Mød en Mental Motion atlet: Kajakroeren Agnes

Stine N. Lyhne

Stine N. Lyhne

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Stine er specialiseret i sportspsykologi, og hvordan den mentale sundhed kan opretholdes i elitesportens verden. Ved siden af jobbet i Mental Motion udgiver Stine forskning om mental sundhed i sport.
Stine N. Lyhne

Om at genfinde meningen med sporten og skabe ro ved det rette fokus

 

Agnes startede til kajak i en sen alder, da hun tilfældigt blev introduceret til sporten til en håndboldafslutning – hun blev med det samme grebet af den! Glæden ved kajak var allerede i familien, da hendes farfar igennem mange år havde været landstræner for både det danske kajaklandshold og rolandsholdet.

 

Men selvom sporten altid havde været i familien blev Agnes først rigtig klar over, hvad sporten kunne den dag – så da håndboldsæsonen var færdig, stoppede hun og har ligesiden roet kajak på eliteplan. Idag er Agnes stadig ikke i tvivl om, hvorfor hun faldt så pladask for sporten og hvad den giver hende:

 

“Det bedste ved kajak er den måde jeg lærer mig selv at kende på, både fysisk og mentalt. Jeg ved hvor mine grænser går, men jeg ved samtidig også hvordan jeg kan rykke på dem”

 

Agnes har været i et forløb som individuel atlet i Mental Motion

– læs mere om det HER

 

 

Vigtigheden i at finde sin egen mening med sporten og stå ved den man er

 

For Agens har mentaltræning hjulpet hende med, at genfinde meningen med at ro kajak. Hun oplevede at miste glæden og meningen i et forsøg på at tilfredsstille andre og presse sig selv til at indordne sig nogle forhold, hun inderst inde ikke kunne købe ind på.

 

Følelsen af at være forkert og forsøget på at ændre sig selv tog overhånd og efter en tid mærkede hun at det ikke kun gik udover hendes træning, men også hele hendes trivsel udenfor sporten. Agnes blev trist og havde svært ved at overskue ting.

 

Mentaltræningen har hjulpet Agnes til at:

 

“Når jeg føler jeg mister overblikket over en situation, fordi den er uoverskuelig bruger jeg det grønne fokus og min gameplan. Jeg bruger dette mentaltræningsværktøj både i sporten, men også generelt i mit liv og i min hverdag”

 

 

Agnes fortæller, hvor vigtigt det har været for hende at tale med en udefrastående person og hvor enormt trygt det har været, altid at kunne finde støtte og hjælp hos hendes mentaltræner. Den nære relation og de mentale værktøjer har overbevist Agnes om og hjulpet hende til at finde frem til, at der ikke er noget galt med hende, tværtimod. Hun lærte at stå ved sig selv og mærke efter, hvad der var vigtigt og rigtigt for hende – som hun selv beskriver det:

 

“Jeg fandt ud af, at det er okay at sige fra overfor urimeligheder, da man ikke skal forsætte for en hver pris. Jeg har lært at jeg kan tilpasse mig et miljø, men at jeg ikke skal lave om på mig selv som person. Jeg er den jeg er og det er jeg stolt af”

 

Har du lyst til at mentaltræne og få nogle mentale værktøjer der kan hjælpe dig igennem denne svære og uforudsigelige tid? 

 

– Så husk du lige nu kan starte et ONLINE mentaltræningsforløb

og bruge ventetiden på at bive mentalt stærk!

 

KLIK HER FOR AT LÆSE MERE

 

 

Vigtigheden i at skabe ro ved det rette fokus

 

Agnes oplevede at have tendens til at overtænke, hvorfor det for hende var vigtigt at få nogle mentale værktøjer til at håndtere hendes tanker og lære at vælge sit fokus. Før Agnes begyndte at mentaltræne fortrængte hun de tanker hun gik med. Hun skubbede dem væk, hvorfor de kom til at fylde endnu mere. Nu har hun lært at acceptere sine tanker og have fokus på det hun har kontrol over:

 

“Jeg har gennem mit mentaltræningsforløb, fået en del mentaltræningsværktøjer jeg bruger dagligt. Jeg bruger eksempelvis mit grønne fokus og mentale gameplan, hvis jeg er ude at ro og ikke kan styre min tankestrøm”

 

Agnes fortæller her, hvad hun gør efter træning for at sikre det rette fokus og en effektiv evaluering:

 

“Hvis jeg i en længere periode synes, at træningen er lidt træls, så skriver jeg tre gode ting ned efter hver træning, hvilket hjælper mig væk med de negative tanker”

 

 

 

Vigtigheden ved at mentaltræne

 

For Agnes har det været overraskende, hvor stor en indflydelse og styring man selv har på sin mentale tilstand. Hun syntes også at mentaltræningen til tider var udfordrende, fordi der pludselig var så meget fokus på en hende, og at man selv skal yde en indsats for at skabe en ny bevidsthed omkring sig selv, sin mentale tilstand og de udfordringer man møder. På trods af det er Agens ikke i tvivl om, hvad hendes råd er til andre atleter der overvejer at starte på at mentaltræne er:

 

“Gør det!! Man skal ikke være bange eller skamme sig over det. Du får nogle mentaltræningsredskaber, som vil gavne dig både i og udenfor sporten, og som du kan bruge hele livet”

 

Start dit mentale arbejde her

 

Kunne du tænke dig at kickstarte din mentaltræning?

 

Kunne du tænke dig at blive mentalt stærk?

 

Kunne du tænke dig at komme stærkest muligt tilbage til din sport?

 

Vi har udarbejdet en online platform ‘Mental Motion Online’ med konkrete øvelser til dig der vil starte din mentaltræning idag – Læs mere HER

 

 

Vi glæder os til at mentaltræne sammen med dig!

 

 

andre har også læst


Tør du at satse på en karriere i sport?

Eller tager du hellere den ”sikre” vej? Hvis du kan svare ja til det første er du langt. Hvis du kan svare ja til det næste, kan du have udbytte af at arbejde med dig selv mentalt. Lad os

Se mere

Kom styrket ud af coronatiden – 3 råd til at håndtere uvished og frustration (Del 1)

Coronapadamien har på ganske kort tid lukket vores normale liv ned og gjort, at vi skal til at finde mening i en ny hverdag hvor uvished og til tider frustration fylder mere. Uvished over hvor

Se mere

Ekstremløb #1 – en fysisk og mental præstation.

Jacques er bidt af en gal løber. Ikke at han selv er gal, og ikke at der er noget i vejen med det han gør, men fordi han slet og ret gør noget, som de fleste af os på ingen måde drømmer om at

Se mere