Til træneren der vil have sine atleter til at klare modgang

Jesper Rasmussen

Jesper Rasmussen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Jesper har specialiseret sig i sportspsykologi, hvor han har haft særligt fokus på teams med stor interesse i interne relationer og hvordan en fælles retning er afgørende for, at få teamet og atleter til at trives og præstere. Ved siden af sit arbejde i Mental Motion er Jesper også tilknyttet et projekt for udsatte unge på Nørrebro.
Jesper Rasmussen

Til træneren der vil have sine atleter til at klare modgang

 

De fleste trænere oplever at stå i situationer, hvor atleterne handler fuldstædig modsatrettet af hvad I har aftalt.

 

– Han havde spillet sit spil med mod og aggressivitet, men da han kommer foran bliver han lige pludselig helt passiv og tøvende i sine slag.

 

– Teamet præsterer så godt i medgang, men i det øjeblik de møder et godt hold, som står godt på banen, så falder de sammen og spiller som 11 individualistiser.

 

– Atleten, hvor motivationen kan være på det højeste om tirsdagen, men når det bliver torsdag, så er der ingen motivation og kvaliteten i øvelserne er næsten ikke eksisterende.

 

Er du en træner, som har oplevet nogen lignende?

Eller synes du det mentale kan være svært at arbejde med på banen, til turnering eller på teamniveau?

Så er du ikke den eneste.

 

I vores daglige arbejder møder vi mange trænere, som har svært ved at træne det mentale i den fysiske træning. De ved ofte ikke hvad de skal gøre. De prøver med bløde ord, hårde ord, med straf, men lige lidt hjælper det. I denne blog har vi valgt at fokusere på hvordan et team kan træne sig til at klare modgang.

 

Er du interesseret i, at lære at implementere mentaltræning i din fysiske træning? Så læs mere om Mental Motions uddannelse i mentaltræning ved at klikke HER.

 

 

 

Lær at arbejde med modgang, så dit team kan præstere optimalt

 

Modgang på et team kan være rigtig svær at arbejde med. Det kan ende som en ond spiral, hvor atleterne begynder at

– Pege fingre af hinanden, andre atleter eller trænere
– Brokke sig over forholdene i klubben
– Spille deres eget spil
– Snakke om eller flytte klub
– Danne små klikker

 

Det er helt naturlige reaktioner. De er frustreret irriteret og måske endda bange for fremtiden, som kan gøre, at de føler sig magtesløse. Atleterne ved ikke hvilket ben de skal stå på og derfor sender de deres svære følelser videre til andre eller andet.

 

For ikke at udvikle små klikker på teamet, så er det vigtigt, at du som træner åbner op for en åben dialog og skaber et forum, så tanker og fantasier om de andre kan blive belyst. Ved at lave et åbent forum kan nogen af spillerne kommer af med den frustration de har i kroppen, da de kan føle, at der bliver lyttet på dem og taget hånd om problemet.

 

Derudover giver en åben snak om problemet en trykhed i, at der også er andre, som har det på samme måde. Den enkelte atlet er ikke alene om at føle og tænke det han eller hun gør. 

En måde du kan tage dialogen op på er ved at samle alle spillerne.

 

– Får dem til at reflektere individuelt i 2 min om, hvad deres mening er om teamet.

– Derefter kan de snakke 2 og 2 om sammen om emnet.

 

 

Teamet får emnet godt belyst og samtidige kan nogen af de spillere, som har svært at sige noget få trykhed i at have talt med en anden. Når du tænker, at der blevet talt nok, så laver du et mindmap over de udfordringer teamet står overfor. 

Ved at lave et mindmap over udfordringerne, så bliver det italesat og bevidst for atleterne og dig, hvilke udfordringer teamet står overfor. Du får samlet temaet og lavet en fælles ramme om, hvad det er for et problem eller udfordring I står overfor.

 

 

Teamets værdier er fundament for at kunne håndtere modgang

 

Gennem arbejdet med mindmappet finder du sikkert nogen fællestræk, hvor mange af atleternes oplevelser går igen. Til at samle teamet, så skal du arbejde med værdier. Værdier er et redskab, som skal guide spillerne til at handle på en bestemt måde på banen, til kamp, i omklædningsrummet og til stævner. Ved at have et fælles værdisæt, så ved spillerne hvad der er acceptabelt at gøre og hvad der ikke er.

