Bænkevarmer – at blive valgt fra!

Janne Reffstrup Mortensen

Janne Reffstrup Mortensen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Janne startede Mental Motion tilbage i 2010. Siden 2012 har Janne yderligere været en del af Team Danmark’s eksterne sportspsykologiske netværk, og er derfor tilknyttet flere landshold og topatleter. Janne har desuden startet Danmarks første online mødested for sportsforældre 'Sidelinjen'.
Janne Reffstrup Mortensen

At være bænkevarmer er en del af sport

 

 

Alle atleter oplever på et eller andet tidspunkt i deres karriere at blive valgt fra. Nogen for en kort periode, andre for længere perioder.  Så hvordan håndteres det lige, det her med pludselig ikke at være en del af teamet på banen? At sidde ved siden af? På bænken.

 

Det er svært at være bænkevarmer

Det er svært fordi det ikke er rart. Som atlet ønsker man at være med der hvor det sker. Det gælder om at være god, og det gælder om at præstere. Det er svært at præstere fra bænken.

 

Så hvad gør man? Når man sidder der på bænken?

Mange atleter bliver sure, både på dem selv – men også på deres omgivelser. Træneren, holdkammeraterne og hvem der ellers har indflydelse på den enkelte, kan stå for skud. Nogen bliver hidsige, forlader banen, smider med vanddunken. Andre lukker sig inde. Bliver stille.

Begge isolerer sig, blot på hver deres måde.

 

Jeg blev rasende!

Sebastian på 16 år spiller fodbold. Har har store drømme med fodbolden, og træner meget intenst på at blive bedre hver dag. Men Sebastian kæmper en kamp med at få spilletid på 1. holdet. Han synes, han giver sit absolut maximale til hver træning, og også når han er på banen i de kampe, hvor han får lov til at spille.

Sebastian fortæller her om en oplevelse han havde i en vigtig kamp:

 ”Jeg sad ude hele 1. halvleg, hvilket gjorde mig ret frustreret. Men så kom jeg ind i 2. halvleg og var klar til virkelig at spille mit bedste. Jeg var ikke så meget i boldbesiddelse, men jeg syntes nu at jeg kæmpede på banen. 15 minutter efter blev jeg skiftet ud. Jeg blev rasende. Jeg syntes på ingen måde at det er fair at jeg ikke fik længere tid til at vise hvad jeg kan. Jeg skulle jo lige have mulighed for at spille mig ind i kampen. Det var så unfair. Og de andre spillere spiller da ikke bedre end mig. Dårlig træner. Dårlig beslutning. Jeg syntes bare det er så langt ude …”

Da Sebastian blev taget ud af kampen efter 15 minutter blev han så rasende at han sparkede til flere drikkedunke og satte sig langt væk fra de andre på holdet. Der blev han siddende, alene, til kampen var slut. Efterfølgende tog han direkte hjem og satte sig ind på sit værelse.

Talte ikke med nogen.

Han fortæller at han var mærket af det en hel uge.

Kender du også til det at blive så sur eller ked af det at det kan forfølge dig i dagevis?

 

Spillets regler

Det er bare ikke sjovt ikke at få lov til at gøre det man elsker mest, nemlig at spille. Det er ikke fedt, at der er en anden der har den kontrol over ens liv.  En der bestemmer om man må spille eller ej.

MEN. Sådan er det nu engang. Det er en del af gamet, og ikke noget man som atlet kan ændre på.

Det er spillets regler! Punktum.

 

Så hvilke konsekvenser har det at reagere som Sebastian gjorde?

  1. en masse negativ energi bruges på reaktionen – (i dette tilfælde op til en hel uge efter)
  2. dårlig attitude overfor holdkammerater skaber ikke sammenhold og gode venner
  3. relationen til træneren forstres ikke i en positiv retning
  4. det går ud over fokus til træning og i skole
  5. og mange flere …

Jeg spurgte Sebastian hvad det optimale ville være for ham at være i stand til i ovenstående situation. Han fortæller at han godt kunne tænke sig at kunne lægge det fra sig hurtigere, og lære at kontrollere den voldsomme vrede. Han ved udmærket godt, at det ikke nytter noget at reagere så kraftigt, og han ved også godt det i sidste ende kun går ud over én person.

Ham selv.

 

Ændringen

I dag har Sebastian lært at have fokus på tre afgørende ting:

 

  1. Fokus på det jeg kan kontrollere

  2. Handling

  3. Gode relationer

 

Sebastian har i dag først og fremmest fokus på det der er inden for hans kontrol og ikke på det han  ikke kan kontrollere. Denne viden bruger han aktivt, når han kan mærke, at vreden er på vej. Ved at spørge sig selv om det er inden for hans kontrol, det der sker, kan han i de fleste tilfælde nå at bremse vreden overfor situationer, der er forårsaget af ting uden for hans kontrol.

Samtidig er Sebastian blevet bevidst om alle de ting, han faktisk er i kontrol af, såsom hans adfærd. Sebastian har i dag lært at handle anderledes. Han isolerer sig ikke længere fra sine holdkammerater, når noget går ham på. Han taler med sin træner om, hvad han kan forbedre for at få mere spilletid, og han arbejder aktivt med at skabe gode relationer både inde og udenfor banen…

 

Er du interesseret i at få tilsendt flere atlet fortællinger, nyt fra Mental Motion og den nyeste viden fra sportpsykologiens verden – så tilmeld dig Mental Motion’s nyhedsbrev – der sendes til din indbakke ca. én gang om måneden. Tilmeld dig HER 

 

Kom ind til en gratis og uforpligtende samtale med en mentaltræner hos Mental Motion

Vi tilbyder alle atleter en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig. Vi taler om hvordan du mentaltræner hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mentaltræning, og hvad du kan forvente, hvis du vælger at starte et samarbejde med os.

Du kan booke en gratis samtale her

 

andre har også læst


Tør du at satse på en karriere i sport?

Eller tager du hellere den ”sikre” vej? Hvis du kan svare ja til det første er du langt. Hvis du kan svare ja til det næste, kan du have udbytte af at arbejde med dig selv mentalt. Lad os

Se mere

Negative tanker – 3 ting du kan gøre for at få styr på tankerne

  Har du prøvet at være i en situation, hvor du for alt i verden ikke måtte tænke på en orange appelsin eller en lyserød elefant, eller noget helt tredje?   Men uanset, hvor

Se mere

SELVTILLID TEST – Hvordan står det til med din selvtillid?

  Selve ordet selvtillid betyder, om man har tillid til sig selv, tillid til sine egne evner.    Selvtillid er relateret til følelsen af at kunne, hvad man vil – og hvad beskriver

Se mere