MØD MEN MENTAL MOTION ATLET: SPYDKASTEREN VITUS

Kasper Dick Henriksen

Kasper Dick Henriksen

Sportpsykologisk konsulent hos Mental Motion
Kasper er specialiseret i at arbejde med unge om at skabe relationer, udvikle sig mentalt, skabe struktur og overblik i hverdagen og øge refleksionsniveau. Foruden sit arbejde i sportens verden har Kasper erfaringer fra politiet og i forbundsregi.
Kasper Dick Henriksen

Jeg har lært at forstå mig selv bedre, således at jeg forstår, hvorfor jeg tænker som jeg gør

 

Vitus har dyrket atletik siden han var 6 år gammel. Han begyndte på spydkast da han var omkring 13 år.

“Jeg har altid været fanget af atletik, men min far, der selv har dyrket atletik, ville ikke lade mig gå til atletik. Da jeg gik ud af børnehaven blev jeg spurgt om hvad mit største ønske var. Det var at dyrke atletik, ligesom min far gjorde. Siden den dag har jeg dyrket atletik.


For Vitus er det bedste ved spydkast, at der er mulighed for at arbejde meget teknisk og med alle de små detaljer, så han sort på hvidt kan se, om han bliver bedre.

Derudover er sammenholdet mellem atletikfolk fantastisk. Alle har valgt en individuel disciplin, og selvom der er konkurrence mod hinanden, så ønsker de altid hinanden det bedste, mener Vitus.

Og det er nok fordi deres konkurrenters præstationer ikke påvirker deres egne resultater og det er alligevel altid den bedste der vinder til sidst i atletik.

 

“For mig har det at mentaltræne gjort, at jeg er bedre til at bevare overblikket i pressede situationer og få et mentalt overblik i min hverdag, så det hele hænger bedre sammen”



Jeg har gennem de sidste to sæsoner været ramt af flere skader. Når du er på vej tilbage fra en skader, og samtidig er meget ambitiøs, kan du hurtigt blive din egen værste fjende. Forventningerne til at være på det samme niveau som før skaderne ligger altid og lurer. Det er bare meget sjældent det sker, og du kan hurtigt blive skuffet og miste modet.

I disse situationer, med mine skader, har mentaltræningen hjulpet rigtig meget.
Jeg har nu et værdisæt jeg vil handle efter, så når jeg er i pressede situationer, kan jeg handle anderledes, og fået perspektiv på hvem jeg gerne vil være.

I de svære eller pressede situationer har jeg nu et klart fokus på hvad det er jeg kan påvirke og hvad der er ude af mine hænder. Det gør at jeg ved hvad min opgave er i disse situationer.


jeg har lært at forstå nogle af mine tidligere handlinger, og hvordan jeg handler i fremtiden. Det er ud fra min forståelse af hvad jeg gør professionelt vs. Personligt, og hvad der er en forklaring vs. Undskyldning. 

 


Det vigtigste fokus for mig, har været den læring jeg har fået om mig selv, da vi arbejdede med mine værdier.
Derudover har det givet mig utrolig meget, at vide at mit fokus bliver nødt til at være på det jeg kan påvirke.

Mine værdier har givet mig en slags rettesnor i min hverdag. Jeg kan basere flere af mine handlinger på hvem jeg gerne vil være.
I konkurrencesituationer er jeg blevet mere kølig og mindre følelsesladet, fordi jeg reflekterer over hvad mit fokus er. 


Jeg oplever ikke at det er svært at mentaltræne. Det er vigtigt at indse at dine nærmeste, ikke kan gøre det for dig. Det kræver selvfølgelig at man er klar på at arbejde med sig selv og lave de øvelser og opgaver der hører til forløbet. 


Du skal gøre op med dig selv om du er klar på at arbejde med dig selv og dine tanker. Hvis du er det, så kan jeg kun anbefale at mentaltræne med Mental Motion

andre har også læst

Warning: Use of undefined constant rand - assumed 'rand' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/9/9/e/mentalmotion.dk/httpd.www/wp-content/themes/html5blank-stable/functions.php on line 809

Mød en Mental Motion atlet: Teamgymnasten Benedicte

Om frygten for at springe, konkurrence nervøsitet og hvad mentaltræning kan!   Benedicte har dyrket Team Gym siden hun var 5 år gammel og derfor føles sporten som en kæmpe del af hende,

Se mere

Mentaltræning golf: Sådan udnytter du tiden omkring golfslagene fuldt ud og optimerer dit game markant

  Mentaltræning golf: derfor skal du kende dine rutiner imellem dine slag   Mange golfspillere, golftrænere og forskere i golfpræstation har længe været enige om at

Se mere

Vaner – Sådan arbejdes der med vaner i sporten

Vaner har i mange år været et samtaleemne, ikke bare i forhold til hverdagens gøremål, men særdeles også i sportens verden. I dagligdagen spiller vi i tide og utide sammen med vores

Se mere