Svømmeforældre: se her → konsekvenser ved energimangel

Sidsel Iversen

Sidsel Iversen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Sidsel er specialiseret i sportspsykologi med fokus på skiftet fra en sports- og hverdagskultur til en anden. Hun er tilknyttet både klubber, eliteklasser og arbejder med individuelle forløb fuldtid i Mental Motion.
Sidsel Iversen

Får mit barn energi nok?

Hvis du er svømmemor eller svømmefar, så har du et barn der fra en meget tidlig alder træner rigtig meget. På den måde er svømmeatleter tidligere mere udsatte end andre atleter ift. om de får spist nok.

Så ja, du ved det med garanti godt; dit barn skal have temmelig meget indenbords for at få den rette mængde energi, når han eller hun træner meget.

Derudover skal der også være energi nok til de processer, der foregår i kroppen ud over træningen; hvor der, især hos unge mennesker i udvikling, sker rigtig mange ting.

 

Som medlem på ‘Sidelinjen – støt dit barns talent’ får du adgang til massevis af artikler og podcasts om det at være sportsforældre.

 

☆ Her kan du bland andet læse om konkrete kost anbefalinger til dit barn udfra køn, alder og træningsmængde. Det er GRATIS at være medlem. Meld dig ind HER ☆

 

På Sidelinjen ligger der en specifik guide du kan downloade og printe. Og også en masse ideer til gode restitutionsmåltider, hvilke tilskud dit barn har brug for, og hvordan du kan vide hvilke produkter dit barn skal undgå, når der dyrkes meget sport.

 

Og meget meget mere.

Alle vores kostråd er udviklet af Sidelinjens sportsdiætist Christina Nielsen.

 

Men hvad sker der egentlig, hvis en atlet ikke får nok energi?

For flere atleter er det en udfordring at indtage de rette mængder mad og derved have nok energi til at kunne træne optimalt og udvikle sig normalt.

Som atlet, og som forældre til en atlet, er det vigtigt at være opmærksom på, at kroppen har den rette mængde energi tilgængelig, fordi kroppen bruger energi på flere processer end ”blot” træningen eller hverdagen. Derfor er det ikke nok at fokusere på energibalance, altså balance mellem indtag og og forbrug, der skal være fokus på energitilgængelighed, så kroppen hele tiden er sikret nok energi.

Hvis kroppen over længere tid mangler energi, vil den begynde at reagere yderst uhensigtsmæssigt, hvilket kan have store konsekvenser for dit barn. Nogle af symptomerne på en periode med lav energitilgængelighed er blandt andre:

 

  • Forsinket pubertet
  • Udebleven eller unormal menstruationscyklus
  • Ringe knogletæthed
  • Lav højdevækst

…og der er flere endnu.

 

Som forældre til en svømmer skal du kende til REM-S

På internationalt plan har man stort fokus på problematikken i forhold til for lavt energiindtag, og den internationale Olympiske komité har peget på vigtigheden af at være opmærksom på REM-S (relativ energimangel i sport), som er et syndrom man kan rammes af, ved lav energitilgængelighed.

Når man snakker om REM-S kan man opdele konsekvenserne i sundhedsmæssige konsekvenser og præstationskonsekvenser.

 

De her konsekvenser, vil dit barn opleve …

 

De sundhedsmæssige konsekvenser indebærer blandt andre:

  • – Det hormonelle system
  • – Basalstofskiftet
  • – Immunforsvaret

…og også her er der mange flere konsekvenser.

 

De præstationsmæssige konsekvenser indebærer blandt andre:

  • Nedsat koncentrationsevne
  • Øget risiko for skader
  • Nedsat træningsrespons

…og mange flere!

 

(Du kan få adgang til den fulde artikel, hvor du kan læse om alle konsekvenserne ved REM-S på Sidelinjen – støt dit barns talent – MELD DIG IND HER – DET ER GRATIS)

 

Andre artikler under kategorien Kost & Sundhed på Sidelinjen:

 

 

 

Hvordan reagerer jeg optimalt som forælder?

REM-S er et syndrom, der rammer atleter i alle sportsgrene og atleter i begge køn. Derudover er REM-S ikke en spiseforstyrrelse, men et udtryk for relativ energimangel. Derfor behøver der ikke at være ønske om eller et synligt vægttab som grund for syndromet.

Kroppen kan have tilpasset sig det lave energiindtag, og altså i stedet for vægttab respondere med ovenstående konsekvenser.

Som forældre (eller træner, eller kammerat) er det derfor vigtigt at tage konsekvenserne alvorligt. Vær opmærksom, og reager ved at tale med atleten om, hvad der kan ligge til grund for konsekvenserne, så der bliver åbnet en dialog om problematikken.

 

Meld dig ind på ‘Sidelinjen – støt dit barns talent’. Det er HELT gratis!


Du er kun ét klik fra at at få adgang til mange flere råd til hvordan du støtter dit barn bedst i sporten

Giv mig adgang nu

 

andre har også læst


Andre sportsforældre kan lære noget af rideforældre – 4 spørgsmål dit barn skal kende svaret på

Sportsforældre i rideverdenen kan nemlig noget helt særligt ….   Ja, jeg tror faktisk at rigtig mange sportsforældre kan lære noget af lige netop forældre i rideverdenen. Og

Se mere

5 reaktioner du skal kende til i forbindelse med dit barns klubskifte

  Et klubskifte er et af de skift alle atleter oplever på et eller andet tidspunkt i deres karriere. Alligevel er det et skift som rigtig mange atleter kan have tendens til at negligere i

Se mere

Mental træning: Hvad går det ud på?

Mental træning bliver ofte forbundet med diverse visualiserings- og åndedrætsøvelser, eller snakke om dine målsætninger og hvordan du kan blive bedre – men mental træning er meget mere end

Se mere