4 gode grunde til at mentaltræning i grupper styrker dit mindset

Janne Reffstrup Mortensen

Janne Reffstrup Mortensen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Janne startede Mental Motion tilbage i 2010. Siden 2012 har Janne yderligere været en del af Team Danmark’s eksterne sportspsykologiske netværk, og er derfor tilknyttet flere landshold og topatleter. Janne har desuden startet Danmarks første online mødested for sportsforældre 'Sidelinjen'.
Janne Reffstrup Mortensen

Hvofor lave mentaltræning i grupper?

Spørger du måske.

 

“Jamen mentaltræning er vel noget du laver for dig selv, og ikke sammen med andre- vi har jo vidt forskellige udgangspunkter, og arbejder på noget forskelligt”

 

Ja. Det er rigtigt. I har vidt forskellige udgangspunkter. Og måske ønsker I også at sætte ind på noget helt forskelligt i mentaltræningen. Forleden skrev en mor også og spurgte, hvad fordelene var ved også at lave mentaltræning i grupper. Hun formulerede det sådan her:

 

“Jamen laver I ikke de samme ting som i et individuelt forløb –  bare i en gruppe?”

 

Vi vil derfor gerne komme med et uddybende svar på hvorfor vi anbefaler mentaltræning i grupper.

 

mentaltræning i gruppeer

 

4 gode grunde til (også) at lave mentaltræning i grupper:

 

Mentaltræning i grupper – grund 1:

I er i samme båd – dig og de andre atleter

I spiller samme game. Også selvom I ikke kommer fra samme sport. Jeres hverdag ligner hinanden. Skole, træning, familie og venner (når der er tid). I prioriterer sporten højt. Også selvom det kan være svært til tider, og I gerne vil det hele.

I har travlt. Nogen gange rigtig travlt. Og de fleste af jer kan nok nikke genkendende til…

  • at have store madpakker med
  • at have behov for at strukturere hverdagen – for at få det hele til at hænge sammen
  • at sige nej til fester, de fleste gange
  • ikke altid at kunne komme med til familiefødselsdage
  • at bruge langt de fleste weekender på træning, turneringer eller konkurrencer
  • at tvivle på jer selv nogen gange
  • at føle pres fra træner, klub, forældre – sig selv?
  • at synes det er svært at tabe eller underpræstere
  • at være udfordret under pres og have svært ved at tackle det

osv osv…

 

Mental træning i grupper – grund 2:

Du har meget at give

Du er helt unik præcis som du er. Og lige præcis den måde DU tænker på, gør tingene på eller forholder dig til andre – er der nogen der kan lære noget af. Så tænk engang hvor mange ressourcer der er samlet, når der sidder flere atleter i en gruppe som alle har erfaringer, meninger og måder at deale med udfordringer på. Det er mange. Dine ressourcer kan bruges så meget bedre hvis de deles, end hvis du sidder med det helt alene.

Og det her med at give noget videre – kan faktisk også lære dig rigtig meget. Du kan pludselig få et indblik i hvor meget du kan, og hvor langt du er. Det er en rar fornemmelse.

 

Mental træning i grupper – grund 3:

Inspiration kan betyde alt

Du vil opleve at de andre atleter gør tingene på en anden måde end dig. Nogen gange kan du slet ikke se dig selv i deres måde at gøre tingene på, og andre gange bliver du inspireret. Mentaltræning i grupper kan inspirere dig til at forsøge at gøre tingene på en ny måde. Du kan lære meget fra andre bare ved at lytte til dem.

Og hvem ved, måske er det lige netop i en gruppe at du kan få den inspiration der skal til for at ændre dit game totalt?

Det har vi set mange eksempler på.

 

Mental træning i grupper – grund 4:

I er fælles om mentaltræningen

Det fedeste ved at lave mentaltræning i grupper er faktisk at alle føler sig forstået, fordi I allesammen står overfor samme valg og udfordringer. I kan genkende jer selv i hinanden, og føler på den måde at ‘I hører til’.

Samtidig så er det rigtig rart ikke at stå alene med mentaltræningen – altså at mentaltræne sammen med andre. Være fælles om øvelserne, følge op på hinanden, høre de andres erfaringer og måder at gøre det på. Det betyder også at du måske får lavet øvelserne lidt oftere, fordi du ved der er nogen du skal give feedback til. På den måde rykker mentaltræning i grupper på dit incitament til at få det gjort.

 

mentaltræning i grupper

Styrk dit mindset igennem mentaltræning i grupper

 

Så ja – vi anbefaler helt klart at lave mentaltræning i grupper – gerne kombineret med individuel mentaltræning, hvor der gåes i dybden på en anden måde.

 

Mental Motion tilbyder også individuelle forløb – læs mere om mentaltræning her

 

Kom ind til en gratis og uforpligtende samtale med en mentaltræner hos Mental Motion

Vi tilbyder alle atleter en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig. Vi taler om hvordan du mentaltræner hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mentaltræning, og hvad du kan forvente, hvis du vælger at starte et samarbejde med os.

Du kan booke en gratis samtale her

 

mentaltræning golf


BOOK EN GRATIS

SAMTALE


Lad os tage en snak om hvad Mental Motion er - og hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig

andre har også læst


Mental coaching – til atleten der gerne vil være mentalt stærk og præstere når det gælder

Mental coaching – til atleten der gerne vil være mentalt stærk og præstere når det gælder Der er mange myter og ideer om hvad mental coaching. Der tales både om at atleter skal ligge i

Se mere

Hjælp! Jeg har mistet min passion!

Når din passion bliver taget fra dig   Når du, som eliteatlet bliver skadet, er det normalt at føle det som du har mistet en del af din identitet. Hele dit liv er jo bygget op om sporten,

Se mere

Mød en Mental Motion atlet: Kortspilleren Anders

Magic the Gathering atleten Anders – Om at arbejde mentalt med kortspil Anders har spillet Magic siden sommeren 2009, efter han var blevet introduceret til det af en gruppe venner fra gymnasiet. I

Se mere