Kære atlet. Du kommer stærkere tilbage efter Coronakrisen ved at acceptere det her👇

Janne Reffstrup Mortensen

Janne Reffstrup Mortensen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Janne startede Mental Motion i 2010. Siden 2012 har hun været en del af Team Danmark’s eksterne sportspsykologiske netværk, og arbejdet med flere landshold og topatleter. Janne har desuden startet den store online vidensportal for sportsforældre 'Sidelinjen', og også udviklet Mental Motion Online.
Janne Reffstrup Mortensen

Der er kun én vej tilbage – hvis du vil stå stærkt

 

Så blev der åbnet op for træning igen. Og mon ikke det også betyder at der inden for en overskuelig fremtid igen står ‘kamp’ – ’stævne’ – ‘turnering’ i din kalender?

 

Måske har du glædet dig.

Virkelig savnet din sport. Dine venner. Din træner. Hallen. Duften.

Fornemmelsen når man træner hårdt sammen med andre.

Konkurrencen.

Adrenalinet.

Nervøsiteten.

Presset.

Det hårde arbejde, der lønner sig.

 

Eller måske har du ikke savnet det, så meget som du troede?

 

Måske er du i tvivl om, hvorvidt du vil fortsætte som det var før Corona?

Måske har du fået øjnene op for, at du hellere vil bruge din tid på noget andet?

Måske ved du bare virkelig ikke, hvad der er det rette for dig lige nu.

 

Hvad enten du hører til den ene eller den anden gruppe, eller måske har et ben i hver lejr, så er det alt sammen HELT normalt, og HELT okay.

 

Når vi mennesker gennemgår et skifte fra en situation til en anden – kræver det at vi kan adaptere til den nye virkelighed.

 

F.eks. ligesom at skifte klub, skole, træner- eller hvis dine forældre er blevet skilt. Det er nogle store skift i livet.

Coronakrisen var og er også et stort skifte i dit liv. Fra den ene dag til den anden blev alt det du fylder din dag ud med, taget fra dig. Pludselig ændrede din hverdag sig på alle planer. Du blev afskåret fra din skole, din træning, dine venner, dine holdkammerater. Og du blev sat i en situation hvor tid med familien og tid ALENE, pludselig fyldte dagene ud.

 

Rigtig mange af vores atleter i Mental Motion oplevede denne tid som virkelig svær. Den første måned gik det meget godt, der var lidt feriestemning over det. Men så nåede vi hen til uge 6,7 og 8 i krisen og de første tegn på frustration og negative tanker meldte sin ankomst hos langt de fleste. Og da vi nåede uge 12 var det faktisk kritisk for rigtig mange.

 

“Jeg har ikke motivation for at træne”

“Jeg keder mig”

“Jeg savner mine venner”

“Jeg ved ikke om jeg har lyst til at dyrke min sport på den her måde mere”

“Men hvad skal jeg så, hvis jeg ikke vil dyrke sport” – “Hvad vil mine holdkammerater, min træner og mine forældre sige?”

 

Mange tanker og følelser begyndte at trænge sig på.

Og sådan vil det altid være når vi gennemgår et skifte. Det hele bliver lige vendt på hovedet engang, før det kan lande igen. Nogen gange lander det på præcis samme plads som før vi kastede det op i luften, og andre gange lander det på nye pladser.

 

 

Træn dit mindset online og vende stærkt tilbage efter Corona og efter sommeren. For kun 490 kr. får du adgang til 25 guidede videoer med masser af mentale øvelser 

 

– Start et ONLINE mentaltræningsforløb

1. august stiger prisen til 1490 kr.

Få adgang til Mental Motion Online her

 

 

 

 

 

Stå stærkt og langt mere sikkert i sporten ved at acceptere de her 3 reaktioner

 

1.Du bliver måske skuffet

 

Måske er noget indeni dig forandret. Det vil være helt normalt at du har lært noget nyt om dig selv, måske blevet klogere på hvad du vil og ikke vil, og har oplevet at få et nyt perspektiv på din træning og hvad du bruger din tid på. Du har formentlig også glædet dig rigtig meget til at skulle igang igen og til at tingene blev som de ‘plejer’.

