Fastholdelse af ungdomsspillere – Til dig som er træner!

Kasper Henriksen

Kasper Henriksen

Sportspsykologisk Konsulent hos Mental Motion
Kasper er specialiseret i sportspsykologi med fokus på, at få hverdagen til at hænge sammen med elitesporten. Kasper har derfor særlig fokus på opretholdelse af den mentale sundhed både på og uden for banen. Kasper arbejder fuld tid i Mental Motion.
Kasper Henriksen

Træner – Sådan fastholder vi de unge i sporten

 

Forskningen fortsætter med at interessere sig for motivation og ikke mindst hvordan vi fastholder de unge mennesker i den.

Et nyere publiceret studie fra Københavns Universitet har set på hvad træneren kan gøre for, at øge fastholdelsen af ungdomsspillere i en lang række forskellige sportsgrene. 

Ikke overraskende har træningsmiljøet og træneren KÆMPE betydning for unges trivsel og fortsættelse i sporten.

 

Jeg har her kort skitseret nogle af de aktuelle fund:

 

  • Lille forskel på hvilke faktorer der fastholder elite- og breddespillere

 

  • Ingen forskel når man sammenlignede drenge og piger

 

  • Gælder både for individuel- og holdsport

 

Positiv Indvirkning på fastholdelse: 

1) Et mestrings- og opgavefokuseret miljø: 

 

Dette hentyder til et miljø hvor der primært er fokus på udvikling, opgaver og processer. Som træner betyder det at dit overordnede fokus er på at lære spillerne nye færdigheder, både individuelt og som hold. Helt konkret kan du som træner gøre følgende:

  • Motivere og opfordre spillerne til at være nysgerrige og prøve nye færdigheder i både træning og kamp/konkurrence

 

  • Understøtte og italesætte vigtigheden af at hjælpe hinanden og arbejde sammen som hold

 

  • Anerkende når spillerne afprøver nye ting og/eller forbedrer sig

 

2) Selvbestemmelse (Autonomi): 

Spillerne skal generelt føle at det de foretager sig er meningsfuldt. Spillerne skal med andre ord føle at de bidrager og oplever, at de får selvbestemmelse i den aktivitet de laver. Det gælder ikke hele tiden og altid, og det er heller ikke sådan at de selv skal strukturere træningen. For dig som træner handler det her om at:

  • Give dem nogle forskellige valgmuligheder i løbet af træningen 

 

  • At forklare øvelsernes formål og forklare hvorfor denne øvelse, eller det specifikke fokus, er vigtigt

 

  • At man tager sig tid til at lytte og svare grundigt på spørgsmål

 

Negativ Indvirkning på fastholdelse: 

1) Ensidigt resultatfokus: 

 

Undersøgelsen påpeger at demotivation og risikoen for at de unge falder fra i sporten, kan sammenkædes med et ensidigt fokus, fra trænerens side af, på resultater. Typiske eksempler på denne adfærd er:

  • Råb og skæld ud når spillere laver fejl i både træning og kamp/konkurrence

 

  • Udskiftning af spillere der laver fejl

 

  • Udelukkende ros til spillere der spiller bedst 

 

Det er vigtigt at påpege at træning som er resultatorienteret kan have mange positive effekter (konkurrence kan være sjovt og humørfyldt), men problemet opstår når det står alene. Derfor skal det kombineres med et sundt mestring- og opgaveorienterede fokus.

 

2) Kontrollerende adfærd: 

Kontrollerende adfærd er en anden negativ indvirkning som er sammenkædet med demotivation og risiko for frafald. Typiske eksempler på denne adfærd er:

  • Afvisende adfærd overfor spillere der er uenige med dig

 

  • Straf som metode til at holde styr på spillere under træning

 

  • Manglende lyst til at inddrage spillernes holdning

 

Med andre ord konkluderer undersøgelsen generelt at trivselsfremmende miljøer har et overordnede fokus på opgaveløsning, udvikling og indsats fremfor kun resultater. Det er et miljø hvor spillerne bliver inddraget og får lov at bidrage – et miljø hvor træneren lytter for at forstå, i stedet for at lytte for at svare samt taler med spillerne og ikke kun til dem.

 

Vil du læse mere om hvordan du som træner kan skabe et motiverende og udviklingsorienterede miljø, så læs mere HER

 

andre har også læst


Mental udvikling – talent eller hårdt arbejde?

Mental udvikling – hvorfor er det vigtigt?  Hvis du søger på mental udvikling på nettet, kommer div. psykologer, coaches og lign. med deres forslag til, hvordan du kan udvikle dig mentalt.

Se mere

Træner: sådan skaber du atleter, der kan håndtere deres vrede

Du står på sidelinjen, og i er halvvejs inde i kampen. Det er en tæt kamp, og intensiteten er høj. Mikkel, en af dine dygtige spillere, har netop erobret bolden, og han dribler op ad banen mens

Se mere

Sådan bruger du din telefon optimalt som atlet

Når du har læst denne artikel til ende, har du redskaberne til at bruge din telefon på en måde så det ikke forstyrrer dig unødvendigt.   For at lykkes skal vi have et overblik i

Se mere