Mental udvikling – talent eller hårdt arbejde?

Janne Reffstrup Mortensen

Janne Reffstrup Mortensen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Janne startede Mental Motion tilbage i 2010. Siden 2012 har Janne yderligere været en del af Team Danmark’s eksterne sportspsykologiske netværk, og er derfor tilknyttet flere landshold og topatleter. Janne har desuden startet Danmarks første online mødested for sportsforældre 'Sidelinjen'.
Janne Reffstrup Mortensen

Mental udvikling – hvorfor er det vigtigt? 

Hvis du søger på mental udvikling på nettet, kommer div. psykologer, coaches og lign. med deres forslag til, hvordan du kan udvikle dig mentalt. Hver praksis har  deres eget forslag til, hvilke trin et barn eller ungt menneske skal igennem og  hvordan den ”rigtige” mentale udvikling ser ud. Det er svært at opdele optimal mental udvikling i trin og hvad der passer til den enkelte, da vi alle er forskellige. Her er Mental Motions syn på, hvad der er vigtigt for en god mental udvikling.
Når jeg har været rundt i forskellige klubber, skoler eller andre institutioner, hører jeg tit, at børnene og atleterne har svært ved opgaver eller øvelser. Mange af dem synes ikke de er kloge nok, giver op da de føler at de aldrig lærer det eller ikke har motivationen til at blive ved, da deres Iphone eller lign. trækker i dem.

 

Måske er du træner og kan også genkende problemstillingerne, når du er sammen med atleterne? Du ønsker atleter, som arbejder grundigt med de ting, du har forberedt, fordi du ser, hvordan dét at mestre en ny færdighed får dem til at vokse og øger deres engagement og glæde.

 

 

 


 

Men det er bare ikke altid så let at få atleterne derhen. Og det er faktisk helt naturlige oplevelser at opleve motivationen dale, når vi ikke lige lykkes.

Når vi som mennesker møder udfordringer eller ting vi ikke kan, så har vi lyst til at give op eller lave noget, som er let. Hjernen er udstyret sådan, at den vil tage det lette valg. Det er lettere at give op end at arbejde hårdt med noget. Derfor tror mange også at talent og intelligens er noget vi er født med, noget som vi bare har eller ej, men nej – vi træner os til det.

Vi arbejder med noget i lang tid og bliver ved, selv om det er svært, udfordrende, udmattende og kedeligt.

 

Det er faktisk vist, at selvkontrol er en bedre indikator for om en person får en god karriere, kan håndtere kriser og modgang og tjene flere penge, end intelligens er.

 

Ønsker du at blive dygtigere til at arbejde med dine atleters mentale udvikling og vide hvordan du kan styrke deres oplevelse af motivation, så kig lidt nærmere på vores træneruddannelse, da det er noget af det, vi arbejder dybdegående med, så deltagerne kan blive dygtige til at tilgodese disse parametre i deres egen træning.

 

 

mental udvikling

 

Børnene skal trives og forstås, hvis de skal have optimal mental udvikling

Alle har prøvet at sidde i en klasse og haft lyst til at række hånden op, være den første som tager øvelsen på træningsbanen eller tage udfordringen selvom man er bange for at fejle. Det kan være rigtig svært og udfordrende, når den enkelte er bange og nervøs  for de andres reaktioner på teamet. Det er meget lettere at gemme sig og lade nogen andre tage udfordringen.

Omgivelser er derfor afgørende for barnets mentale udvikling. Hvis barnet er bange, usikker, nervøs eller angst for de andre atleters, elevers, træners eller læres reaktion tør de ikke tage udfordringer og prøve noget nyt og svært. Det er med til at hæmme barnets mentale udvikling.

 

Derfor skal du som lærer, forældre eller træner lave trygge omgivelser, hvor der er plads til fejl og mangler. Du kan f.eks. fremhæve elever eller atleter, som tør tage udfordringen, tør at fejle og tør at lære af det. På træneruddannelsen lærer du, hvordan du regelmæssigt kan sørge for at sætte fokus på eller understøtte adfærd, som du ønsker, og hvordan du forud for det kan skabe et trygt udviklingsmiljø, så der er plads til fejl og udfordringer.

 

 

 

Spørgsmål: Alle eleverne får en matematik opgave for. Der sidder 2 elever i hjørnet og pjatter.

mental udvikling

 

Hvad gør du?

  1. I skal ud foran døren, da I ikke kan opføre jer ordenligt!
  2. Hvorfor er det I ikke laver opgaven? (du skal sikkert spørge flere gange og have en vis tålmodighed)

 

Hvordan tror du eleverne får den bedste mentale udvikling? 

