Mental træning: Hvad går det ud på?

Kasper Henriksen

Kasper Henriksen

Sportspsykologisk Konsulent hos Mental Motion
Kasper er specialiseret i sportspsykologi med fokus på, at få hverdagen til at hænge sammen med elitesporten. Kasper har derfor særlig fokus på opretholdelse af den mentale sundhed både på og uden for banen. Kasper arbejder fuld tid i Mental Motion.
Kasper Henriksen

Mental træning bliver ofte forbundet med diverse visualiserings- og åndedrætsøvelser, eller snakke om dine målsætninger og hvordan du kan blive bedre – men mental træning er meget mere end det!

Mental træning er at lære sig selv at kende både på og uden for banen, og ikke mindst når du er under pres i afgørende situationer. Du har måske prøvet:

 

  • At træne perfekt, men når det endelig gælder så præsterer du ikke?

 

  • At blive så vred og skuffet, at du ikke kunne holde fokus?

 

  • At du har svært ved at overskue din travle hverdag?

 

Mental træning er at kunne holde fokus og lade de gode og konstruktive tanker få kontrol i pressede situationer. Mental træning kan hjælpe dig til at håndtere dine reaktioner, så du handler i overensstemmelse med dine værdier og bliver den bedste version af dig selv. Du får med andre ord konkrete værktøjer til at håndtere din nervøsitet og frygt, holde dit fokus i afgørende situationer, strukturere din hverdag og være mentalt forberedt i din træning og konkurrence! 

 

Kunne du tænke dig at mentaltræne? Så se her

 

 

 

Mental træning: Hvad siger forskningen?

Ifølge forskning så er det afgørende at besidde mental styrke, da dette generelt gør dig bedre til at håndtere de udfordringer og forstyrrelser som uundgåeligt kommer undervejs i din karriere. En styrke som i sidste ende kan være ensbetydende med de 5%, der gør dig bedre end dine konkurrenter og sikrer dig sejren.

Andet forskning viser ligeledes, at man med mental træning kan ændre hjernen positivt og reducere stress. 

”Ny forskning viser, at daglige mentale øvelser over en længere periode forandrer hjernen og dermed vores adfærd: Klassiske mindfulness-øvelser skærper hjernens koncentrationsevne, mens det er mentaltræning i dialog med andre, der styrker hjernens sociale færdigheder og reducerer stress.”

Med forskellige former for mental træning viste forskningen forskellige forandringer i hjerne, helbred og adfærd. Mental træning kan med andre ord styrke dig som atlet både på og uden for banan og gøre dig mentalt stærk.

 

 

 

Mental træning: Hvordan arbejder vi med mental træning hos Mental Motion?

Hos Mental Motion arbejder vi med mental træning og anvender en række forskellige strategier og fokusområder, når vi arbejder med dig:

 

  • Step 1) Vi laver en brainstorm over dine udviklingspunkter, og tager en snak om hvem du gerne vil være som atlet og som menneske. Vi tager udgangspunkt i de situationer du gerne vil optimere.

 

  • Step 2) Vi uddanner dig i det vi kalder ‘bevidsthedstræning’. Her lærer du hvordan du træner din evne til at registrere hvornår du er i en situation der er svær – og hvad der præcist sker med dig i situationen.

 

  • Step 3) Vi laver en gameplan for hver af de situationer som du gerne vil optimere udfra de ønsker du har i forhold til hvem du vil være og hvordan du vil agere.

 

  • Step 4) Vi påbegynder den konkrete træning i hvordan du holder dig til din gameplan, når du står i en udfordrende situation – denne træning tager tid. Her følger vi dig tæt på sidelinjen enten i praksis på banen, igennem telefonsamtaler, møder på kontoret og via facebook og sms. Vi har tæt kontakt. 

 

Mental træning: Mental arbejde er hårdt arbejde

Med mental træning kan du forbedre dig på flere interessante punkter, men ifølge forskerne så kræver det at du aktivt og regelmæssigt laver mental træning. Du er nødt til at se mental træning som værende lige så vigtigt som den daglige fysiske, tekniske og taktiske træning. Du er med andre ord nødt til at tage stilling, stilling til om du vil være mentalt stærk.

 

Læs også om vores talentklub hvor du laver mental træning sammen med andre, her

 

Kom ind til en gratis og uforpligtende samtale med en mentaltræner hos Mental Motion

Vi tilbyder alle atleter en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig. Vi taler om hvordan du mentaltræner hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mentaltræning, og hvad du kan forvente, hvis du vælger at starte et samarbejde med os.


BOOK EN GRATIS

SAMTALE


Lad os tage en snak om hvad Mental Motion er - og hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig

andre har også læst


Guide: 3 trin til at støtte dit barn bedst i konkurrencen

Guide: 3 trin til at støtte dit barn bedst i konkurrencen   Du er med dit barn overalt. I hvert fald de første år af dit barns talentudvikling, som formentlig betyder, at du tilbringer

Se mere

Sådan ved du om en sponsor er løsningen for dig og dit barn

Hvad skal jeg vide om at søge sponsor? For mange atleter kan økonomi blive en afgørende faktor for, om det fulde potentiale kan opnås. Derfor kan en sponsoraftale være særdeles attraktiv. Men

Se mere

Mentaltræning fodbold: Sådan styrker du din mentalitet som fodboldspiller 

Mentaltræning i fodbold handler om at lære at håndtere BÅDE det individuelle og kollektive pres   Fodbold er Danmarks nationalsport. En holdsport hvor du som individuel skal præstere,

Se mere