Mental udvikling – talent eller hårdt arbejde?

Jesper Rasmussen

Jesper Rasmussen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Jesper har specialiseret sig i sportspsykologi, hvor han har haft særligt fokus på teams med stor interesse i interne relationer og hvordan en fælles retning er afgørende for, at få teamet og atleter til at trives og præstere. Ved siden af sit arbejde i Mental Motion er Jesper også tilknyttet et projekt for udsatte unge på Nørrebro.
Jesper Rasmussen

Mental udvikling – hvorfor er det vigtigt? 

Hvis du søger på mental udvikling på nettet, kommer div. psykologer, coaches og lign. med deres forslag til, hvordan du kan udvikle dig mentalt. Hver praksis har  deres eget forslag til, hvilke trin dit barn skal igennem og  hvordan du og dit barn kan få den ”rigtige” mental udvikling. Det er svært at opdele optimal mental udvikling i trin

 

og hvad der passer til den enkelte, da vi alle er forskellige. Her er Mental Motions syn på, hvad der er vigtigt for en god mental udvikling.

Når jeg har været rundt i forskellige klubber, skoler eller andre institutioner, hører jeg tit, at børnene og atleterne har svært ved opgaver eller øvelser. Mange af dem synes ikke de er kloge nok, giver op da de føler at de aldrig lærer det eller ikke har motivationen til at blive ved, da deres Iphone eller lign. trækker i dem.

 


 

Det er helt naturlige oplevelser. Når vi som mennesker møder udfordringer eller ting vi ikke kan, så har vi lyst til at give op eller lave noget, som er let. Hjernen er udstyret sådan, at den vil tage det lette valg. Det er lettere at give op end at arbejde hårdt med noget. Derfor tror mange også at talent og intelligens er noget vi er født med, noget som vi bare har eller ej, men nej – vi træner os til det.

Vi arbejder med noget i lang tid og bliver ved, selv om det er svært, udfordrende, udmattende og kedeligt

Det er faktisk vist, at selvkontrol er en bedre indikator for om en person får en god karriere, kan håndtere kriser og modgang og tjene flere penge, end intelligens er.

 

mental udvikling

 

Børnene skal trives og forstås, hvis de skal have optimal mental udvikling

Alle har prøvet at sidde i en klasse og haft lyst til at række hånden op, være den første som tager øvelsen på træningsbanen eller tage udfordringen selvom man er bange for at fejle. Det kan være rigtig svært og udfordrende, når den enkelte er bange og nervøs  for de andres reaktioner på teamet. Det er meget lettere at gemme sig og lade nogen andre tage udfordringen.

Omgivelser er derfor afgørende for barnets mentale udvikling. Hvis barnet er bange, usikker, nervøs eller angst for de andre atleters, elevers, træners eller læres reaktion tør de ikke tage udfordringer og prøve noget nyt og svært. Det er med til at hæmme barnets mentale udvikling.

Derfor skal du som lærer, forældre eller træner lave trygge omgivelser, hvor der er plads til fejl og mangler. Du kan f.eks. fremhæve elever eller atleter, som tør tage udfordringen, tør at fejle og tør at lære af det. 

 

 

Spørgsmål: Alle eleverne får en matematik opgave for. Der sidder 2 elever i hjørnet og pjatter.

mental udvikling

 

Hvad gør du?

  1. I skal ud foran døren, da I ikke kan opføre jer ordenligt!
  2. Hvorfor er det I ikke laver opgaven? (du skal sikkert spørge flere gange og have en vis tålmodighed)

 

Hvordan tror du eleverne får den bedste mentale udvikling? 

 

Ved at spørge ind til dem og måske finde ud af …

  • at opgaven var for svær
  • de kan ikke læse opgaveformuleringen
  • den måde opgaven er forklaret på giver ikke mening for dem
  • de turde ikke spørge igen, da de ikke hørt efter første gang
  • de er bange for at fejle og derfor pjatter de for at beskytte sig selv
  • eller noget helt andet…

 

Ved at være nysgerrig, åben og forstående overfor elevernes eller atleternes perspektiv, kan du opstille kriterier, som passer til barnets niveau og derigennem kan du skabe mental udvikling hos eleven.

 

Vi har alle brug for støtte i vores mental udvikling bare på forskellige niveauer 

Alle mennesker har forskellige genetik, opvækst, ressourcepersoner, omgivelser og udgangspunkter for læring og udvikling og mange af os har sikkert prøvet at tænke:

  • kan jeg følge med?
  • lærer jeg det nogensinde
  • jeg forstår ikke hvad det handler om
  • kommer der overhovedet noget ind
  • den øvelse kommer jeg aldrig til at kunne
  • jeg lærer aldrig den serie
  • jeg er slet ikke god nok
  • jeg har ikke det der skal til

 

Ovenstående tanker er helt naturlige og en del af det at være menneske. Vi har alle svære tanker og følelser, når vi møder udfordringer. Det der er vigtigt ved den mentale udvikling er, at atleterne og eleverne forstår, at det kræver tid og vedholdenhed, at lære noget nyt eller blive bedre. Hvis det er for let eller svært hopper de fra og laver andre aktiviteter. Den måde vores mentale udvikling sker på er ved træning, fejl, gentagelse og tid.

 

mental udvikling

 

 

 

Hvad er DIN rolle som støtteperson i dit barns, elevs eller atlets mental udvikling?

Som forælder, støtteperson, træner, lærer eller coach er du en vigtig person i barnets mentale udvikling. Børn spejler sig i deres omgivelser og specielt i de rollemodeller som er tæt på. Derfor har du som rollemodel et stor ansvar, da de ting du gør påvirker barnet.

Hvad italesætter du?

Hvad er det du lægger mærke til?

Hvilke ting fremhæver du?

 

1) Fortæller du om, at det også er svært at være far engang i mellem, men du lærer af dine fejl og øver dig eller

2) fortæller du om den gang, da du var en stor gymnast og landede alle de største og sværeste spring?

 

Er du forælder 1 eller 2?

 

 

Hvis I gerne vil have støtte eller vide mere om, hvordan dit barn kan få den bedste mentale udvikling

Kom ind til en gratis og uforpligtende samtale med en mentaltræner hos Mental Motion
Vi tilbyder alle atleter en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig. Vi taler om hvordan du mentaltræner hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mentaltræning, og hvad du kan forvente, hvis du vælger at starte et samarbejde med os.

 


BOOK EN GRATIS

SAMTALE


Lad os tage en snak om hvad Mental Motion er - og hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig

andre har også læst


Min far som sportsforælder #3: Jeg er blevet den tennisspiller jeg er i dag pga. min far

Hvorfor har jeg skrevet denne blog om min far som sportsforælder? - Kunne man passende spørge. (Læs del 1 af historien om Philip og hans far HER, og del 2 HER) Af Philip Ørno, Tidligere

Se mere

Mathias ”Zanka” Jørgensen åbner op og fortæller om tabet af sin far og hans egen vej til toppen

Mathias ”Zanka” Jørgensen om tabet af sin far og hans egen vej til toppen   Zanka startede som 3 årig  med at spille fodbold i B93, da hans lidt ældre venner tog ham med til

Se mere

Træner feedback: Hvordan udvikler vi refleksive atleter?

I elitesport stilles der dagligt store krav til trænerne, som naturligt bliver overført til atleterne. Med de store krav i elitesporten følger i særdeleshed de mentale krav, som både klub,

Se mere