Mød en Mental Motion atlet: Håndboldspilleren Stinne

Stine N. Lyhne

Stine N. Lyhne

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Stine er specialiseret i sportspsykologi, og hvordan den mentale sundhed kan opretholdes i elitesportens verden. Ved siden af jobbet i Mental Motion udgiver Stine forskning om mental sundhed i sport.
Stine N. Lyhne

Om alt det mentaltræningen

giver og kræver

 

Stinne var glad for at gå til svømning og tog kun med til håndboldtræning, fordi de andre piger i klassen gerne ville have hende med. Hendes far havde selv spillet håndbold i mange år, så han var selvfølgelig begejstret. Der skulle ikke mange træninger til for at overbevise Stinne om, at hun også var begejstret for håndbolden – så meget, at hun efter et par år blev nødt til at vælge svømningen fra. Den dag idag er hun stadigvæk ikke i tvivl om at hun valgte den rigtige sport:

 

“Jeg valgte håndbolden fordi jeg elsker at spille på et hold og fordi sammenholdet for mig er helt specielt – mine bedste venner har jeg mødt i håndboldhallen”

 

Stinne syntes at det allerbedste ved håndbolden er minderne og oplevelserne, særligt dem hun har fået sammen med sit hold til stævner. For hende er de helt uundværlige, men som hun selv siger:

 

“Det lyder nok lidt mærkeligt, at det bedste ved håndbolden er at sove i et koldt klasselokale en december dag på en luftmadras med sovepose, og spise masseproduceret kødsovs, men jeg ville ikke have været foruden et eneste af de stævner jeg har været til”

 

 

Håndbolden har lært Stinne meget, både som menneske og som håndboldspiller. Nogle af de ting hun er klar over i dag er, hvor vigtig planlægning og kommunikation er:

 

“Kommunikation kan være en voldsom svær ting, men er noget af det vigtigste for at få en hverdag til at fungere og for at kunne trives i sin sport. Derudover har et liv med både skole og masser af håndbold krævet meget planlægning. Man kan kun lave en ting ad gangen og derfor er det vigtigt at planlægge sin tid så man kan nå det hele og til tiden”

 

Stinne har været i et forløb som individuel atlet i Mental Motion

– Læs mere om, hvordan du kan kickstarte din mentaltræning HER

 

 

 

 

Det har mentaltræningen givet Stinne…

 

  • At vælge det rette fokus

“Før jeg startede i et forløb hos mental motion, kunne jeg fortælle hvem alle der sad i hallen var, og hvor de præcis sad henne. Nu har jeg lært at holde fokus på banen og inden kampen lige spejle ud over tilskuerne, og se hvad jeg har brug for at se”

 

Stinne mistede ofte fokus og blev forstyrret af ting udenfor banen f.eks. trænerne eller tilskuerne. Efter hun begyndt at arbejde med sit fokus og lærte at kontrollere det bedre, oplevede hun en forbedring af sit spil på banen.

 

  • Vigtigheden ved at kommunikere med trænerne

“Jeg var inden forløbet ikke særlig glad for at skulle snakke med mine trænere, nu gør jeg det når der er behov for det. Ikke fordi jeg synes det er sjovt, men nu har jeg fået en forståelse for, at det er noget der er nødvendigt for min trivsel”

 

Stinne havde svært ved åbent og ærligt at kommunikere med sine trænere, hvilket påvirkede hende på en negativ måde både i træning og til kamp. Efter at hun sprang ud i det, tog snakkene og stod ved sig selv blev det meget nemmere for hende at være sig selv. Hun mærkede at når hun trives på holdet, så kunne hun også præstere som hun ønskede.

 

  • At kunne tackle nervøsitet

“Det var rigtig vigtigt for mig at lære, at få lidt ro på nervøsiteten og acceptere at det er helt okay at blive nervøs. Jeg har indset, at det er vigtigt at være nervøs, fordi det betyder at det jeg laver er vigtigt for mig”

 

Stinne blev ofte rigtig nervøs op til kampe, nervøs for ikke at kunne præstere sit bedste og leve op til hendes egne og andres forventninger. Hun lærte at acceptere sin nervøsitet, fremfor at arbejde mod den og det gjorde at nervøsiteten pludselig hjalp hende.