 

Ved at spørge ind til dem og måske finde ud af …

  • at opgaven var for svær
  • de kan ikke læse opgaveformuleringen
  • den måde opgaven er forklaret på giver ikke mening for dem
  • de turde ikke spørge igen, da de ikke hørt efter første gang
  • de er bange for at fejle og derfor pjatter de for at beskytte sig selv
  • eller noget helt andet…

 

Ved at være nysgerrig, åben og forstående overfor elevernes eller atleternes perspektiv, kan du opstille kriterier, som passer til barnets niveau og derigennem kan du skabe mental udvikling hos eleven.

 

Måden du kommunikerer med atleterne på er afgørende for, hvordan de kommunikerer tilbage. Kommunikation er afgørende for vores måde at være sammen på, og bidrage til fællesskabet på. Derfor er det naturligvis også et tema, vi arbejder med på træneruddannelsen, så du kan blive skarp i din kommunikation, og kan afkode atleternes budskaber, uanset om de er kommunikeret hensigtsmæssigt eller ej.

 

Vi har alle brug for støtte i vores mental udvikling bare på forskellige niveauer 

Alle mennesker har forskellige genetik, opvækst, ressourcepersoner, omgivelser og udgangspunkter for læring og udvikling og mange af os har sikkert prøvet at tænke:

  • kan jeg følge med?
  • lærer jeg det nogensinde
  • jeg forstår ikke hvad det handler om
  • kommer der overhovedet noget ind
  • den øvelse kommer jeg aldrig til at kunne
  • jeg lærer aldrig den serie
  • jeg er slet ikke god nok
  • jeg har ikke det der skal til

 

Ovenstående tanker er helt naturlige og en del af det at være menneske. Vi har alle svære tanker og følelser, når vi møder udfordringer. Det der er vigtigt ved den mentale udvikling er, at atleterne og eleverne forstår, at det kræver tid og vedholdenhed, at lære noget nyt eller blive bedre. Hvis det er for let eller svært hopper de fra og laver andre aktiviteter. Den måde vores mentale udvikling sker på er ved træning, fejl, gentagelse og tid.

 

mental udvikling

 

 

 

Hvad er DIN rolle som støtteperson i dit barns, elevs eller atlets mental udvikling?

Som forælder, støtteperson, træner, lærer eller coach er du en vigtig person i barnets mentale udvikling. Børn spejler sig i deres omgivelser og specielt i de rollemodeller som er tæt på. Derfor har du som rollemodel et stor ansvar, da de ting du gør påvirker barnet.

Hvad italesætter du?

Hvad er det du lægger mærke til?

Hvilke ting fremhæver du?

 

1) Fortæller du om, at det også er svært at være far/træner engang i mellem, men du lærer af dine fejl og øver dig

eller

2) fortæller du om den gang, da du var en stor gymnast og landede alle de største og sværeste spring?

 

Er du forælder/træner 1 eller 2?

 

Er du interesseret i at blive en endnu dygtigere træner, og få det mentale arbejde ind under huden, så du selv kan anvende det i din træning?
Så kig lige lidt nærmere på vores uddannelse, hvor du får konkret viden til, hvordan du kan bruge mentaltræning som en helt naturlig del af din daglige træning. Øvelser, sparring og supervision er blot nogle af de elementer, vi tager i brug for at dygtiggøre dig i din trænergerning.

 

Klik her for at læse meget mere om uddannelsen.

 

Meld dig ind på ‘Sidelinjen – støt dit barns talent’. Det er HELT gratis!


Du er kun ét klik fra at at få adgang til mange flere råd til hvordan du støtter dit barn bedst i sporten

Giv mig adgang nu

 

 

andre har også læst


Motivation sport: Hvad er motivation i sport?

”Er du ikke topmotiveret i din sport, så burde du måske lave noget andet?” Sådan har jeg ofte hørt både trænere og forældre sige til deres atleter/børn. Heldigvis oplever jeg også, at

Se mere

Sådan her oplevede 3 atleter deres skadesforløb

  Du skal møde 3 atleter, der alle har tacklet deres skade helt forskelligt. Fælles for alle 3 er dog, at de har arbejdet sig mentalt igennem deres skadesforløb.   Vidste du, at

Se mere

Mentaltræning på banen – Sådan arbejder U17 pigelandsholdet mentalt

Mød Kristian Mørch. Han er  træner for U17-pigelandsholdet. Han er en utrolig inspirerende træner, som formår at implementere mentaltræning på fodboldbanen.   Vi har inviteret ham

Se mere