Kender du de 3 trin – som den gode træner altid gennemgår?

Janne Reffstrup Mortensen

Janne Reffstrup Mortensen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Janne startede Mental Motion tilbage i 2010. Siden 2012 har Janne yderligere været en del af Team Danmark’s eksterne sportspsykologiske netværk, og er derfor tilknyttet flere landshold og topatleter. Janne har desuden startet Danmarks første online mødested for sportsforældre 'Sidelinjen'.
Janne Reffstrup Mortensen

Den gode træner kender disse 3 trin rigtig godt

Du har en god portion erfaring og måske været i gamet i mange år. Du bruger meget tid på at lære dine atleter en masse tekniske og taktiske færdigheder, men når de er på banen, så præsterer atleterne ikke altid som du forventer. Det scenarie kender de fleste trænere.

Der er selvfølgelig mange måder at agere på som træner, og det er forskelligt fra sportsgren til sportsgren – situation til situation – hvad der er optimalt at gøre, når dine atleter ikke præsterer deres max. Alligevel kan vi se 3 afgørende trin som vi mener ’den gode træner’ følger,

 

Den gode træner trin 1:

Du skal være i stand til at sætte en bæredygtig kultur. Det du gør, gør atleterne

Som træner på holdet er det dig der sætter dagsordnen. Du har autoriteten til at fortælle, hvad der er rigtigt og forkert og den vej igennem bliver en stor del af kulturen i klubben og på holdet sat. Når du f.eks fremhæver en bestemt handling, som en af dine atleter gør, så viser du samtidig hvad du sætter anerkender og derfor er vigtigt i teamet.

Et eksempel kunne være at nogen af dine atleter har en god disciplin, hvor de altid er forberedt og klar til tiden. Hvis du fremhæver dette på teamet, imens alle hører det, så vil de andre forstå, at det er en vigtig egenskab i den kultur du ønsker at skabe. Her er det selvfølgelig også væsentligt at du selv går forrest – kommer til tiden og viser disciplin.

Vi anbefaler at du som holdets træner, og dermed kulturelle leder forventningsafstemmer med dine atleter. At I sammen lægger en plan for hvilken kultur der skal herske – hvilke værdier I ønsker at bygge samarbejdet op om, og hvordan disse værdier ser ud i helt konkrete handlinger. På denne måde kan du nemt og simpelt holde dine atleter op på jeres værdisæt, du kan selv gå forrest og fuldføre ’værdihandlinger og vigtigst af alt så taler I alle sammen samme sprog efter denne proces, og har derfor en grundigt fundament at tackle udfordringer udfra.
Kulturen er faktisk så afgørende, at den udgør en ret vigtig del af vores træneruddannelse i mentaltræning. Du lærer helt konkret, hvordan du som kulturel leder påvirker og ændrer den kultur, du er en del af. Du kan læse mere om uddannelsen herog særligt om modul 1 og 2, hvor det er trænerens filosofi og miljøet i klubben eller på teamet, der er i fokus.

 

Sådan her kan du gribe en værdiproces an:

Start med at spørge dig selv: – hvilke mentale færdigheder og karaktertræk er vigtige at udvikle i teamet?

Først skal I finde mentale færdigheder og karaktertræk, som er vigtige at udvikle i jeres team. Det kunne f.eks. være dedikation.

Når I har fundet de færdigheder, som I synes er vigtige, skal I finde ud af, hvordan I hver især skal handle for at vise f.eks. dedikation. Tag jer god tid til denne proces.

 

den gode træner

Den gode træner: sørg for at gøre det muligt at træne færdighederne

Som træner har du ansvaret for, at atleterne har de bedste muligheder for at udvikle sig. Hvis det er dedikation, som er i fokus, skal atleterne have muligheden for at øve færdigheden. Og hvis en ’værdi-handling’ er at træne på egen hånd, er det væsentligt at gøre sig det klart om atleterne har mulighed for at bruge træningslokalerne uden for den normale åbningstid?

Hvor er din opmærksomhed?

Når I har fundet og fremhævet de konkrete færdigheder og handlinger, som atleterne skal øve, samt sørget for at faciliteterne er til rådighed, er din rolle afgørende.

 

den gode træner

 

  • Hvad lægger du mærke til?
  • Og hvad fremhæver du i teamet?

