Mentaltræning på banen – Sådan arbejder U17 pigelandsholdet mentalt

Stine N. Lyhne

Stine N. Lyhne

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Stine er specialiseret i sportspsykologi, og hvordan den mentale sundhed kan opretholdes i elitesportens verden. Ved siden af jobbet i Mental Motion udgiver Stine forskning om mental sundhed i sport.
Stine N. Lyhne

Mød Kristian Mørch. Han er  træner for U17-pigelandsholdet. Han er en utrolig inspirerende træner, som formår at implementere mentaltræning på fodboldbanen.

 

Vi har inviteret ham indenfor på bloggen for, at dele hans tanker og erfaringer med det mentale på banen. Helt konkret, så får du Kristians råd til, hvordan man kan gøre mentaltræning til en del af den fysiske træning.

 

 

U17-pigelandsholdstræneren: Mine tanker og erfaringer med mentaltræning på fodboldbanen

Hvad er mentaltræning for dig, som træner?

 

Mentalt træning er for mig et bredt område, som både dækker over samtalen med den enkelte spiller samt spillerens eget mentale arbejde, men også over emner såsom didaktik, pædagogik og ledelse.

 

Det handler derfor også om, hvordan og i hvilken form jeg vælger at kommunikere med mine spillere på. Hvordan mit kropssprog og ordvalg afspejler de værdier jeg gerne vil stå for og hvordan jeg selv som træner håndterer spillets med- og modgang.

 

Og så er det alt det der sker imellem os, og som når alt lykkes, bevirker synergi, glæde og trivsel.

 

Hvordan arbejder du med mentaltræning i praksis?

 

Jeg arbejder med det som et hvert andet område indenfor  trænergerningen. Det vil sige, at jeg planlægger, udfører og evaluerer ud fra det overordnede mål der er sat for aktiviteten. Derudover forholder jeg mig også til, om det er i overensstemmelse med mine egne, samt gruppens, værdier.

 

I praksis kræver det, at jeg reflekterer ofte og under rolige forhold, samt i høj grad benytter mig af den øvrige stab, herunder en sportspsykolog.

 

Som U-landstræner er jeg i den velstillede situation, at vi kan bruge meget tid med spillerne udenfor banen. Det er i høj grad dette, som giver os mulighed for at planlægge og evaluere med spillerne tæt på, og som giver god mulighed for også at arbejde mentalt.

 

Når det er sagt, så bruge vi i høj grad også tid på det mentale under både træning, opvarmning, pauser og kamp, som en struktureret og planlagt del.

 

 

Hvorfor har du valgt at dygtiggøre dig inden for mentaltræning?

 

Fordi jeg oplever, at det i højere grad end andre områder bidrager til øget selvværd hos både mig og mine spillere.

 

Dertil er det min analyse, at det er et område som generelt set er underudviklet, og derfor kan give mig en konkurrencefordel i forhold til andre.

 

Og så giver det mig ikke mindst en mulighed for, at lave mere træning med mine spillere, som ikke er fysisk belastende, og dermed øge den samlede træningstid.

 

Klik her, hvis du også gerne vide, hvordan du som træner optimerer dine atleters fokus

 

Hvilke indvendinger tror du trænere har for ikke at mentaltræne?

 

Det udfordrende ved at arbejde med mentaltræning, er at det ofte kræver, at man som træner skal være klar til at reflektere over egen gerning, og dermed åbne op for, at man kan optimere og ændre sin egen praksis.

 

Dertil ender man ofte i en situation, hvor man ikke har svaret og løsningen på alt, og derfor kan blive udfordret som værende en autoritærfigur, hvilket træneren traditionelt set skal være.

 

Det er ikke nemt at være uperfekt, empatisk og involverende i en traditionsbundet, maskulin og kynisk verden, men det kan give mulighed for at differentiere sig fra andre samtidig med, at spillerne rent faktisk bliver dygtigere samtidig med, at de trives.

 

 

Hvilke råd har du til trænere, som gerne vil gøre mentaltræning til en del af den fysiske træning?

 

Start med at gå op i hvem dine spillere er og forsøg at forstå, hvorfor de gør som de gør. I dette arbejde bruger jeg selv arketyper eller personprofiler som et udgangspunkt, og så husker jeg mig selv på at spørge ind til spillernes privatliv.

 

Overvej især dine gruppeinddelinger undervejs i træningen, og skab rum for, at de bruger pausetiden undervejs på at tale sammen om konkrete opgaver.

 

Vil du være mere progressiv, så forsøg dig med at lade spillerne fylde mere i planlægningen. Det kan du gøre ved, at de beslutter træningsindhold, står for kampevaluering eller fylder mere af snakken i pausen mellem de to halvlege.

 

Det sætter dig som træner på mere usikker grund, og du kan ende i en situation, hvor du ikke kender svaret eller får de løsninger du selv havde tænkt – det er ikke altid rart, og det skal du være klar på.

 

God mentaltræningslyst!

 

Vi takker Kristian for, at ville dele hans inspirerende tanker og spændende erfaringer med mentaltræning i fodbolden.

 

Vil du gerne gøre ligesom Kristian, og dygtiggøre dig indenfor mentaltræning i praksis?

 

Er du interesseret i at blive en endnu dygtigere træner, og få det mentale arbejde ind under huden, så du selv kan anvende det i din træning?

 

Så kig lige lidt nærmere på vores uddannelse, hvor du får konkret viden til, hvordan du kan bruge mentaltræning som en helt naturlig del af din daglige træning.

 

Øvelser, sparring og supervision er blot nogle af de elementer, vi tager i brug for at dygtiggøre dig i din trænergerning.

 

Klik her for at læse meget mere om uddannelsen

 


BOOK EN GRATIS

SAMTALE


Lad os tage en snak om hvad Mental Motion er - og hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig

andre har også læst


Kender du de 3 trin – som den gode træner altid gennemgår?

Den gode træner kender disse 3 trin rigtig godt Du har en god portion erfaring og måske været i gamet i mange år. Du bruger meget tid på at lære dine atleter en masse tekniske og taktiske

Se mere

Mental udvikling – talent eller hårdt arbejde?

Mental udvikling – hvorfor er det vigtigt?  Hvis du søger på mental udvikling på nettet, kommer div. psykologer, coaches og lign. med deres forslag til, hvordan du kan udvikle dig mentalt.

Se mere

Det skal du være opmærksom på som `forældrecoach` – Ifølge forskning

  Mange børn oplever at deres forældre er frivillige i foreningsidrætten i de unge år, som træner, hjælpetræner, holdleder osv. – eller om ikke andet så som ’lommecoach’ fra

Se mere