3 tips til sportsforældre, der bruger rigtig meget tid på sidelinjen

Janne Reffstrup Mortensen

Janne Reffstrup Mortensen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Janne startede Mental Motion i 2010. Siden 2012 har hun været en del af Team Danmark’s eksterne sportspsykologiske netværk, og arbejdet med flere landshold og topatleter. Janne har desuden startet den store online vidensportal for sportsforældre 'Sidelinjen', og også udviklet Mental Motion Online.
Janne Reffstrup Mortensen

Med disse 3 tips kan du som sportsforælder nemmere komme omkring svære situationer i hverdagen

 

I bruger rigtig meget tid sammen. Dig og dit barn. Fordi du er nemlig med på sidelinjen så ofte du kan. Du har været med fra starten – ja, måske er det endda dig der har introduceret sporten til dit barn. Måske fordi du selv har dyrket samme sport?

I har brugt utallige timer i haller, på baner og i bilen til og fra træning og konkurrence. I taler om sport omkring spisebordet, og rigtig meget i jeres liv er nøje planlagt efter hvornår der ligger træning, er stævner eller konkurrencer.

I kender hinanden rigtig, rigtig godt.

I kender hinanden så godt at I nærmest kan kommunikerer igennem måden I bevæger jer på eller jeres ansigtsudtryk. I er helt utrolige til at aflæse hinanden. Du ved præcis hvornår dit barn er oppe eller nede, skeptisk, kritisk, tilfreds eller utilfreds. Og dit barn ved formentlig det samme om dig.

 

OBS: Vidste du at det er HELT GRATIS at være medlem af vores kæmpe bibliotek med masser af artikler og podcasts til forældre, der har et talentfuldt barn? TILMELD dig Sidelinjen lige her – og du bliver ført direkte hen til en masse spændende materiale!

 

 

Hvordan kan mentaltræning optimere jeres relation?

Lige præcis fordi du kender dit barn så godt, vil disse 3 tips til hvordan mentaltræning med dit barn kan optimere jeres relation, være nemme (og yderst vigtige) for dig at implementere.

 

3 tips til sportsforældre

 

 

TIP 1: Når dit barn præsterer, præsterer du også

 

Dine følelser sidder udenpå og du ønsker SÅDAN at dit barn skal lykkes. At alt det hårde slid skal betale sig. At dit barn får succes, og er glad. Du ønsker at være den bedste støtte du kan være og at hjælpe så godt du kan.

 

Men har du spurgt dit barn direkte hvad han eller hun har brug for fra dig lige efter en præstation?

 

Har I haft den snak – sådan helt konkret?

Nogen gange er det nemlig sådan at det du tænker dit barn har brug for slet ikke er det dit barn faktisk har brug for.

Det er en afgørende snak at tage fordi, I her bliver meget tydelige i forhold til at optimere rammerne i forbindelse med en konkurrence situation, hvor der er pres på. Det er første skridt i at lave mentaltræning med dit barn.

 

Inde på Sidelinjen, kan du læse om Phillip og hans far og om hvordan de helt konkret tog denne snak

Bliv medlem af sidelinjen HER

 

TIP 2: Envejskommunikationen på sidelinjen …

 

– efter en præstation, køreturen på vej hjem i bilen, eller snakken omkring spisebordet kan ofte komme til at handle om dit barns præstation og hvad der skal arbejdes på eller optimeres. Og ja, du har mere livserfaring og måske endda også årevis lang erfaring indenfor samme sportsgren og du ved en hel masse, som helt sikkert kan hjælpe dit barn.

MEN….

 

Har dit barn givet udtryk for at ville evaluere med dig? Har du spurgt?

 

Har I sat rammer for hvordan evalueringen skal foregå? Hvem der taler først? Hvad der lægges vægt på i en evaluering? Hvor lang tid den skal tage?

Dit barn skal være med på ideen om at evaluere med dig. I skal være enige om formen. Ellers er det luft lige ind igennem det ene øre og ud igennem det andet. Og dermed spild af tid.

Bliv helt klar på hvad jeres evaluerings rutine er, og om der skal være en. Det er andet skridt i at lave mentaltræning med dit barn.

 

 

TIP 3: På et eller andet tidspunkt, så skal dit barn stå på egne ben

 

Altså sådan rigtigt på egne ben. På det tidspunkt er det klart en fordel at dit barn har været vant til at tage vare på sig selv, så du ikke skal gå og være nervøs for om han eller hun nu også kan klare opgaven.

DERFOR…

 

Sæt nogle krav til dit barn om at de selv ringer træneren op, selv finder ud af hvornår kampen spilles og hvor, selv pakker tasken, selv husker udstyr, selv sørger for at være klar til tiden, selv smider det sure tøj til vask osv.

 

De kan godt. Det kan de faktisk.

De er bare kloge nok til at lade være, hvis en anden alligevel gør det.

Vis dit barn tillid til at du tror på dem. Du tror på at de selv magter opgaven. Du tror på at de har modet til at klare sig selv. Vær stolt af dem, når de selv har styr på tingene. Sig det højt. Vis det. Det er tredje skridt i at mentaltræne med dit barn.

Du får et barn, der er modig og tør at tage ansvar for sig selv. Det er et stærkt barn.

 

God fornøjelse på sidelinjen 🙂

 

 

Meld dig ind på ‘Sidelinjen – støt dit barns talent’. Det er HELT gratis!


Du er kun ét klik fra at at få adgang til mange flere råd til hvordan du støtter dit barn bedst i sporten

Giv mig adgang nu

 

 

 

 

 

andre har også læst


Talentudvikling i sport foregår også i hjemmet

Talentudvikling i sport handler i høj grad om at skabe nogle rammer og et miljø, som talenterne kan trives i. Det er udgangspunktet. Trivsel. Fordi den er fundamental for udvikling og læring.

Se mere

Hvordan ser en sportspsykologisk konsulents uge ud?

For en sportspsykologisk konsulent er der ikke to uger, ikke engang to dage, der er ens.     Jeg vil gerne give dig et udsnit af, hvordan min seneste uge har set ud. Den har nemlig

Se mere

Hvordan er man mor til en af verdens bedste fodboldspillere? Pernille Harders mor kommer her med 3 skarpe råd, du ikke bør gå glip af!

Annie Harder har haft en stor rolle i hendes datters talentudvikling   Udover mor-rollen med utallige timer bag rattet til og fra træning og kampe, har Annie også ageret holdleder. Selv

Se mere