Mental træning: Hvad går det ud på?

Kasper Henriksen

Kasper Henriksen

Sportspsykologisk Konsulent hos Mental Motion
Kasper er specialiseret i sportspsykologi med fokus på, at få hverdagen til at hænge sammen med elitesporten. Kasper har derfor særlig fokus på opretholdelse af den mentale sundhed både på og uden for banen. Kasper arbejder fuld tid i Mental Motion.
Kasper Henriksen

Mental træning bliver ofte forbundet med diverse visualiserings- og åndedrætsøvelser, eller snakke om dine målsætninger og hvordan du kan blive bedre – men mental træning er meget mere end det!

Mental træning er at lære sig selv at kende både på og uden for banen, og ikke mindst når du er under pres i afgørende situationer. Du har måske prøvet:

 

  • At træne perfekt, men når det endelig gælder så præsterer du ikke?

 

  • At blive så vred og skuffet, at du ikke kunne holde fokus?

 

  • At du har svært ved at overskue din travle hverdag?

 

Mental træning er at kunne holde fokus og lade de gode og konstruktive tanker få kontrol i pressede situationer. Mental træning kan hjælpe dig til at håndtere dine reaktioner, så du handler i overensstemmelse med dine værdier og bliver den bedste version af dig selv. Du får med andre ord konkrete værktøjer til at håndtere din nervøsitet og frygt, holde dit fokus i afgørende situationer, strukturere din hverdag og være mentalt forberedt i din træning og konkurrence! 

 

Kunne du tænke dig at mentaltræne? Så se her

 

 

 

Mental træning: Hvad siger forskningen?

Ifølge forskning så er det afgørende at besidde mental styrke, da dette generelt gør dig bedre til at håndtere de udfordringer og forstyrrelser som uundgåeligt kommer undervejs i din karriere. En styrke som i sidste ende kan være ensbetydende med de 5%, der gør dig bedre end dine konkurrenter og sikrer dig sejren.

Andet forskning viser ligeledes, at man med mental træning kan ændre hjernen positivt og reducere stress. 

”Ny forskning viser, at daglige mentale øvelser over en længere periode forandrer hjernen og dermed vores adfærd: Klassiske mindfulness-øvelser skærper hjernens koncentrationsevne, mens det er mentaltræning i dialog med andre, der styrker hjernens sociale færdigheder og reducerer stress.”

Med forskellige former for mental træning viste forskningen forskellige forandringer i hjerne, helbred og adfærd. Mental træning kan med andre ord styrke dig som atlet både på og uden for banan og gøre dig mentalt stærk.

 

 

 

Mental træning: Hvordan arbejder vi med mental træning hos Mental Motion?

Hos Mental Motion arbejder vi med mental træning og anvender en række forskellige strategier og fokusområder, når vi arbejder med dig:

 

  • Step 1) Vi laver en brainstorm over dine udviklingspunkter, og tager en snak om hvem du gerne vil være som atlet og som menneske. Vi tager udgangspunkt i de situationer du gerne vil optimere.

 

  • Step 2) Vi uddanner dig i det vi kalder ‘bevidsthedstræning’. Her lærer du hvordan du træner din evne til at registrere hvornår du er i en situation der er svær – og hvad der præcist sker med dig i situationen.

 

  • Step 3) Vi laver en gameplan for hver af de situationer som du gerne vil optimere udfra de ønsker du har i forhold til hvem du vil være og hvordan du vil agere.

 

  • Step 4) Vi påbegynder den konkrete træning i hvordan du holder dig til din gameplan, når du står i en udfordrende situation – denne træning tager tid. Her følger vi dig tæt på sidelinjen enten i praksis på banen, igennem telefonsamtaler, møder på kontoret og via facebook og sms. Vi har tæt kontakt. 

 

Mental træning: Mental arbejde er hårdt arbejde

Med mental træning kan du forbedre dig på flere interessante punkter, men ifølge forskerne så kræver det at du aktivt og regelmæssigt laver mental træning. Du er nødt til at se mental træning som værende lige så vigtigt som den daglige fysiske, tekniske og taktiske træning. Du er med andre ord nødt til at tage stilling, stilling til om du vil være mentalt stærk.

 

Meld dig ind på ‘Sidelinjen – støt dit barns talent’. Det er HELT gratis!


Du er kun ét klik fra at at få adgang til mange flere råd til hvordan du støtter dit barn bedst i sporten

Giv mig adgang nu

 

 

andre har også læst


Kom videre efter fejl!

Præstationer uden fejl...? Nej, vel...     Laver du fejl når du præsterer? Ja. Laver alle fejl, når de præsterer? Ja.   Hvorfor? Fordi fejl er

Se mere

Hvor ofte spørger du dig selv: Hvorfor?

Hvorfor spørge sig selv "hvorfor"?   Kender du til det, at man slår autopiloten til. Dagene går. Ugerne. Månederne. Uden at man stopper op og lige ser sig omkring, og mærker efter over

Se mere

Når livet udenfor sporten driller …

Sporten og hverdagen hænger sammen   Sportspsykologi handler om meget mere end bare den præstationspsykologiske del af sporten. Det handler også om psykologien i livet uden for sporten.

Se mere