Det du gør og fremhæver vil påvirke kulturen i teamet og derved have en effekt på, hvad atleterne gør. Derfor skal du som træner overveje, hvad du fremhæver. Starter du f.eks. træningen med at rose de atleter, som blev ved med at arbejde hårdt, selv om oddsene var imod jer? Eller fremhæver du de atleter, som bruger en halv time efter træningen til selvtræning?

Til sidst er det vigtigt, hvordan du fremhæver og kommunikerer de valgte færdigheder og karaktertræk. Kommunikationen er afgørende for, hvordan atleterne forstår budskabet.

 

Læs også: MENTALTRÆNING TIL TEAMS – SKAB ET STÆRKT TEAM (DER KAN PRÆSTERE NÅR DET GÆLDER) VED AT HAVE FOKUS PÅ 3 TING

 

Den gode træner trin 2: Du skal kunne kommunikere på flere måder med hele teamet

Hvordan kommunikerer du med dine atleter?

Som kulturel leder er din adfærd afgørende. Den måde du kommunikerer til teamet på, påvirker den måde atleterne agerer på. Alle atleterne er forskellige og derfor bliver de også motiveret forskelligt.

 

 Hvem er dine atleter?

Har du nogensinde spurgt dine atleter, hvordan de gerne ville have feedback? Hvad der virker bedst for den enkelte?

En af de letteste måder at arbejde og forstå dine atleter på, er at snakke med dem. Hvad kunne de godt tænke sig? Det kan være i pausen til et stævne, hvor den ene atlet har brug for simple løsningsforslag og den anden skal have en opsang.

Derfor skal du som træner være opmærksom på, at dine atleter er forskellige.

 

På 3. modul i vores træneruddannelse i mentaltræning arbejder vi med, hvordan man kan gribe kommunikation an, så det er en del af den daglige træning, og så alle på og omkring teamet kommunikerer på en hensigtsmæssig måde. Læs mere om uddannelsen og  modul 3 lige her.

 

Den gode træner trin 3: Du skal forstå hvem den enkelte atlet er og hvad der påvirker præstation

Hvad har indflydelse på din atlets præstation?

 

Det er afgørende at se atleten som et helt menneske. Hvis du kigger på nedenstående figur udviklet af forsker i talentudvikling Kristoffer Henriksen, kan du se en oversigt over forskellige områder, som har indflydelse på atletens liv.

 

 

den gode træner

Figur 1 viser de områder, som kan påvirke atletens dagligdag og derfor den sportslige præstation. 

 

Hvert område kan på forskellige tidspunkter fylde mere eller mindre og derfor er det vigtigt, at være opmærksom at det kan påvirke atletens præstation.

Som træner kan du bedst hjælpe dine atleter ved at spørge dem, hvad der påvirker dem for tiden. Skabe et indblik i den enkelte. Hvad oplever de? Hvad kæmper de med?
Der kan være tale om en atlet, som har mange lektier for i en periode. sammen kan I lægge en plan for at håndtere det pres fra begge sider (sport + skole) som atleten oplever pt. evt ved at lægge en ugeplan i fællesskab over træning, skole og lektietid.

Derfor er vores råd, at du skal snakke med dine atleter, forstå dem og derigennem hjælpe dem bedst muligt i forhold til, hvad der passer til dem.

 

 

Er du interesseret i at blive en endnu dygtigere træner, og få det mentale arbejde ind under huden, så du selv kan anvende det i din træning?
Så kig lige lidt nærmere på vores uddannelse, hvor du får konkret viden til, hvordan du kan bruge mentaltræning som en helt naturlig del af din daglige træning. Øvelser, sparring og supervision er blot nogle af de elementer, vi tager i brug for at dygtiggøre dig i din trænergerning.

Klik her for at læse meget mere om uddannelsen.

 

andre har også læst


Samarbejdet mellem træner og sportspsykologisk konsulent

Samarbejdet mellem træner og sportspsykologisk konsulent   Træneren, assistenten, fysioterapeuten mv.  har hver sin rolle. De ser atleterne gennem et bestemt sæt af briller. Trænerne

Se mere

Til træneren der vil have sine atleter til at klare modgang

Til træneren der vil have sine atleter til at klare modgang   De fleste trænere oplever at stå i situationer, hvor atleterne handler fuldstædig modsatrettet af hvad I har

Se mere

Talentudvikling for trænere – Derfor bør du have fokus på relationer fremfor resultater

Derfor bør du have fokus på relationer fremfor resultater   Som træner har du ofte hørt sangen om den procesorienterede tilgang og vigtigheden af, at arbejde med udvikling og gode

Se mere