Mentaltræning Svømning: Hvordan kan jeg udvikle min mentalitet som svømmer?

Janne Reffstrup Mortensen

Janne Reffstrup Mortensen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Janne startede Mental Motion tilbage i 2010. Siden 2012 har Janne yderligere været en del af Team Danmark’s eksterne sportspsykologiske netværk, og er derfor tilknyttet flere landshold og topatleter. Janne har desuden startet Danmarks første online mødested for sportsforældre 'Sidelinjen'.
Janne Reffstrup Mortensen

Din sejr afhænger alene af dig!

Svømning er en individuel sport hvor din præstationen altid afhænger af din egen indsats. Til tider præsterer du på et hold, men grundlæggende er du alene i vandet og holdets og/eller din sejr afhænger kun af én – DIG. Ergo skal du som svømmer besidde både de fysiske, tekniske, taktiske og mentale kompetencer, for at opnå dine bedste præstationer .

Det kræver mental bevidsthed og arbejde!

 

 

Mentaltræning svømning: Mental styrke i svømning

Som elitesvømmer er den mentale styrke afgørende. Først og fremmest er det vigtigt at have styr på dit personlige bagland, hvor hverdagen med skole/uddannelse, arbejde, venner, familie og sporten skal balanceres. Derudover så er der alle forventningerne, både fra dine omgivelser men i særdeleshed dig selv. Du vil som svømmer både påvirke og blive påvirket af den kultur som du er en del af.

Det kræver med andre ord mental styrke at være elitesvømmer og dette indebærer selvfølgelig, mentaltræning. Mentale egenskaber og redskaber såsom målsætninger, visualisering, identitet- og værdiarbejde samt konkurrence strategier, er blot nogle af de kompetencer som en toppræstation afhænger af.

Mentaltræning svømning: Hvad siger forskningen?

Ifølge Jones, Hanton & Connaughton (2002) er det afgørende at besidde mental styrke, da dette generelt gør svømmere bedre til at håndtere de udfordringer og forstyrrelser som uundgåeligt kommer undervejs i ens karriere. En styrke som i sidste ende kan være de 5% der gør dig bedre end dine konkurrenter. Er du mentalt stærk og/eller er der sommetider tidspunkter hvor selvtilliden og lysten kunne være større?

 

  • Tænk bare over alle de konkurrencer hvor du SKAL præstere.
  • Tænk bare over alle de, til tider, monotone træningspas
  • Tænk bare over alle de til- og fravalg du har taget i forhold til din sport

 

Derfor er den mentale styrke, som du kan opnå igennem mental træning, et perspektiv der
handler om at acceptere og håndtere de forskellige udfordringer og forstyrrelser der kommer. En mental styrke der gør, at du kender dig selv og at du kender vejen til at forblive konsistent, målrettet, bevidst og fokuseret, selv når du under pres, i eller udenfor sporten, bliver bragt i ubalance.

 

mentaltræning svømning

Mentaltræning svømning: Hvordan arbejder vi med
svømmere hos Mental Motion?

  1. Step 1) Vi laver en brainstorm over dine udviklingspunkter, og tager en snak om hvem du gerne vil være som svømmer og som menneske. Vi tager udgangspunkt i de situationer du gerne vil optimere.
  2. Step 2) Vi uddanner dig i det vi kalder ‘bevidsthedstræning’. Her lærer du hvordan du træner din evne til at registrere hvornår du er i en situation der er svær – og hvad der præcist sker med dig i situationen.
  3. Step 3) Vi laver en gameplan for hver af de situationer som du gerne vil optimere ud fra de ønsker du har i forhold til hvem du vil være og hvordan du vil agere.
  4. Step 4) Vi påbegynder den konkrete træning i hvordan du holder dig til din gameplan, når du står i en udfordrende situation – denne træning tager tid. Men det er samtidig her at vi begynder at se forskellen i vandet.

 

 

Vil du vide mere om mentaltræning, så læs HER

 

 

Kom ind til en gratis og uforpligtende samtale med en
mentaltræner hos Mental Motion

Vi tilbyder alle atleter en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig. Vi taler om hvordan du mentaltræner hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mentaltræning, og hvad du kan forvente, hvis du vælger at starte et samarbejde med os.

 

andre har også læst


Ekstremløb #1 – en fysisk og mental præstation.

Jacques er bidt af en gal løber. Ikke at han selv er gal, og ikke at der er noget i vejen med det han gør, men fordi han slet og ret gør noget, som de fleste af os på ingen måde drømmer om at

Se mere

Ekstremløb #2: Forberedelsen – mentalt og fysisk

Mange timers hårdt arbejde... Hver eneste gang man står over for en stor præstation, ligger der en del forberedelse forud.   Somme tider, når jeg ser sport – gerne OL og VM – får

Se mere

Mød en Mental Motion atlet: Løberen Clara

Løberen Clara – Om at arbejde mentalt og ikke sammenligne sig med andre Clara er langdistanceløber og har i 7 år løbet blandt de bedste i Danmark. Clara startede med langdistanceløb fordi hun

Se mere