 

Når værdierne skal findes, så kan I enten tage udgangspunkt i klubben eller forenings allerede eksisterende værdier, som så skal italesættes og forstårs af teamet: Alle skal være med på, hvad værdierne betyder for jeres team.

Hvis klubben ikke allerede har nogen aftalt værdier, så brug tiden på at finde nogen for jeres team.

 

– Du finder 20 værdier, som viljestæk, samarbejde, modig, målrette, mv.

 

– Du printer værdierne og lægger dem ud på gulvet eller på bordet.

 

– Til sidst får du hver enkel atlet til at skrive 3 værdier ned han eller hun synes er vigtigt for teamet. Bed atleterne om, at kunne argumentere for, hvorfor han eller hun lige har valgt præcis de værdier.

 

Når atleten har fundet 3 værdier, så sætter du dem op i grupper af 4. Hver gruppe finder så 4 værdier, som de synes er vigtige for deres team. Det kan være f.eks. være samarbejde, modig, ansvarlig og ambitiøs. Derefter får du atleterne til at samle alle værdier på en tavle eller på et wide board.

Når alle værdierne er samlet, så får du atleterne i plenum til at finde de 4 værdier de mener er vigtige for teamet. Giv atleterne plads til at komme med deres mening. Det skaber ejerskab og lyst til at bruge værdierne af atleterne. Denne proces kan godt tage tid, men det er vigtigt, at alle bliver hørt og få sagt deres mening. Til gengæld kan det være at du skal tage lidt styring, så I får et afsluttet produkt til sidst.

 

 

 

De 4 værdier er fundet og hænger flot på tavlen. Nu har I fået lavet en ramme for, hvordan det er at være på jeres teamet. I har i fællesskab fået lavet en aftale om, at der er nogen bestemte retningslinjer på teamet, men hvordan ser værdierne ud praksis? 

Nu skal du igennem samme proces.

 

Du får hver atlet til at finde 1-2 Vi-handlinger pr. værdi. Det betyder at, at hvordan andre og jer selv kan se, at I lige præcis handler efter jeres aftale værdier. Hvis I har valgt ambitiøs som værdi, så kunne en vi-handling være: Vi kommer altid forberedt til træning.
Til sidst samler du alle atleterne i plenum, hvor I, i fællesskab finder jeres teams vi-handlinger. Denne proces tager, så brug den!

 

 

Vi tilbyder en Træneruddannelse i Mentaltræning

Er du interesseret i at blive en endnu dygtigere træner, og få det mentale arbejde ind under huden, så du selv kan anvende det i din træning?
Så kig lige lidt nærmere på vores træneruddannelse i mentaltræning, hvor du får konkret viden til, hvordan du kan bruge mentaltræning som en helt naturlig del af din daglige træning. Øvelser, sparring og supervision er blot nogle af de elementer, vi tager i brug for at dygtiggøre dig i din trænergerning.

 

KLIK  HER hvis du har lyst til at vide mere om uddannelsen…

 

andre har også læst


Mentaltræning på banen – Sådan arbejder U17 pigelandsholdet mentalt

Mød Kristian Mørch. Han er  træner for U17-pigelandsholdet. Han er en utrolig inspirerende træner, som formår at implementere mentaltræning på fodboldbanen.   Vi har inviteret ham

Se mere

Optimer din træningsindsats: følg 10 bud fra talentchef i Danmarks Basketball Forbund

Hvordan gør du din træning bedre? - følg de 10 bud fra basketball forbundets talentchef Steen Guido er  Talentchef i Danmarks Basketball Forbund. Han er en inspirerende træner, som vi har

Se mere

Mentaltræning til teams – skab et stærkt team (der kan præstere når det gælder) ved at have fokus på 3 ting

  Du har ideerne, ambitionerne og lysten, men har samtidig et team med mange forskellige individer og personligheder som sammen skal præstere optimalt. Din opgave er at udvikle atleterne og

Se mere