mentaltræning

for alle - også dig!

Mentaltræning – træn dit mentale game

 

Kender du det her: Du mister fokus, tvivler på dig selv, giver op eller bliver mentalt træt?

 

Bare rolig. Det er helt normalt.

Tanker og følelser forstyrrer os allesammen.

Mental træning handler om hvordan du kan træne din evne til at håndtere svære tanker og følelser. På den måde tager du kontrollen tilbage over hvordan du ønsker at agere i de situationer, der kan føles svære.

 

Vi går ikke op i hverken niveau eller hvilken sport du dyrker. Hos os er mental træning for alle.

Vi arbejder med både helt unge sportsudøvere og alt derimellem op til verdensklasseatleter.

Er du under 13 år starter mentaltræning hos os med en forældresparring.

 

 

 

Uden mentaltræning vil de her situationer bare fortsætte …

 

Mental blokering under pres

Har du nogensinde oplevet at præstere dit absolut bedste til træning, men så falder fuldstændig igennem på konkurrencedagen?

 

  • Du kom måske bagud og mistede nogle point i streg?
  • Du lavede et par fejl og gik straks i sort?
  • Du blev vred og skuffet – og havde svært ved at komme tilbage til fokus?

 

Når du skal præstere er der ofte svære tanker og følelser, der blokerer, påvirker eller hæmmer din præstation. Det kan være du har sat dig for, at du skal vinde? Eller du skal have et bestemt resultat for ellers er det bare ikke godt nok?

Igennem mentaltræning sætter vi en konkret plan for hvad du skal gøre når det er sværest.

 

 

 

 

Måske oplever du hjertebanken og ondt i maven?

Måske kender du det med, at du før en konkurrence får svedige håndflader, hjertebanken eller ondt i maven? Måske har du svært ved at sove eller spise? Måske kan du slet ikke koncentrere dig eller må isolere dig fra din familie, fordi du ikke har lyst til at tale om det?

Bare rolig. Det er helt normalt. Mange oplever det samme som dig.

Du kan sikkert genkende det her:

  • ”Hvad nu, hvis jeg ikke kan?”
  • ”Er jeg overhovedet så god, som alle går og tror?”
  • ”det vil være så pinligt hvis jeg taber?”

Mentaltræning kan hjælpe dig til at håndtere det, når din krop reagerer. På den måde forstyrrer det dig ikke i samme grad.

 

 

En presset hverdag med 180 km/t

Der er mange unge sportsudøvere, som har en presset hverdag. En presset hverdag kan betyde, at du bliver stresset, træt og ufokuseret.

 

  • Hvordan planlægger du din hverdag?
  • Hvordan strukturerer du din træningsuge?
  • Hvordan prioriterer du mellem studie, arbejde, venner og fester?
  • Hvordan får du det hele til at hænge sammen?
  • Hvordan ved du, om det er det hele værd?
  • Hvordan du træffer de svære beslutninger?

 

Det kan være svært at håndtere alt det alene. Og mange gange, kan bare det at tale med en om dine beslutninger, være en kæmpe hjælp. Mentaltræning kan give dig de konkrete værktøjer, som hjælper dig med at balancere en presset hverdag.

 

 

Dine forventninger og dem du tænker andre har til dig 

Udover det pres du lægger på dig selv, så har du måske oplevet pres fra andre sider? Fra dine forældre, trænere, kæreste eller venner? Det kan være svært nok at skulle håndtere egne forventninger om at blive den bedste og yde sit maksimale, men også at skulle håndtere de forventninger du føler og tror andre har på dine vegne kan føles helt umuligt.

 

Det behøver ikke være sådan. Du kan lære at håndtere forventningspresset, så det ikke fylder så meget i dit liv.

 

 

Den forbandende skade

Når man bliver skadet og dermed får frataget muligheden for at dyrke sin sport, oplever mange det som en identitetskrise.

Her er det almindeligt at opleve …

  • En følelse af benægtelse og vrede
  • Måske følger du ikke genoptræningsplan, eller anden plan der er lagt for at få dig tilbage?
  • Skyldfølelse, som måske får dig til at trække dig fra det sociale?
  • Humørsvingninger
  • Irrationel opførsel i forhold til andre og til selve skaden. Det kan være at du gør ting, som du egentlig godt ved ikke er godt for dig i denne situation?
  • Tanker som “hvad er jeg uden min sport?”, “kommer jeg nogensinde tilbage igen?” eller “hvad med mine drømme?

 

Du kan ikke selv styre, hvordan du reagerer i en periode hvor der sker en stor forandring i dit liv. Her kan det være afgørende for dig at lave mentaltræning, for at komme ovenpå igen.

 

mentaltræning

MØD FLERE MENTAL MOTION ATLETER HER

 

Mentaltræning er hårdt arbejde

 

Er du villig til at lægge timer i din mentaltræning?

At prioritere den, som du prioriterer din fysiske træning?

At åbne op for det du har svært ved, fordi du ved det er en nødvendighed for at kunne blive bedre? 

At tage de svære beslutninger, når du ved de er de bedste?

 

Så er vi med dig hele vejen.

 

 

 

Vi træner mentaltræning igennem 4 trin →

Trin 1) Vi laver en brainstorm over udviklingspunkter, og tager en snak om hvad opleves som svært. Særligt hvilke reaktioner der kan være svære at tackle.

Trin 2) Vi introducerer til det vi kalder ‘bevidsthedstræning’. Her har vi fokus på evnen til at registrere hvad der sker, når man står i en situation der er svær eller ubehagelig.

Trin 3) Vi udvikler konkrete gameplaner for hver af de situationer, hvor der er et ønske om forandring. Her introduceres en lang række redskaber og teknikker. Altsammen bygger på at styrke et fundament og en afklaring i hvad der er vigtigt for den enkelte.

Trin 4) Den konkrete træning påbegyndes i praksis.

 

Vi arbejder i min. 5 sessioner, så vi når alle 4 trin igennem. Der vil være hjemmeopgaver imellem hver session.

Læs mere om vores forløb her.

Kom ind til en gratis og uforpligtende samtale om hvad mentaltræning er hos Mental Motion

Vi tilbyder alle en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig. Vi taler om hvad mentaltræning er hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mental træning, og hvad du kan forvente, hvis du vælger at starte et samarbejde med os.

 

Du kan booke en gratis samtale her

 

 

 

 Sportsgrene

Læs mere om mentaltræning indenfor specifikke sportsgrene her: