Mød en Mental Motion atlet: Løberen Clara

Kasper Henriksen

Kasper Henriksen

Sportspsykologisk Konsulent hos Mental Motion
Kasper er specialiseret i sportspsykologi med fokus på, at få hverdagen til at hænge sammen med elitesporten. Kasper har derfor særlig fokus på opretholdelse af den mentale sundhed både på og uden for banen. Kasper arbejder fuld tid i Mental Motion.
Kasper Henriksen

Løberen Clara – Om at arbejde mentalt og ikke sammenligne sig med andre

Clara er langdistanceløber og har i 7 år løbet blandt de bedste i Danmark. Clara startede med langdistanceløb fordi hun blev grebet af en glæde og motivation over, at kunne overvinde sig selv, være vedholdende og tro mod sig selv når det gør allermest ondt.

Det bedste ved min sport er, at jeg hele tiden skal overvinde mig selv, når jeg bryder mine grænser og udfordrer mig selv. Når jeg har overvundet mig selv og kæmpet for mine værdier, bliver jeg stolt og bekræftet i, at jeg kan det, som jeg sætter mig for, og det øger min glæde og motivation for at blive ved og forbedre mig yderligere. Jeg elsker at blive ved over længere tid og vinde den indre kamp. Langdistanceløb kræver udholdenhed, så det er lige en sport for mig. For mig er løb noget af det mest naturlige og det er meget fleksibelt, for man kan løbe stort set hvor som helst og når som helst”.

 

Clara har været i et forløb som individuel atlet i Mental Motion, læs mere her

 

 

Mig og de andre jeg sammenligner mig med

For Clara har mentaltræning været en ny og spændende proces som har krævet både indsigt, vilje og fokus. Clara har tidligere kæmpet med at holde fokus på sig selv i præstationen og ikke blive påvirket af andre. For Clara har det at sammenligne sig med andre undervejs i løbene ofte medført frustration samt givet hende følelsen af ikke at være god nok.  

En situation, hvor jeg virkelig kunne mærke, at min mentaltræning har hjulpet mig er, da jeg i efteråret løb mit nok bedste løb til dato, nemlig Copenhagen Half Marathon. Her gik mit mentale jeg og min fysik op i en højere enhed og samarbejdede optimalt! Jeg havde før løbet sat mig for at fokusere på, hvad jeg selv kunne og dermed ikke sammenligne mig med andre, da jeg har erfaringer med, at det ellers kunne fremprovokere frustrationer og negative tanker i mit hoved undervejs i løbet om, at jeg ikke gør det godt nok.  Jeg blev ved med at sige til mig selv, at jeg godt turde at sætte mig ud i løbssituationen samt at være og handle i den. Undervejs i løbet oplevede jeg mange gange negative tanker, der prøvede at overtage opmærksomheden, men jeg formåede at holde fokus og kontrol over mine følelser ved at acceptere, at de var der, og vende fokus på at løbe hurtigst muligt samt nyde oplevelsen”. 

 

Det mentale arbejde – Hvordan arbejder Clara?

Hos Clara har det mentale arbejde givet hende en række strategier og fokusområder:

 

  • At kunne registrere tanker og følelser, så jeg er bevidst om hvilke konflikter, der opstår i mit hoved og hvorfor, og dermed også hvilke valg, som jeg står over og skal håndtere bedst muligt.

 

  • Værdiarbejde, da det hjælper mig med at holde fokus, prioritere i hverdagen samt at overvinde mig selv i udfordrende situationer

 

  • At kunne acceptere, at jeg får negative tanker, da jeg har erfaret mig, at det hjælper mig til at overvinde mig selv.

 

”Det vigtigste emne, der har været fokus på, er nok mine værdier. Det er vigtigt for mig at vide, hvorfor jeg bruger så meget tid og energi på at dyrke min sport. Når jeg ved, hvad jeg gerne vil stå for, er det nemmere for mig at fokusere på mine mål og drømme.”  

 


 

Mentaltræning er hårdt og kræver vedholdenhed

For Clara er mentaltræning hårdt arbejde, da det kræver stor bevidsthed og fokus. Mentaltræning skal nemlig have det samme fokus som den tekniske, taktiske og fysiske træning. Ofte er den letteste og mest behagelige vej, den vej vi flygter ud af når svære situationer opstår, det kender Clara godt:  

”Man kan i udfordrende situationer stå overfor et valg mellem at give efter og lade sig kontrollere af sine følelser, som er det mest behagelige på kort sigt, eller også kan man vælge at blive ved med at kæmpe og fokusere på sit mål/sin værdi, hvilket giver den største glæde på lang sigt. Ved at mentaltræne i Mental Motion har jeg lært at registrere negative tanker og følelser, samt at jeg ved at acceptere dem kan opfylde mine mål/værdier og på den måde få krop og sind til at samarbejde så optimalt som muligt under præstationen”. 

 

For Clara er mentaltræning blevet en fast og naturlig del af hendes karriere som eliteløber. Hun har derfor også et klart råd til dig der overvejer at starte med mentaltræning:

”Jeg kan i den grad anbefale andre at starte med at mentaltræne, da jeg har erfaret mig, at det kan give nogle rigtig gode mentale redskaber, hvilket jeg aldrig havde forestillet mig skulle hjælpe så meget på mine udforinger i sportslige præstationer og generelt i livet”.

 

Læs historien om MM-atleten Michelle som fortæller om sit mentale arbejde i badminton her

 

Kom ind til en gratis og uforpligtende samtale med en mentaltræner hos Mental Motion

Vi tilbyder alle atleter en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig. Vi taler om hvordan du mentaltræner hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mentaltræning, og hvad du kan forvente, hvis du vælger at starte et samarbejde med os.

 

andre har også læst


Klubskifte #1: Fra lille Danmark til store USA

Tænk at mit første klubskifte skulle være til den anden side af atlanten ... af Philip Ørnø, Tidligere Professionel tennisspiller og nuværende elitetræner   Står du også overfor

Se mere

Føler du dig også ofte presset i de afgørende situationer?

Presset føles større i de afgørende situationer   Hvorfor er det, at det er lige præcis der, hvor der står aller mest på spil, at man tøver, tænker for meget, føler for meget og har

Se mere

Ekstremløb #2: Forberedelsen – mentalt og fysisk

Mange timers hårdt arbejde... Hver eneste gang man står over for en stor præstation, ligger der en del forberedelse forud.   Somme tider, når jeg ser sport – gerne OL og VM – får

Se mere