3 videotips til hvordan du hjælper dit barn ud af tankemylder

Janne Reffstrup Mortensen

Janne Reffstrup Mortensen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Janne startede Mental Motion i 2010. Siden 2012 har hun været en del af Team Danmark’s eksterne sportspsykologiske netværk, og arbejdet med flere landshold og topatleter. Janne har desuden startet den store online vidensportal for sportsforældre 'Sidelinjen', og også udviklet Mental Motion Online.
Janne Reffstrup Mortensen

Tiden lige nu kalder på denne evne mere end nogen sinde før for vores børn og unge

 

Evnen til (helt bevidst) at flytte sin opmærksomhed, når svære tanker og følelser presser sig på.

 

Jeg giver dig 3 helt LAVPRAKTISKE og lige-til-at-gå-til tips til hvordan du kan sammen med dit barn – træne netop denne evne hver dag. 

 

Vi ved nemlig H E L T grundlæggende at dette netop er evnen, der gør at man både kan tackle travlhed (og sågar stress), svære tanker og følelser og dermed decideret modgang, hvis blot man har evnen til at vende tilbage til ‘her og nu’.

Og det lyder måske lidt flyvsk. Sådan bare at være tilstede i nuet. Det giver jeg dig helt ret i.

Men faktisk behøver det hverken være flyvsk eller hokus pokus.

Det er sådan set bare helt konkrete små ting vi som forældre kan gøre anderledes i den måde vi er sammen med vores børn på.

 

De 3 tips vil øge dit barns kontakt til egen krop – og derigennem opleve at det bliver nemmere at kunne rette sin opmærksomhed på kroppen, når noget svært presser sig på. 

En evne vi arbejder med i høj grad i sportspsykologien, og som alle atleter i Mental Motion trænes i.

 

 

INTRO: Jeg fortæller her lidt mere om hvorfor netop disse 3 tips giver mening på sigt

 

 

TIP 1: ØVELSEN FØR SENGETID

 

TIP 2: FÅ MERE UD AF GÅTUREN

 

TIP 3: BRUG MÅLTIDET AKTIVT

 
 

(Videoerne er lavet under nedlukning pga COVID 19, og der referes derfor til ‘tiden netop nu’)

andre har også læst


Sådan ved du om en sponsor er løsningen for dig og dit barn

Hvad skal jeg vide om at søge sponsor? For mange atleter kan økonomi blive en afgørende faktor for, om det fulde potentiale kan opnås. Derfor kan en sponsoraftale være særdeles attraktiv. Men

Se mere

Ekstremløb #2: Forberedelsen – mentalt og fysisk

Mange timers hårdt arbejde... Hver eneste gang man står over for en stor præstation, ligger der en del forberedelse forud.   Somme tider, når jeg ser sport – gerne OL og VM – får

Se mere

Mød en Mental Motion atlet: Svømmeren Thomas

Svømmeren Thomas – Om at arbejde mentalt og håndtere sin nervøsitet Thomas startede til svømning tilbage i 2004 og begyndte derefter at dyrke det på konkurrenceniveau i 2008. Han elsker

Se mere