Mental coaching – til atleten der gerne vil være mentalt stærk og præstere når det gælder

Jesper Rasmussen

Jesper Rasmussen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Jesper har specialiseret sig i sportspsykologi, hvor han har haft særligt fokus på teams med stor interesse i interne relationer og hvordan en fælles retning er afgørende for, at få teamet og atleter til at trives og præstere. Ved siden af sit arbejde i Mental Motion er Jesper også tilknyttet et projekt for udsatte unge på Nørrebro.
Jesper Rasmussen

Mental coaching – til atleten der gerne vil være mentalt stærk og præstere når det gælder

Der er mange myter og ideer om hvad mental coaching. Der tales både om at atleter skal ligge i store rundkredser og bare træne deres åndedræt, et hurtigt quick fix ved simple teknikker eller en god genetik – enten har du det eller har du det ikke. I gennem vores praktisk arbejde i Mental Motion hører vi mange af sådan historier om hvordan mental coaching bliver brugt i sportsverdenen.

 

– Jeg fik at vide, at jeg bare skulle gøre mig stor. Strække armene ud, spænde i hænderne og sige jeg godt kunne. Hvis jeg gjorde det hver dag, så ville selvtilliden komme.

Sofia, gymnast

 

– Min træner sagde, at jeg bare skulle tænke positivt. Så det prøvede jeg.

Jeppe, fodboldspiller

 

– Alle på holdet fortalte mig, at enten var jeg mental stærk ellers var jeg ikke.

Rasmus, ishockeyspiller

 

Har du også fået ligende beskeder om mental coaching?

I mental Motion ville vi altid spørge – ‘virkede det så, den tilgang’?

 

Sofia: Jeg kunne ikke rigtig mærke nogen forskel

 

Jeppe: Jeg synes faktisk det blev værre

 

Rasmus: Jeg blev lidt trist, så var jeg jo er ikke mentalt stærk.

 

Mental coaching er intet quick fix eller overnaturlige kræfter – DET ER TRÆNING. Alle kan træne på deres mentale styrke, så længe de investerer og arbejder med det.

 

Hvad er mentalt coaching?

Forestil dig at du er en bjergbestiger, hvor toppen er det du drømmer om. Du står på bjerget og kigger op. Der ligger store søer, skove, kløfter og steder på bjerget, der er skjulte. Det er det samme som gælder, når du er eliteatlet. Der er en masse (svære) valg du skal tage og mange udfordringer du skal igennem – også valg som du ikke har lyst til, men bliver nød til, hvis du skal bestige DIT bjerg.

Mental Coaching

 

Turen, som bjergbestiger, er alt fra at arbejde med at præstere når der er rigtig meget pres på, til overblik over en hektisk hverdag, hvilke værdier der skal guide dig når det er rigtigt hårdt eller du har lyst til at give op (og det har du nogen gange og det er helt naturligt) og målsætninger.

 

Hvis du gerne vil læse mere om, hvordan du kan arbejde med at præstere under pres, så læs her.

 

Når der arbejdes med mental coaching, er det afgørende, at der er et godt og tillidsfuldt samarbejde mellem konsulenten og atleten. Hvis ikke begge personer åbner op, kan det være rigtigt svært at komme ind til kernen af det du skal arbejde med.

Mental coaching tager nemlig udgangspunkt i den enkeltes oplevelser. Vi har alle forskellige motiver, problemer og drømme, som driver os og derfor er alle atleters bjerge forskellige (men selvfølgelig oplever mange atleter de samme udfordringer). Der er ingen der reagerer og arbejder på præcis samme måde.

 

Mental Coaching

 

Hvordan foregår mental coaching i praksis?

Mental coaching er ikke bare en ta selv buffet, hvor alt bliver serveret for dig. Du skal aktivt bidrage til udviklingen. Det er et samarbejde mellem konsulent og atlet, hvor det gælder om, at finde de rigtige redskaber til dig. Der skal arbejdes flittigt, da hver session altid vil have øvelser som skal trænes i praksis.

 

 

– Du vrider min hjerne – Alberte, fodboldspiller

 

 

Ovenstående citat fortæller det ret godt.

Der skal tænkes og reflekteres over din hverdag, træning, problemer, valg, udfordringer, mål og udvikling og selvfølgelig i samarbejde med konsulenten.
Og det er slet ikke nok, da der skal handling bag ordene!

Der vil være en masse redskaber og metoder, som skal afprøves, udfordres, fejles, opleves, ændres og tilpasses. Ved at komme ud og afprøve redskaberne og metoderne vil du blive bedre til at præstere når det gælder, overskue din hverdag, holde fokus på opgaven, følge dine værdier, prioritere din tid og valg i hverdag og meget mere.

 

Mental Coaching

 

Mental coaching

Kom ind til en gratis og uforpligtende samtale med en mentaltræner hos Mental Motion
Vi tilbyder alle atleter en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig. Vi taler om hvordan du mentaltræner hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mentaltræning, og hvad du kan forvente, hvis du vælger at starte et samarbejde med os.

 


BOOK EN GRATIS

SAMTALE


Lad os tage en snak om hvad Mental Motion er - og hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig

andre har også læst


Hvordan ser en sportspsykologisk konsulents uge ud?

For en sportspsykologisk konsulent er der ikke to uger, ikke engang to dage, der er ens.     Jeg vil gerne give dig et udsnit af, hvordan min seneste uge har set ud. Den har nemlig

Se mere

Ekstremløb #3: De mentale udfordringer

Dette indlæg er tredje del i den personlige beretning fra ekstremløberen Jacques. Hvis du ikke har læst første og anden del kan jeg anbefale dig at gøre det. Det er spændende

Se mere

Mental træning: Hvad går det ud på?

Mental træning bliver ofte forbundet med diverse visualiserings- og åndedrætsøvelser, eller snakke om dine målsætninger og hvordan du kan blive bedre – men mental træning er meget mere end

Se mere