mentaltræning

for dig der er seriøs med din sport

Mentaltræning for atleter

– Oplever du at du nogen gange at mister fokus, tvivler på dig selv, giver op eller bliver mentalt træt?

 

Årsagen er, at din hjerne sjældent er i lige så god form som din krop. Og hvorfor?

Fordi hjernen skal trænes lige som det fysiske, taktiske og tekniske.

 

 

mentaltræning

Mentaltræning – følg 4 step

 

Atleter som er seriøse med deres sport oplever ofte svære situationer. Kan du genkende det selv?

 

Uden mentaltræning kan du opleve mental blokering

Har du nogensinde oplevet at præstere dit absolut bedste til træning, men så falder fuldstændig igennem på konkurrencedagen?

 

  • Du kom måske bagud og mistede nogle point i streg?
  • Du lavede et par fejl og gik straks i sort?
  • Du blev vred og skuffet – og havde svært ved at komme tilbage til fokus?

 

Når du skal præstere er der ofte svære tanker og følelser, der blokerer, påvirker eller hæmmer din præstation. Det kan være du har sat dig for, at du skal vinde? Eller du skal have et bestemt resultat for ellers bliver du aldrig til noget?

 

Det er helt naturligt som atlet, at du oplever det er svært. Du er vel ikke en superhelt eller robort?

 

Hvad ville det gøre for din præstation, hvis du kunne handle efter det der er vigtigt for dig, så nervøsiteten, frygten eller usikkerheden ikke tog over? Det kan faktisk lade sig gøre igennem mentaltræning. 

Du kan lære at lade de gode tanker få kontrol i de pressede situationer, så dine negative tanker er i baggrunden, og du kan holde fokus på det vigtigste: DIN PRÆSTATION! 

Det kræver selvfølgelig en hård og dedikeret indsats fra din side. Men du er vel heller ikke blevet god til din sport fra den ene dag til den anden, vel?

 

 

Hjertebanken og ondt i maven 

Måske kender du det med, at du før en konkurrence får svedige håndflader, hjertebanken eller ondt i maven? Måske har du svært ved at sove eller spise? Måske kan du slet ikke koncentrere dig eller må isolere dig fra din familie, fordi du ikke har lyst til at tale om det?

Bare rolig. Det er helt normalt. Og de fleste atleter oplever det samme som dig.

Negative og forstyrrende tanker;

 

  • ”Hvad nu, hvis jeg ikke kan?”
  • ”Er jeg overhovedet så god, som alle går og tror?”
  • ”Har jeg bare været heldig?”

osv. osv.

 

Når vi lader de negative tanker fylde rigtig meget, så er der stor sandsynlighed for at negative følelser følger med, og så reagerer kroppen kraftigt. Din krop og hjerne hænger nemlig sammen, så hvis du ønsker at lære at reagerer konstruktivt på din krops signaler og reaktioner, så er du nødt til at arbejde med din hjerne!

Er du klar til at mentaltræne? Eller skal følelserne og tankerne bestemme over din præstation?

Mentaltræning kan hjælpe dig til at få styr på dine reaktioner – så din krop rent faktisk gør det du fortæller den, den skal!

 

En presset hverdag med 180 km/t

Der er mange atleter, som har en presset hverdag. Det kan være skole, vennerne, familien, arbejdet mv. som fylder meget. En presset hverdag kan betyde, at du bliver stresset, træt og ufokuseret.

 

  • Hvordan planlægger du din hverdag?
  • Hvordan strukturerer du din træningsuge?
  • Hvordan prioriterer du mellem studie, arbejde, venner og fester?
  • Hvordan får du det hele til at hænge sammen?
  • Hvordan ved du, om det er det hele værd?
  • Hvordan du træffer de svære beslutninger?

 

Det kan være svært at håndtere alt det alene. Og mange gange, kan bare det at tale med en om dine beslutninger, være en kæmpe hjælp. Mentaltræning kan give dig de konkrete værktøjer, som hjælper dig med at balancere en presset hverdag.

 

Dine forventninger og dem du tænker andre har til dig 

Udover det pres du lægger på dig selv, så har du måske oplevet pres fra andre sider? Fra dine forældre, trænere, kæreste, venner eller sponsorer? Det kan være svært nok at skulle håndtere egne forventninger om at blive den bedste og yde sit maksimale, men også at skulle håndtere de forventninger du føler og tror andre har på dine vegne kan føles helt umuligt.