Men vær meget opmærksom på dine forventninger. Forsøg at tag en træningsdag af gangen. Mærk efter hvordan du reagerer. Hvad syntes du er sjovt og hvad syntes du er knap så sjovt? Det kan sagtens have ændret sig i den tid du har været hjemme. Brug den første tid her på at være ekstra opmærksom på dig selv, dine egne reaktioner.

Dernæst sæt dig for hvad du selv kan gøre for at din træning bliver så god som den kan være for dig. Hvad kan du selv tage ansvar for? Hvilke fokuspunkter skal du arbejde med?

 

 

2. Du bliver helt sikkert TRÆT

 

Selvfølgelig bliver du fysisk træt, det siger sig selv. Du presser dig selv på en helt anden måde, når du træner sammen med andre, end når du træner for dig selv. Så din krop har brug for (EKSTRA) ro. Husk dine daglige mentale pauser. Din restitution. Din søvn. Din kost. Og alt det der..

Men – vær også opmærksom på den mentale træthed, du med garanti vil opleve. I lang tid har din hjerne fået meget mere daglig ro, end den gør når du går i skole og til træning på fuld drøn. Du har derfor vænnet dig til at have dage med ro. Når du så pludselig starter skole, eksamener, træning med andre igen – så vil du opleve at blive overloadet i din hjerne for en stund. Den skal nemlig lige adaptere til den nye hverdag.

Sørg derfor for at skabe daglige rutiner med mentale breaks. Stunder hvor du ikke er på din telefon, ser fjernsyn eller andet skærm. Pauser hvor du bare sidder, lytter, måske har fokus på dit åndedræt. Gerne 5-10 min. af gangen. Og gerne flere gange dagligt.

(OBS: vær også lidt mere large med dig selv. Måske vil du opleve flere humørsvingninger, modløshed, manglende motivation. DET ER HELT NORMALT!)

 

 

3. Gå hånd i hånd med din tålmodighed

 

Gør din tålmodighed til din bedste ven. Sammen skal I to finde en vej tilbage til sporten og konkurrencen, hvor I passer på hinanden. Det er nemlig sådan at hvis I to ikke kan forblive venner, så vil ‘Tålmodighed’ begynde at spænde ben for dig. Det vil højst sandsynlig betyde at du begynder at ignorere din krops signaler, og derfor træner mere end din krop kan holde til, og du ender måske med en overbelastningsskade.

Din tålmodighed vil kærligt hviske dig i øret dagligt “det tager tid, det skal nok komme, en dag af gangen, pas på dig selv, du vender tilbage til samme niveau og også stærkere, hvis du bare tager dig god tid..”

Sidste råd herfra: Lyt til din tålmodighed. Den vil dig det bedste.

 

 

Jeg står til rådighed for sparring online 24/7 indtil 1. august.

Få adgang til alt materialet med det samme for 490 kr. 

1. august stiger prisen til 1490 kr.

Få adgang til Mental Motion Online her

Mental Motion Online

andre har også læst


Kom videre efter fejl!

Præstationer uden fejl...? Nej, vel...     Laver du fejl når du præsterer? Ja. Laver alle fejl, når de præsterer? Ja.   Hvorfor? Fordi fejl er

Se mere

Sportspsykologisk anbefaling: sådan bevarer du kontrol når alt går imod dig

Lader du dig påvirke af ting som er ude af din kontrol? - Hvis du gør så er det helt normalt, og det sker hver dag. Også på højeste niveau! Olympisk mester blev rystet af tilskuerråb og

Se mere

4 gode grunde til at mentaltræning i grupper styrker dit mindset

Hvofor lave mentaltræning i grupper? Spørger du måske.   "Jamen mentaltræning er vel noget du laver for dig selv, og ikke sammen med andre- vi har jo vidt forskellige udgangspunkter,

Se mere