Mød en Mental Motion atlet: Kortspilleren Anders

Kasper Henriksen

Kasper Henriksen

Sportspsykologisk Konsulent hos Mental Motion
Kasper er specialiseret i sportspsykologi med fokus på, at få hverdagen til at hænge sammen med elitesporten. Kasper har derfor særlig fokus på opretholdelse af den mentale sundhed både på og uden for banen. Kasper arbejder fuld tid i Mental Motion.
Kasper Henriksen

Magic the Gathering atleten Anders – Om at arbejde mentalt med kortspil

Anders har spillet Magic siden sommeren 2009, efter han var blevet introduceret til det af en gruppe venner fra gymnasiet. I starten var det egentlig mest for sjov, men da han fandt ud af at der foregik store turneringer, fik Anders hurtig en voksende motivation for spillet.

”Der er turneringer over hele verden hvor alle kan deltage så man får set verden og mødt en masse nye mennesker. Ved selve spillet er det bedste at der er enorm strategisk dybde og selv de bedste i verden er ikke altid enige om hvad der er rigtigt at gøre i en given situation.”

Magic the Gathering er et strategisk kortspil hvor der typisk spilles en-mod-en og hvor hver spiller har samlet sit eget deck af kort. Formålet er at få modstanderen fra 20 liv til 0 ved at anvende de kort man trækker fra sit deck.

Læs mere om Magic her

 

Et spil hvor det er svært at holde fokus…

 

For Anders har det at være koncentreret og holde fokus over længere tid, været et af de vigtigste fokuspunkter i forhold til at blive en bedre spiller. En kamp varer op til 50 minutter og spillet indebærer tit perioder på op til et par minutter, hvor modstanderen overvejer sit næste træk. Dette kan og har ofte for Anders medført nervøsitet og manglende fokus på det næste ”rigtige” træk.

Derfor har det for Anders handlet om at finde de rigtige gameplans samt finde et fokus til at træffe de mest velovervejede og hensigtsmæssige valg, fremfor de lette valg.

”Det været en stor hjælp at få kogt mange af mine fejl ned til, at jeg ikke træffer det valg med størst kortsigtet belønning, men i stedet tager det valg med størst langsigtet belønning. Men man kan ikke stoppe med at tage de nemme valg hvis man ikke lægger mærke til når man gør det. Før i tiden plejede jeg bare at håbe han ikke havde det kort fordi det gjorde mine valg lettere. Nu tager jeg mig mere tid til at finde en måde at vinde over det kort jeg forventer han har.”

Anders har været i et forløb som individuel atlet i Mental Motion, læs mere her

 

Mentaltræning og kortspil – Giver det mening?

 

For Anders var det med spænding og nysgerrighed at han kastede sig ud i mentaltræning. Gav det overhovedet mening at kombinere mentaltræning med kortspil? I dag er der ikke så meget tvivl:

”En ting er at det hjælper mig med at opnå bedre resultater i min sport, men mest af alt synes jeg bare det er vanvittigt spændende at lære om hvordan mit sind fungerer og hvordan jeg kan påvirke det. Det er en proces hvor jeg lærer mig selv bedre at kende hele tiden.”

Til tider har det dog også krævet hårdt og passioneret arbejde for Anders, at have fokus på processen fremfor den næste sejr.

Når du mentaltræner har du ikke fokus på at vinde den kamp du spiller lige nu, det handler mere om at gøre generelle fremskridt så du kan vinde mere i fremtiden. Det gælder om at gå mere op i at lære end at vinde lige nu og det er vanvittigt svært. Man vil jo altid gerne vinde og jo mere man går op i sin sport, jo stærkere bliver trangen til at vinde og gerne så hurtigt og meget som muligt.”

 

 

Anders’ mentaltræning – Hvad fungerer for ham?

 

Anders har igennem forløbet arbejdet med flere forskellige mentale færdigheder i forhold til at fokusere på, at handle mere velovervejede og træffe mere bevidste valg. Anders har desuden haft et fokus på at håndtere den nervøsitet der ofte er forbundet med at deltage ved store turneringer.

”Det klart vigtigste har været mindfulness. Jeg er blevet meget interesseret i meditation generelt og det er en slags grundsten for alle de andre ting jeg har forbedret. Jeg har fået et meget klart håb, nærmere overbevisning, om at jeg kan blive så god som jeg gerne vil være. Jeg er ikke dømt til at tabe fordi jeg ikke kan lade være med at blive nervøs under en vigtig kamp da det er helt naturligt. Med hårdt arbejde og de værktøjer jeg har fået kan jeg overvinde de mentale forhindringer der står i vejen for mig.”

Anders satser i dag på en karriere som Magic-spiller og har valgt at gå professionelt og fuldtid på jagt efter, at blive den bedste version af sig selv. Han har et klart råd til dig som atlet:

”Gør dig klart hvad du vil. Hvis det er vigtigt for dig at blive den bedste du kan i din sport, og hvis du er villig til at prioritere store mængder af din tid og energi til at opnå det, så er der masser af potentiale i mentaltræning. Det bliver ikke nemt, men det skal det heller ikke være.”

 

Læs en anden historie om MM-atlet Josephine som fortæller om sit mentale arbejde i badminton her

Kom ind til en gratis og uforpligtende samtale med en mentaltræner hos Mental Motion

Vi tilbyder alle atleter en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig. Vi taler om hvordan du mentaltræner hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mentaltræning, og hvad du kan forvente, hvis du vælger at starte et samarbejde med os.

 

andre har også læst


Hvordan ser en sportspsykologisk konsulents uge ud?

For en sportspsykologisk konsulent er der ikke to uger, ikke engang to dage, der er ens.     Jeg vil gerne give dig et udsnit af, hvordan min seneste uge har set ud. Den har nemlig

Se mere

Mød en Mental Motion atlet: Goalballspilleren Anja

Anja fortæller om svære følelser, Tokyo 2020 og sit synshandicap   Sommerferien 2013 var Anja på lejrtur, hvor hun prøvede goalball og syntes, det var rigtig sjovt at spille. Resten

Se mere

Sådan her oplevede 3 atleter deres skadesforløb

  Du skal møde 3 atleter, der alle har tacklet deres skade helt forskelligt. Fælles for alle 3 er dog, at de har arbejdet sig mentalt igennem deres skadesforløb.   Vidste du, at

Se mere