 

  • At træffe bevidste og gode valg

 

“Et mentalt værktøj jeg bruger meget er “vejen” – den minder mig om, at nu er jeg på vej den forkerte vej. Jeg har tendens til ikke at ville tage kampen op og derfor ender jeg ud i at tage den nemme vej, som er den vej der ender med at gøre mig ked af det” 

 

Stinne har fra start af været bevidst om, at hendes liv med sport på højt niveau og skole ved siden af krævede valg, både tilvalg og fravalg. Det har været nødvendigt for Stinne at finde frem til, hvem hun gerne vil være som menneske og håndboldspiller, og holde fast i det og lade det styrer hende når hun skal træffe store og små valg.

 

 

 

 

Har du lyst til at mentaltræne og få nogle mentale værktøjer der kan hjælpe dig igennem denne svære og uforudsigelige tid? 

 

– Så husk du lige nu kan starte et ONLINE mentaltræningsforløb

og bruge ventetiden på at bive mentalt stærk!

 

KLIK HER FOR AT LÆSE MERE

 

 

Det har mentaltræningen krævet af Stinne…

 

Stinne syntes det sværeste ved at mentaltræne har været, at det for andre lød så simpelt at gøre, men at det for hende var rigtig svært. Det var ikke bare lige, også havde man lært det og var mentalt stærk. Nej det krævede hårdt arbejde og lyst til at arbejde med sig selv.

 

Til gengæld er Stinne ikke i tvivl om, hvad det bedste ved mentaltrænigen er:

 

“Det bedste ved at levere det arbejde mentaltræningen kræver er, at man får utrolig meget igen. Jeg syntes det har været rart med en sparringspartner, hvor man kunne hente hjælp, ros og støtte for den man er og de valg man træffer”

 

Stinne forsætter:

 

“Jeg har kunne læsse alt af, for mig har det været et sted jeg kunne komme af med de svære ting og ting jeg ikke havde lyst til at snakke med holdkammerater eller trænere om”

 

 

 

 

Det her råd vil Stinne give andre atleter…

 

Stinne er ikke i tvivl når det kommer til hendes udtalelse omkring hendes mentaltræningsforløb og det at skulle anbefale andre atleter at gennemgå det samme som hende:

 

“Gør det! Man er ikke speciel eller anderledes fordi man vælger det at mentaltræne til. Man er pisse sej, og prioriterer sig selv. Man vælger noget til som kan gøre sig selv meget bedre”

 

 

Start dit mentale arbejde her

 

 

Kunne du tænke dig at kickstarte din mentaltræning?

 

Kunne du tænke dig at blive mentalt stærk?

 

Kunne du tænke dig at komme stærkest muligt tilbage til din sport?

 

Vi har udarbejdet en online platform ‘Mental Motion Online’ med konkrete øvelser til dig der vil starte din mentaltræning idag – Læs mere HER

 

 

Vi glæder os til at mentaltræne sammen med dig!

 

 

andre har også læst


Mød en Mental Motion altet: Dressurrytteren Camilla

Camilla startede med at dyrke sin sport, da hun fik sin første pony da hun var 4 år gammel og har reddet lige siden. Hun synes det er sjovt at ride og er meget inspireret af, hvad hun kan få

Se mere

Mød en Mental Motion atlet: Kortspilleren Anders

Magic the Gathering atleten Anders – Om at arbejde mentalt med kortspil Anders har spillet Magic siden sommeren 2009, efter han var blevet introduceret til det af en gruppe venner fra gymnasiet. I

Se mere

Mød en Mental Motion atlet: badmintonspilleren Anna

Badmintonspilleren Anna Ryberg - om at blive bevidst om sig selv Anna blev introduceret for badminton gennem sin mors side af familien, hvor de alle har spillet badminton. Da Anna selv prøvede

Se mere