Kære forælder. Vær opmærksom på dette mønster, når dit barns sportsliv starter op

Janne Reffstrup Mortensen

Janne Reffstrup Mortensen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Janne startede Mental Motion i 2010. Siden 2012 har hun været en del af Team Danmark’s eksterne sportspsykologiske netværk, og arbejdet med flere landshold og topatleter. Janne har desuden startet den store online vidensportal for sportsforældre 'Sidelinjen', og også udviklet Mental Motion Online.
Janne Reffstrup Mortensen

Du kender dit barn bedst.

 

Og du ved om nogen, hvad dit barn har været igennem siden sporten blev lukket ned.

Måske har det været op og ned hjemme hos jer. Gode perioder – nok særligt i starten – efterfulgt af mere svære perioder med følelserne udenpå tøjet. Tvivl. Frustration. Bekymring.

Og måske værst af alt:

 

M O D L Ø S H E D.

 

Uvished og modløshed går hånd i hånd. Så for mange af os har der ikke været nogen anden vej end netop at gå full on ind på at mærke modløsheden. Sådan har det været for langt de fleste af de atleter, der arbejder sammen med os.

Det har været helt utroligt svært at holde gejsten. Troen. Viljen. Drivet intakt.

Noget nær umuligt. I hvertfald det meste af tiden.

Og sådan må det være.

Motivation eller drive er aldrig en statisk størrelse der mærkes og føles altid. Den kommer og går. Det væsentlige er selvfølgelig at kunne finde ind til sit drive, når det er væk. Og for at man skal kunne det, skal man kende grundlaget for hvad det er, der driver en.

Det har været omdrejningspunktet for mange samtaler i Mental Motion de sidste 3-4 måneder.

 

Du skal kende dette mønster – for at støtte dit barn optimalt tilbage til sporten

 

På lige fod med den manglende motivation, dit barn givetvis har oplevet, står savnet.

 

Savnet efter kammeraterne.

Træningen.

Træneren.

Hallen.

Hverdagen.

Konkurrenen.

 

Du kan derfor godt regne med at dit barn ønsker at give den fuld gas, når muligheden er der. Og alt det med træningsmængde under opstart, planlægning af hverdagen og restitution – det tænker jeg dit barns træner har helt styr på at vejlede i. Så den del behøver du ikke bekymre dig om. (Så længe dit barn trives).

 

(OBS: Jeg har samlet alle Mental Motions modeller og mentaltræningsøvelser på en online platform. Jeg holder prisen på et minimum indtil 1. august, så dit barn stadig kan nå at få adgang og starte mentaltræning henover sommeren. 1 august stiger prisen med 1000 kr. – få adgang til alt materialet HER )

 

 

 

Dit barn vil derfor (højst sandsynligt) reagere sådan her den næste tid:

 

Dit barn vil være fysisk træt, det siger sig selv. Han eller hun vil presse sig selv på en helt anden måde, fordi der nu trænes sammen med andre.

Men – dit barn vil også opleve at være mentalt træt. I lang tid har hjernen fået meget mere daglig ro, end den gør når dit barn går i skole og til træning på fuld drøn. Dit barn har vænnet sig til at have dage med ro. Når det hele så pludselig starter op igen, så vil han/hun opleve at blive overloadet i hjernen for en stund. Det tager tid at adaptere til den nye hverdag.

 

Der er helt utrolig mange ting på spil for en ung atlet netop nu, som vil tære på mentaliteten:

 

“Er de andre blevet bedre end mig”

“Kan jeg stadig nå at kvalificere mig”

“Syntes jeg stadig det er sjovt at træne så meget”

“Er min form helt ødelagt”

“Ryger jeg af holdet”

 

 

Og du kender det sikkert fra dig selv. De perioder hvor vi oplever at være mentalt trætte, har vi ikke overskud. Nogen gange ikke engang overskud til at tale pænt. Overholde aftaler om pligter. Komme med god energi til familien.

 

Vi kan også reagere med store humørsvingninger. Følelser der flyder over. Modløshed. Ked af det hed.

Sådan vil det helt sikkert også være for dit barn den næste tid.

 

Det er jo alt sammen helt normalt, og et udtryk for at noget er i forandring. Det ved både du og jeg.

Men det er ikke sikkert dit barn har det perspektiv endnu.

 

 

Derfor håber jeg, du vil hjælpe dit barn med det her:

 

  • Skab nogle daglige rutiner med mentale breaks (gerne flere gange dagligt). Stunder hvor I ikke er på jeres telefon, ser fjernsyn eller andet skærm. Pauser hvor I bare sidder sammen, lytter til noget musik, går en tur sammen, drikker en kop the.

 

  • Undgå at sætte ord på at det er det, du gør. Altså skaber mentale breaks så din datter eller søn kan få ro i hverdagen. De vil helt sikkert stejle på dit projekt. (Fordi det pludselig bliver et projekt, og du skal nok ikke fortælle dem hvad de skal og hele den mølle der 😉 ). Bare gør det for dig selv, og så inviter dem til at være med. Når der først er the på kanden, en snack, musik i højtaleren og en hyggelig stemning, så skal de nok komme. Vær tålmodig. Gør det hver dag.

 

  • Spørg åbent, når I taler sammen. Forsøg at undgå krydsforhøret. Eller ideen om at du har krav på svar. Det har du ikke. Vær nysgerrig på hvordan dit barn har det, oplever situationen, dagen. Og hvis de ikke svarer, eller svarer kort, så bare vær stille sammen. Vis at du er der uanset. Måske fortæl lidt om din egen dag, tanker, følelser.

 

 

Du kan også vise denne artikel til dit barn, hvor jeg har skrevet lidt om vejen tilbage til sporten på den gode og stærke måde for en ung atlet – Find artiklen her

 

 


 

‘Sidelinjen – støt dit barns talent’ er en GRATIS online service

Som medlem får du adgang til en masse materiale udviklet direkte til dig der har et barn der dyrker meget sport. Igennem artikler og podcasts kan du kaste dig over alle de spændende temaer

 

Før mig til Sidelinjen!
Jeg vil gerne være medlem


– Det er helt og aldeles gratis. Alt materialet ligger bare og venter på dig ☆

Giv mig adgang til Sidelinjen med det samme

 

andre har også læst


Sådan bruger du din telefon optimalt som atlet

Når du har læst denne artikel til ende, har du redskaberne til at bruge din telefon på en måde så det ikke forstyrrer dig unødvendigt.   For at lykkes skal vi have et overblik i

Se mere

5 ting I som familie kan have særligt fokus på, der vil styrke jeres relation i en ellers urolig tid

  Sådan passer du bedst på dig selv og dine nære imens Corona raser   Corona raser der ud ad. Det har stået på længe, og ingen af os ved hvor længe det skal vare

Se mere

Sådan ved du om en sponsor er løsningen for dig og dit barn

Hvad skal jeg vide om at søge sponsor? For mange atleter kan økonomi blive en afgørende faktor for, om det fulde potentiale kan opnås. Derfor kan en sponsoraftale være særdeles attraktiv. Men

Se mere