Hvordan ser en sportspsykologisk konsulents uge ud?

Sidsel Iversen

Sidsel Iversen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Sidsel er specialiseret i sportspsykologi med fokus på skiftet fra en sports- og hverdagskultur til en anden. Hun er tilknyttet både klubber, eliteklasser og arbejder med individuelle forløb fuldtid i Mental Motion.
Sidsel Iversen

For en sportspsykologisk konsulent er der ikke to uger, ikke engang to dage, der er ens.

 

 

Jeg vil gerne give dig et udsnit af, hvordan min seneste uge har set ud. Den har nemlig været præget af rigtig mange spændende samtaler med forskellige atleter.

Nogle af atleterne har jeg arbejdet sammen med i længere tid, så vi kender hinanden godt og kommer hurtigt ind i en samtale.  Her starter vi altid med den klassiske ”hvordan går det”, og så går snakken derfra fordi atleten selv åbner op for de eller den ting, samtalen skal handle om.

Andre atleter, som jeg har haft samtaler med i denne uge, er relativt eller helt nye forløb. De samtaler har handlet om at lære hinanden lidt at kende, og finde ”et fælles sprog” og også finde ud af, hvad der er vigtigt at snakke om og arbejde med lige nu.

Og så har jeg haft en del uforpligtende samtaler med atleter og forældre, som har været nysgerrige på at finde ud af, om mentaltræning er noget for dem.

Og derudover har jeg, som altid,  selvfølgelig kontakt til både atleter og forældre via mail, sms og telefon ugen igennem.

 

Nå, nu til det spændende – nemlig et smugkig ind i de samtaler ugen har budt på. Måske kan du kende dig selv i nogle af snakkene?

 

 

En magisk ring

I denne uge startede jeg et forløb med en atlet, som har det ret stramt med sin træner. Faktisk så stramt at træneren og hans kommentarer ofte får lov at gøre atleten både ked af det og frustreret.

Hvad kan man lige gøre i den situation…? Atleten og jeg blev hurtigt enige om, at træneren ikke sådan lige er til at ændre på. Men hvad så?

Vi snakkede om, at atleten sjældent kan bruge trænerens hårde kommentarer til noget konstruktivt, så vi skulle finde en måde eller et sted, hvor de hårde kommentarer kan puttes hen, så atleten ikke bærer rundt på dem og bliver ked af det. Atleten foreslog selv, at hjertet i hendes fingerring kunne bruges til at ”sluge” alle de ikke-konstruktive kommentarer, så hun i stedet kunne fokusere på de vigtige ting i hendes træning. Fremover er ringen synlig for hende i hendes træning, så den fungerer som en hjælper og et symbol på, at hun skal øve sig i at rette sit fokus på noget, der er bidrager positivt til hendes træning.

 

 

VM er slut – hvad så nu?

En anden atlet jeg har haft samtale med, har netop deltaget til verdensmesterskaberne. En meget stor, og meget positiv oplevelse for denne atlet. Men nu er det overstået…og hvad så?

Så er der små nationale stævner herhjemme i Danmark det næste lange stykke tid. Og studiet begynder lige om lidt. Og den kendte og travle hverdag med almindelig træning og studie starter igen. Lidt af en omvæltning. Men sådan er det. Sådan fungerer elitesport – det er vilkårene.

Atleten og jeg fik evalueret på verdensmesterskabet, og vi fik lagt en plan for den nærmeste fremtid, hvad der skal trænes, og hvad der skal være fokus på, så den næste tid også er målrettet og meningsfuld.

 

 

”Jeg er begyndt i gymnasiet – alt er nyt!”

At starte i gymnasiet er udfordrende på mange måder. En ny klasse, nye lærere, nye omgivelser og en ny måde at gå i skole på. Det er mange timer af dagen og ugen, der pludselig foregår i helt nye rammer. Jeg samarbejder med en atlet, som har været både spændt på og nervøs for denne start. Hun er glad for at være startet, men faktisk også forundret over, hvor meget det kræver af hende, bare fordi det er nyt. Hun er udmattet efter en lang skoledag, og planlægger detaljeret hvornår lektierne skal laves, så der også er tid til at lære de nye klassekammerater at kende, og der også er tid til hendes træning. Lige nu er fokus i træningen ikke at udvikle sig eller præstere, men fungerer derimod som et frirum, som giver energi og ro på samme tid. Denne atlet gør sig mange overvejelser om, hvordan hun skaber det bedste fundament for sig selv, fordi hun ønsker tre gode gymnasieår.

 

 

”Min mor siger, min hjerne spænder ben for mig”

En af de uforpligtende samtaler jeg havde denne uge, var med en ung atlet og hans mor. Moren har nemlig bemærket, at det ofte ser ud til, at det er det mentale, der spiller hendes søn et puds, når han konkurrerer. Sønnen var lige dele nysgerrig og lige dele skeptisk overfor de ting vi snakkede om… For kan man træne sin hjerne, ligesom man træner en aflevering?

Ja, det kan man godt. Dét, og flere andre spørgsmål til mentaltræning blev besvaret, inden atleten og hans mor skulle hjem og finde ud af, om mentaltræning er noget han har lyst til at starte med.

 

 

Jeg er så glad for at være sportspsykologisk konsulent!

Som jeg skrev indledningsvis er arbejdet som sportspsykologisk konsulent alsidigt og forskelligt fra dag til dag. Somme tider er det de samme temaer (for eksempel nervøsitet, tanker, målsætninger), jeg snakker med forskellige atleter om. Men samtalerne er altid forskellige, de bliver aldrig generelle, fordi atleterne er forskellige og oplever og forstår temaerne på forskellige måder.

Og det er lige netop dét – alsidigheden og forskelligheden – der gør, at mit arbejde er så spændende, at jeg hver dag glæder mig til at mødes med atleterne, skrive sms’er med dem, snakke med deres forældre (hvis de er en del af forløbet), besvare spørgsmål og høre inputs.

 

Kom ind til en gratis og uforpligtende samtale med en mentaltræner hos Mental Motion

Vi tilbyder alle atleter en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig. Vi taler om hvordan du mentaltræner hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mentaltræning, og hvad du kan forvente, hvis du vælger at starte et samarbejde med os.

Du kan booke en gratis samtale her

 

Til forældre

 

Meld dig ind på ‘Sidelinjen – støt dit barns talent’. Det er HELT gratis!


Du er kun ét klik fra at at få adgang til mange flere råd til hvordan du støtter dit barn bedst i sporten

Giv mig adgang nu

 

 

 

andre har også læst


SMARTE-MÅL – Sådan sikrer du dig en god målsætning

  Alle atleter har drømme, oftest store drømme. Det er ingen skam at tænke stort og være bevidst om det man gerne vil opnå.   Mange lad det dog blive ved håbet, håbet om at

Se mere

Ekstremløb #2: Forberedelsen – mentalt og fysisk

Mange timers hårdt arbejde... Hver eneste gang man står over for en stor præstation, ligger der en del forberedelse forud.   Somme tider, når jeg ser sport – gerne OL og VM – får

Se mere

Mentaltræning Badminton: Hvorfor er det afgørende?

Mentaltræning badminton er ligesom andre sportsgrene afgørende for, at du kan præstere optimalt og opnå dine mål. Mentaltræning giver dig den mentale styrke der skal til, når eksempelvis

Se mere