5 ting I som familie kan have særligt fokus på, der vil styrke jeres relation i en ellers urolig tid

Janne Reffstrup Mortensen

Janne Reffstrup Mortensen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Janne startede Mental Motion i 2010. Siden 2012 har hun været en del af Team Danmark’s eksterne sportspsykologiske netværk, og arbejdet med flere landshold og topatleter. Janne har desuden startet den store online vidensportal for sportsforældre 'Sidelinjen', og også udviklet Mental Motion Online.
Janne Reffstrup Mortensen

 

Sådan passer du bedst på dig selv og dine nære imens Corona raser

 

Corona raser der ud ad. Det har stået på længe, og ingen af os ved hvor længe det skal vare endnu.

Derfor er det så utrolig vigtigt at vi alle sammen både tager ansvar for hvordan vi bedst mulig selv skaber balance i uroen for os selv, men i særdeleshed også hvordan vi i vores nære familierelationer kan skabe den ro, der er nødvendig for at vi kommer ud på den anden side stærkere sammen.

At få det bedste ud af situationen som den er lige nu – koblet på hvordan vi omgåes hinanden kærligt og med nærvær er det jeg taler med mange forældre og atleter om i denne tid.

Vi skal gøre mere end det vi plejer. Og særligt i vores relationer skal vi gøre os ekstra umage. Det er her vi kan tanke op når verden udenfor forandres. Det er i familen eller andre nære relationer vi kan finde styrke, ro, mod. Det har vi alle brug for.

 

 

5 ting I som familie kan have særligt fokus på – der vil styrke jeres relation i en ellers urolig tid

 

 

 

 

De kommer her:

 

Find dine åndehuller

Sørg for at du dagligt finder rum med ro. Tid til at slappe helt af. Det kan være 15 min med en mindfullness øvelse på gulvet. En kort gåtur. En powernap. Eller et roligt øjeblik med en varm drik (hvor det er det eneste du gør, altså nyder din drik).

Hver dag skal du blokke min. 15 minutter i din kalender som du tilegner ‘dit åndehul’.

Det skaber ro i sindet. Et afbreak. Og i en tid som denne hvor forandringerne er store har vores hjerne brug for mere ro. Det vil give dig overskud, og dermed vil du smitte din familie med mere positiv energi.

 

 

Lyt for at forstå

Det er tiden til at sætte ind på N Y S G E R R I G H E D. Hvordan oplever de andre i din familie deres dage lige nu? Hvad oplever de som svært? Udfordrende? Hvad sætter de pris på lige nu? Hvad er de taknemmelige for?

Gå ind i flere samtaler med nysgerrighed for øje. Lyt for at forstå, ikke for at svare. Gå ind i jeres samtaler med en intention om at lære hinanden bedre at kende. Gør det til en bevidst handling at du agerer med nysgerrighed.

 

 

Hjælp hinanden

I vil helt sikkert opleve at være under pres på skift. Nogen gange vil noget tricke én i familien, som ikke tricker andre. Og et par dage efter er det den næste, der er presset. Netop i denne tid er det særligt vigtigt at være mere opmærksom på hinanden. Opmærksom på hvad du kan gøre, der vil bidrage til en god balance i familien.

Vær tydelig på hvem der har hvilke pligter, og byd ind med hjælp de dage hvor dit overskud måske er større end de andres.

 

 

Når der er en bagside er der altid en forside

På samme måde som jeg tilskønner dig at tale om ‘det svære’ – altså bagsiden af medaljen ved Corona, så opfordrer jeg dig også til at tale om forsiden. Hvad har I lært? Hvad sætter I særligt stor pris på? Hvad havde I aldrig fundet ud af  havde det ikke været for Corona? Hvad ved I nu, som I aldrig vil give slip på? Hvad gør I anderledes i dag, end I gjorde før?

Vi bliver nød til at skabe balance. Derfor er det fuldstændig afgørende at I i familien også forholder jer til den positive forandring som Corona også har ført med sig.

 

 

Fælles Familie Tid

Hvad gør I når I er fælles om noget? Når I skal hygge jer? Eller have det sjovt?

Planlæg frem i tiden. Sæt tid af i kalenderen til at lave noget sammen, som I nyder. Spiller spil, ser en film, laver en quiz, er aktive sammen, laver mad – eller hvad end det må være. Tag det endelig ikke forgivet at ‘jamen det gør vi sådan lidt hele tiden’. Prøv at gøre det til en særlig ting, hvor alle er med til at bestemme hvad I skal. Måske går det på skift. Næste 4 weekender på det og det tidspunkt har vi ‘fælles familie tid’ f.eks.

Planlagt familietid kan være det der gør at I bevarer kontakten – den nære. Og lige præcis den kontakt har vi alle for alvor brug for lige nu.

 

 

Tjek ind med hinanden dagligt

Måske gør I det allerede? Eller måske er det lige netop den her lille ting (som kan gøre kollosal forskel), der ryger i svinget når indbakken er fuld, der skal handles, vaskes tøj, laves mad, køres frem og tilbage…

Tjek ind med hinanden dagligt. Med øjenkontakt. Kram. Hvordan har du det? S E hinanden. Værn om det nærvær. Hver dag.

Det kan gøre hele verden til forskel at vi aldrig føler os alene ♥

 

 

 

 

 

andre har også læst


At være forældre til en eliteatlet…

Det kan være udfordrende at være forældre Hvad gør man når ens barn pludselig begynder at miste interessen for sporten? Hvordan støtter man sit barn bedst mulig i transitionen fra talent til

Se mere

Sådan bruger du din telefon optimalt som atlet

Når du har læst denne artikel til ende, har du redskaberne til at bruge din telefon på en måde så det ikke forstyrrer dig unødvendigt.   For at lykkes skal vi have et overblik i

Se mere

Det skal du være opmærksom på som `forældrecoach` – Ifølge forskning

  Mange børn oplever at deres forældre er frivillige i foreningsidrætten i de unge år, som træner, hjælpetræner, holdleder osv. – eller om ikke andet så som ’lommecoach’ fra

Se mere