Føler du et stort pres, kan det i mange tilfælde komme til udtryk i manglende motivation, nedsat koncentrationsevne og dårlige præstationer.

Måske genkender du det?

Det behøver ikke være sådan. Du kan lære at håndtere forventningspresset, så det ikke fylder så meget i dit liv. Det gør, at du kan holde fokus på din træning og præstation.

 

Den forbandende skade

Hvis du dyrker sport på seriøst plan, er sporten en stor del af din person og identitet. Derfor er det helt normalt og meget naturligt, hvis du på et tidspunkt oplever en negativ periode.

Mange atleter kan opleve sådan en periode, som en identitetskrise. Hvis du for eksempel får en skade, eller der er andet i dit liv, der gør at du pludselig får frataget muligheden for at dyrke din sport.

Her er det almindeligt at opleve …

  • En følelse af benægtelse og vrede
  • Måske følger du ikke genoptræningsplan, eller anden plan der er lagt for at få dig tilbage?
  • Skyldfølelse, som måske får dig til at trække dig fra det sociale?
  • Humørsvingninger
  • Irrationel opførsel i forhold til andre og til selve skaden. Det kan være at du gør ting, som egentlig godt ved ikke er godt for dig i denne situation?
  • Tanker som “hvad er jeg uden min sport?”, “kommer jeg nogensinde tilbage igen?” eller “hvad med mine drømme?

Det er vigtigt for dig at lære, hvordan du tackler sådan en periode, så den ikke er mere ødelæggende end højst nødvendigt. Det er ikke nemt selv at styre, hvordan du reagerer i en periode hvor der sker en stor forandring i dit liv. Her kan det være afgørende for dig at lave mentaltræning, for hurtigst muligt at komme ovenpå igen.

 

mentaltræning

Mentaltræning kan få dig hele vejen

 

Mentaltræning hos Mental Motion er mere end bare visualisering og åndedrætsøvelser

Det er mere end en snak om din målsætning for den næste konkurrence eller det næste år. Det er mere end en kort introduktion til spændingsregulering, eller simple fokusteknikker. Det er mere end at se sig selv i spejlet og sige ‘du skal nok klare den – du er stærk’.

 

Mentaltræning er hårdt arbejde!

Er du villig til at lægge timer i din mentaltræning? At prioritere den, som du prioriterer din fysiske træning? At åbne op for det du har svært ved, fordi du ved det er en nødvendighed for at kunne blive bedre? At tage de svære beslutninger, når du ved de er de bedste?

Mentaltræning hos os kræver at du er dedikeret, og er villig til at arbejde for det.

Er du det – så er vi med dig hele vejen, og vi kan love dig for, at samarbejdet med os vil gøre en forskel for dig. Læs bare de mange udtalelser HER.

 

 

Mentaltræning hos Mental Motion er delt op i 4 step:

 

  • Step 1) Vi laver en brainstorm over dine udviklingspunkter, og tager en snak om hvem du gerne vil være som atlet og som menneske. Vi tager udgangspunkt i de situationer du gerne optimere.
  • Step 2) Vi uddanner dig i det vi kalder ‘bevidsthedstræning’. Her lærer du hvordan du træner din evne til at registrere hvornår du er i en situation der er svær – og hvad der præcist sker med dig i situationen.
  • Step 3) Vi laver en gameplan for hver af de situationer som du gerne vil optimere udfra de ønsker du har ift hvem du vil være og hvordan du vil agere.
  • Step 4) Vi påbegynder den konkrete træning i hvordan du holder dig til din gameplan, når du står i en udfordrende situation – denne træning tager tid. Her følger vi dig tæt på sidelinjen enten i praksis på banen, igennem tlf samtaler, møder på kontoret og via facebook og sms. Vi har tæt kontakt.

 

 Sportsgrene

læs mere om mentaltræning indenfor specifikke sportsgrene her:

 

Kom ind til en gratis og uforpligtende samtale om hvad mentaltræning er hos Mental Motion

Vi tilbyder alle atleter en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig. Vi taler om hvad mentaltræning er hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mental træning, og hvad du kan forvente, hvis du vælger at starte et samarbejde med os.

 

Du kan booke en gratis samtale her.