Mentaltræning på banen – sådan optimerer du dine atleters fokus

Stine N. Lyhne

Stine N. Lyhne

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Stine er specialiseret i sportspsykologi, og hvordan den mentale sundhed kan opretholdes i elitesportens verden. Ved siden af jobbet i Mental Motion udgiver Stine forskning om mental sundhed i sport.
Stine N. Lyhne

 

Som træner ved vi, at du ofte står over for en række svære situationer, udfordringer og valg. Jobbet som træner kræver nemlig, at du både tænker lang- og kortsigtet, er udviklings- og resultatorienteret og har fokus på både den individuelle atlet og holdet på en og samme tid.

 

Det er mange ting på en gang!

 

 

Blandt mange forskellige svære situationer, kan du måske genkende denne?

 

En atlet svinger virkelig i kvalitet til træning – én træning er han den bedste, en anden den dårligste.

 

Du oplever måske at atleten ikke præsterer i nærheden af hvad han kan. Atleten er u-fokuseret og du føler du har prøvet at tage en snak med atleteten om, hvor vigtigt det er at være fokuseret og koncentreret til træning – men uden held?

 

Eller denne…

 

Holdet har svært ved at modtage beskeder – det er et særlig stort problem ved taktisk gennemgang inden en kamp eller under den efterfølgende evaluering

 

Du har prøvet at hjælpe holdet med at holde fokus i de fælles snakke, så godt du kan, men det bliver mest af alt en løftet pegefinger, som du ikke føler virker – tværtimod.

 

Klik her, hvis du vil vide, hvordan man som træner kommunikerer effektivt med sine atleter?

 

Sådan tager du kontrollen og vælge dit fokus

 

Det er vores tanker som forfører os, når vores fokus ikke er der hvor vi gerne vil have det. Sandheden er at vi kan lære at kontrollere vores fokus, men det kræver at vi er i stand til at registrere, hvad vores fokus er rettet imod og blive bevidst om, hvad det kræver at ændre det.

 

Med det rigtige fokus, vil atleten der svinger i kvalitet fra træning til træning opleve at få et langt mere stabilt niveau.

 

Med det helt rigtige fokus, vil holdet der har svært ved at samle sig om fælles beskeder blive i stand til at holde fokus på opgaven.

 

Men førend det kan lade sig gøre, skal atleterne lære, hvordan man bliver i stand til kontrollere sit fokus.

 

 

Læs med længere nede, hvis du vil have inspiration til hvordan fokus kan trænes på banen!

 

Derfor er det er (afgørende) vigtigt at træne sit fokus

 

For at kunne præstere sit allerbedste, skal man have fokus på opgaven – hvad end den så er at spille tennis, løbe orienteringsløb eller svømme crawl. Det er ikke altid verdens nemmeste opgave, da der er meget som kan forstyrre og stjæle ens fokus.

 

Træner man atleters fokus i praksis, får de en forståelse for, at det er helt normalt at blive forstyrret og have svært ved at holde fokus på opgaven. Men vigtigst af alt, de finder ud af, at de selv har kontrol over og ansvar for, hvor deres fokus er. Det er derfor altafgørende, at de lærer at lægge en strategi for, hvordan de hurtigst muligt vender tilbage til opgaven når de bliver forstyrret.

 

 

 

Læs med her, hvis du vil vide, mere om mentaltræning 

 

Sådan her trænes fokus på banen

Her kommer en praktisk gennemgang af, hvordan træningen så ud, da vi trænede fokus på fodboldbanen.

 

1. Spørgsmålsrunden

Til en start blev spillerne spurgt om følgende tre spørgsmål i plenum:

– Hvad er fokus?
– Hvorfor er det vigtigt at holde fokus?
– Hvilke ting kan forstyrre jeres fokus?

 

Herefter blev holdet introduceret til LYSKURVEN (se billede). Den beskriver tre typer fokus (rødt, gult og grønt) og er et registreringsværktøj. Vi tog en snak om de tre typer af fokus – hvad betyder det at have et grønt fokus, et gult fokus og et rødt fokus.

 

Herefter var vi med fokus-redskabet i ærmet klar til at starte træningen, så spillerne på den måde trænede fodbold som de plejer, men med en mentaltræningsopgave oven i hatten.

 

 

 

2. Hjerneøvelsen

Hver spiller skrev tre ting ned på et stykke papir, som ofte forstyrrerede deres fokus. Det kunne være tanker, stemmer, tilråb, personer eller andet, der fik spilleren ud af fokus?

