skønt – smilet er tilbage på mine læber”  

 

Hvordan står det til med din selvtillid? Test den ved at klikke HER 

 

 

Mentaltræning, hvorfor?

 

Saras bedste råd til en som overvejer at starte med at mentaltræne er at: SPRINGE UD I DET!

 

“Det er slet ikke så stort og kringlet som det kan virke, og de redskaber som man får, er total brugbare og guld værd – det har ikke kun hjulpet mig i sporten, men også i mit liv generelt”

 

Det kom bag på Sara, hvor lang tid man brugte på at snakke om livet uden for skydning – og det overraskede hende positivt, hvor meget hun fik ud af det. Hun lærte og indså nemlig herigennem vigtigheden ved, at have venner og familie uden for skydning, og huske at leve livet uden for sporten.

 

Det der var sværest ved at mentaltræne fortæller Sara om her:

 

“Det var i starten svært at opfange alle de her tanker jeg har før, under og efter en skydning. Jeg vidste godt hvad jeg skulle gøre og tænke, men at gå fra at vide det, til så også at gøre det, har uden tvivl været det sværeste for mig”

 

Men Sara syntes det var nemt nok at blive ved med at arbejde, lære og udvikle sig – selvom det krævede tid og var svært! For Sara oplevede at kontakten mellem hendes mentaltræner og hende var helt fantastisk!

 

“Jeg har aldrig før oplevet, at stole så meget på en person, hvilket gjorde at jeg kunne åbne mig op og virkelig lære ting om mig selv jeg ikke troede var muligt – Jeg tør slet ikke tænke på, hvor jeg som person og skytte ville være den dag i dag, hvis jeg ikke var startet med at mentaltræne”

 

Kom ind til en gratis og uforpligtende samtale

– med en mentaltræner i Mental Motion

 

Vi tilbyder alle atleter en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig. Vi taler om hvordan vi mentaltræner hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mentaltræning, og hvad du kan forvente, inden du vælger at starte et samarbejde op med os.

 

Du kan booke en gratis samtale her

 

andre har også læst


Mød en Mental Motion atlet: Dressurrytteren Karoline – Om at håndtere nervøsitet og arbejde målrettet

Karoline startede med at ride da hun var 8 år gammel og da hun fik sin første pony som 10-årig, begyndte hendes interesse for dressuren for alvor at tage fat. Karoline startede med at ride fordi

Se mere

Mød en Mental Motion atlet: Dressurrytteren Barbara

Barbara har redet dressur i 7 år. Hun startede til dressur fordi hun elskede hestene og samværet med dem. Barbara mener, at det bedste ved hendes sport er samarbejdet mellem hest og rytteren. Hun

Se mere

Mød en Mental Motion atlet: Håndboldspilleren Stinne

Om alt det mentaltræningen giver og kræver   Stinne var glad for at gå til svømning og tog kun med til håndboldtræning, fordi de andre piger i klassen gerne ville have hende med.

Se mere