Kom styrket ud af coronatiden – 3 råd til at håndtere uvished og frustration (Del 1)

Kasper Henriksen

Kasper Henriksen

Sportspsykologisk Konsulent hos Mental Motion
Kasper er specialiseret i sportspsykologi med fokus på, at få hverdagen til at hænge sammen med elitesporten. Kasper har derfor særlig fokus på opretholdelse af den mentale sundhed både på og uden for banen. Kasper arbejder fuld tid i Mental Motion.
Kasper Henriksen

Coronapadamien har på ganske kort tid lukket vores normale liv ned og gjort, at vi skal til at finde mening i en ny hverdag hvor uvished og til tider frustration fylder mere. Uvished over hvor længe denne situation varer ved, men også frustration over både hverdagens ensidighed samt de mulige sportslige konsekvenser af denne.

Denne artikel er første del ud af to artikler der belyser, hvordan du som atlet kan komme godt og måske endda styrket ud af denne periode.

 

 

Det berører os naturligt, men forskelligt fra person til person

I sportens verden er vi hårdt ramt på uvisheden og det vil være helt normalt at føle, at du er på en følelsesmæssig rutsjetur lige for tiden. Bekymringer over egen og andres helbred, konsekvenser af manglende træning og kamp/konkurrence og afbrudte rutiner, er lige pludselig en virkelighed som alt sammen rammer og som du skal navigere i. 

Både fysisk og mentalt vil det være helt naturligt, hvis du er mærket i denne tid. Nogle naturlige reaktioner kunne være:

 

  • Følelsesmæssig frustration; Uvished over hvor lang tid karantænen kommer til at vare og hvilke sportslige konsekvenser (aflysning af stævner og manglende træningsforhold), det kommer til at have for dig. Spørgsmål som: ”Hvor meget mister jeg ved at sidde hjemme?” eller ”Hvornår slutter det her?” vil være typiske.

 

  • Tvivlstanker og frygt; Frygten for at du eller familien bliver berørt af corona eller tvivl om hvordan du helt overordnede, skal forholde dig til og håndtere hverdagen.  

 

  • Udmattelse og skuffelse; Udmattelse over den samme hverdag uden mulighed for adspredelse og skuffelse over at være ”fanget” i en hverdag uden de samme muligheder for at se venner, familie og dyrke sin sport. 

 

Dette er blot nogle af de typiske reaktioner, som ikke bare du, men som mange går rundt med i denne tid. 

Det du konkret kan gøre for at imødekomme disse naturlige reaktioner er:

 

1) Erkend dine tanker og følelser

At erkende de tanker og følelser som kommer og arbejde med at forstå og acceptere dem, kan hjælpe dig med at håndtere denne situation bedre. Det at turde at være tilstede i sine tanker og følelser, og være opmærksom på hvad de handler om, gør at du lettere kan vurdere hvorvidt de er nyttige og burgbare eller om de blot er irrelevante – På den måde er du allerede tættere på, at drage nytte af dem eller blot acceptere, at deres tilstedeværelse er der af naturlige årsager. 

 

  • Prøv eventuelt at skrive dine uhensigtsmæssige tanker ned på et papir, så kan du lettere kan forholde dig til deres sandhed og brugbarhed. 

 

  • Hvis du oplever at du grubler og bekymrer dig meget over bestemte uhensigtsmæssige tanker, så kan det for mange at være en hjælp, at sætte et tidspunkt for din “gruble/bekymrings tid”. Du skal helt konkret finde 15 min. til et specifikt tidspunkt på dagen, hvor det er “lovligt” og hvor du tillader dig selv, at være tilstede i disse tanker og følelser. Hvis du så oplever at bekymringer kommer andre tidspunkter på dagen, så henvis blot de tanker til tidspunktet på dagen eller dagen efter. Det er naturligt at have mange tanker, følelser og bekymringer og det er helt okay, ja faktisk til tider brugbart, du skal blot erkende dem og give dem tid – men ikke så meget fokus, at de stjæler for meget af din tid.

 

Kunne du godt tænke dig at kickstarte din mentaltræning? Så har vi udarbejdet en online platform ‘Mental Motion Online’ med konkrete øvelser til dig. Læs mere HER

 

2) Menneskeligt behov – Samhørighed

Et af menneskets vigtigste behov er følelsen af samhørighed. I denne tid hvor vi er nødt til at ”være sammen på afstand” bliver virtual/online kommunikation helt afgørende, at vedligeholde og måske endda skrue lidt op for. Vi er sociale skabninger som har behov for at være sammen med andre, blive lyttet til og set. Heldigvis er vi født i en digital tidsalder der gør det muligt, at mødes over diverse sociale platforme – du kan gøre følgende: 

 

  • Planlæg, som faste rutiner i din uge, med de personer du har tættest, at mødes online.

 

  • Planlæg online møder med dine holdkrammerater i grupper. Udfordre eventuelt hinanden igennem træningskonkurrencer (hvem kan ligge længst tid i planke?) eller andre online aktiviteter. 

 

  • Se det som en mulighed for, at række ud til de venner og familie du ikke snakker med så tit, men stadig gerne vil holde kontakten til eller takke for noget. 

 

 

3) Hold dig opdateret – men med måde

Som situationen er lige nu er vi alle fanget i en uvis og uforudsigelig periode – hvad der sker de næste uger og måneder, er uden for vores hænder. Det er specielt at vandre mod fremtiden med stor uvished og det bedste vi kan gøre er, at holde os nysgerrige og opdateret fra de rette medier.

Derfor bliver det mere end nogensinde vigtigt, at minde os selv om, at det eneste vi har kontrol over, er os selv. Vi har kontrol over hvilken attitude vi vælger at angribe dagen med og vi har kontrol over de handlinger, som gør dagen god og bekræftende.

Det handler om at være bevidst om, at ”det vi vander – det vokser”. Så alt imens at holde sig opdateret er vigtigt, så vid, at det er faktisk sundt også at trække vejret og trække stikket fra den overdyngende mængde af information, som der i denne periode er tid og mulighed for at opsøge. Du kan gøre følgende:  

 

  • Træk stikket fra din telefon, computer og fjernsyn, ved flere lejligheder i løbet af en dag, så du kan genoplade din mentale og følelsesmæssige tilstand. Ligesom med dine grublerier, så kan du aktivt vælge tidspunkter hvor du kobler til og fra.

 

  • Begræns de gentagende nyheder fra apps og andre nyhedssites – Vælg eventuelt 1-2 tidspunkter på dagen hvor du må læse nyheder.

 

I morgen udkommer anden del hvor vi tuner nærmere ind på hvad du som atlet kan gøre for, at komme styrket ud af denne periode.

 

Husk du allerede nu kan kickstarte din mentaltræning online, lige HER

 

Alt det bedste til dig!

 

andre har også læst


Klubskifte #2: Jeg blev en snob

Mit klubskifte til USA gjorde mig til en snob af Philip Ørnø, Tidligere Professionel Tennisspiller og nuværende elitetræner   Om aftenen, når vi var færdige med dagens træning, sad

Se mere

Hjælp! Jeg har mistet min passion!

Når din passion bliver taget fra dig   Når du, som eliteatlet bliver skadet, er det normalt at føle det som du har mistet en del af din identitet. Hele dit liv er jo bygget op om sporten,

Se mere

Sportspsykologisk anbefaling: sådan bevarer du kontrol når alt går imod dig

Lader du dig påvirke af ting som er ude af din kontrol? - Hvis du gør så er det helt normalt, og det sker hver dag. Også på højeste niveau! Olympisk mester blev rystet af tilskuerråb og

Se mere