 

Her et par eksempler:
– Tanker om skole eller lektier
– Tanker om næste dag
– Tilråb på og udenfor banen
– En sang man har på hjernen
– Tanker om fejl
– Tanker om pres
– Når ens holdkammerater ikke ser mig

 

Herefter fandt spillerne sammen to og to og byttede papir. Spillerne var nu på skift ”spiller” og ”forstyrrende hjerne”.

 

Den som var ”spiller” skulle drible rundt med en bold og tælle antal berøringer imens ”den forstyrrende hjerne” hele tiden skulle gøre alt for at forstyrre spilleren, ved at sige de forstyrrende tanker som stod på papiret højt. Hver gang spilleren blev forstyrret af hjernen var opgaven hurtigst muligt, at vende tilbage til opgaven, som var at tælle antal berøringer.

 

”Det var interessant at opleve, at spillerne i starten havde svært ved at tage det seriøst. De kom til at fjolle, pjatte og grine – og dermed lytte til “den forstyrrende hjerne”. Men efter et spilstop og en snak om, hvem der bestemmer hvor fokus er, hvem der har kontrol over fokus og hvem der har ansvar for at have “det grønne fokus” så kunne man se hvor umage de gjorde sig med, at tælle deres berøringer og løse opgaven. Når de kom til at lytte til hjernen vendte de hurtigt tilbage til opgaven”

Udtalelse fra træner i samarbejde med MM

 

3. Spiløvelse

Spillerne skulle nu spille på to mål. På forhånd skulle de vælge en ting, som de ville gøre for at hive sig selv ud af ”det gule fokus” eller ”det røde fokus” når de blev forstyrret på banen. På den måde havde de lagt en strategi (gameplan) for, hvordan de hurtigst muligt kom tilbage i ”det grønne fokus” og derved tilbage til spillet.

Her et par eksempler:
– Tag en dyb vejtrækning
– Fokus på bolden
– Ret dig op
– Kig på græsset
– Slå en gang på klublogo på trøjen
– Klap 3x og sig ”kom så”

 

”Det var tydeligt at holdet nu havde fået en fornemmelse af, at de selv havde kontrol over deres fokus. Man så tydeligt, hvordan spillerne blev forstyrret i kampen, da de f.eks. viste det ved rullende øjne, spark ud i luften, viftende arme eller tilråb såsom “seriøst”, “ej, hvad sker der” eller “det er ikke fair” – men det varede meget kortere tid end hvad jeg normalt oplever. Det var spændende at kunne følge med i, hvordan de hver især lavede deres gameplan og på den måde, hurtigt vendte tilbage til spillet”

Udtalelse fra træner i samarbejde med MM

 

 

Selvom ovennævnte tog udgangspunkt i et samarbejde med en fodboldtræner, så kan det bruges af alle trænere, i alle sportsgrene og til alle aldersgrupper.

 

☆ God mentaltræningslyst på banen

 

Vi tilbyder

Træneruddannelse i Mentaltræning

 

Er du interesseret i at blive en endnu dygtigere træner, og få det mentale arbejde ind under huden, så du selv kan anvende det i din træning?
Så kig lige lidt nærmere på vores træneruddannelse i mentaltræning, hvor du får konkret viden til, hvordan du kan bruge mentaltræning som en helt naturlig del af din daglige træning. Øvelser, sparring og supervision er blot nogle af de elementer, vi tager i brug for at dygtiggøre dig i din trænergerning.

 

KLIK  HER hvis du har lyst til at vide mere om uddannelsen…

 

andre har også læst


Hvad er talent?

Hvad er talent? Talent er et omdiskuteret begreb, der har vundet forskellige definitioner igennem tiden, og svaret på ”hvad er talent?” vil formentlig variere alt afhængig af, hvem du

Se mere

Kender du de 3 trin – som den gode træner altid gennemgår?

Den gode træner kender disse 3 trin rigtig godt Du har en god portion erfaring og måske været i gamet i mange år. Du bruger meget tid på at lære dine atleter en masse tekniske og taktiske

Se mere

Team kultur: fortællinger, formål og retning i klubben er afgørende for jeres succes – se her hvorfor →

Team kultur er mere end værdier og målsætninger - det er også den historie I skaber I klubben Klubbladet er ude og overskriften er stor – U17 gør det igen. Teamet præsterer, det kører for

Se mere