Mød en Mental Motion atlet: Badmintonspilleren Michelle

Kasper Henriksen

Kasper Henriksen

Sportspsykologisk Konsulent hos Mental Motion
Kasper er specialiseret i sportspsykologi med fokus på, at få hverdagen til at hænge sammen med elitesporten. Kasper har derfor særlig fokus på opretholdelse af den mentale sundhed både på og uden for banen. Kasper arbejder fuld tid i Mental Motion.
Kasper Henriksen

Badmintonspilleren Michelle – Om at arbejde mentalt og TÅLMODIGT!

Michelle startede med at spille badminton da hun var 8 år gammel og er i år i gang med sin 10. sæson. Hun startede med at spille badminton fordi hendes storebror gjorde det, samtidig med at hun også fik prøvet sit talent af, i både fodbold, svømning og dans. Efter et par år var der dog ingen tvivl – badmintonkarrieren skulle have et ”go” og for Michelle er der mange grunde til at badminton betyder rigtig meget:

”Nu når jeg er ældre kan jeg mærke, at de sociale relationer stadig betyder enormt meget for mig. Derudover så synes jeg det er spændende, at sporten kræver både en god taktisk forståelse, teknik, styrke, udholdenhed, eksplosivet og sidst men ikke mindst også mental styrke. Der er ALTID noget man kan udvikle på, og det synes jeg er fedt.”

 

Michelle har været i et årsforløb som individuel atlet i Mental Motion, læs mere om det her

 

 

Jeg vil selv, men…

Michelle har altid været selvstændig og gerne ville klare sagerne selv, derfor var mentaltræning heller ikke noget hun havde overvejet før. I april 2016 fik Michelle en slem knæskade der gjorde, at hun var ude af sporten i 8 måneder – noget hun indså at hun måtte have hjælp til at komme igennem. Det fik hun af både hendes fysioterapeut og Mental Motion (MM):

”Inden jeg startede mit forløb ved MM var jeg overbevist om, at mentaltræning ikke kunne gøre nogen stor forskel for mig – især ikke når jeg ikke engang kunne spille badminton samtidig. Det viste sig, at jeg tog fejl, og jeg er enormt glad for at jeg gav MM en chance. Mental træning har for mig betydet, at jeg er blevet mere bevidst om mig selv. Jeg er forberedt på mange forskellige episoder som jeg har fået redskaber til at håndtere – både under træning, kamp men også privat. Jeg har nydt at fordybe mig i mine tanke og handlinger, og kan mærke arbejdet jeg har lagt i det allerede har gjort enorme forskelle.”

 

Tålmodighed til langt ud af halsen!

For Michelle har tålmodighed hele tiden stået som det vigtigste område for hende, både i hendes genoptræningsperiode og som badmintonspiller. Hendes fokus på tålmodighed har til tider hængt hende ud af halsen, da det har tvunget hende til at tage stilling til de valg hun generelt tager:

”Samtalerne har primært omhandlet hvilke valg jeg træffer, og hvorfor jeg træffer dem, så de har virkelig hjulpet mig. Det har fået mig til at overveje valgene jeg træffer, om det er den bedste løsning på længere sigt, eller om det bare er det fedeste i ’nuet’. Det er et enormt stort dilemma, som jeg arbejder med rigtig mange gange i løbet af træninger og især kampsituationer. Samtidig er det også overvejelser der er værd at tage med i sit liv ude for sporten.” 

 

 

Det mentale arbejde – Hvordan arbejder Michelle?

Hos Michelle har det mentale arbejde givet hende en række strategier og fokusområder:

 

  • Jeg har lært enormt meget om mig selv. Mine handlinger og mine tanker i bestemte situationer. Jeg har fundet og inkorporeret tålmodigheden i mit spil.

 

  • Jeg er blevet bedre til at prioritere de ting der hjælper mig i retningen mod en bedre badmintonspiller og den gladeste version af mig selv som ’ikke-badminton-Michelle’.

 

  • Jeg er blevet bevidst om mine mål, gameplan og spændingsregulering for at blive en bedre badmintonspiller.

 

Mental arbejde er hårdt arbejde

For Michelle er mentaltræning til tider både hårdt og svært. Især under kampsituationer hvor tankerne kører ekstra hurtigt og hvor det kan være svært at styre tankerne hen imod det, man skal fokusere på. Hun ved det kræver hårdt arbejde og er ikke i tvivl om vigtigheden af mentaltræning:

”Mit råd til dig der overvejer at starte til mentaltræning er, at møde op til en uforpligtende samtale. Der var ikke gået 10 minutter af min egen uforpligtende samtale med Kasper før jeg var sikker på, at det her var noget der virkelig fangede mig, og som jeg gerne ville arbejde på for at forbedre. Det kan godt virke enormt nørdet at sidde at gå så meget i dybden med sine egne tanker, men det er virkelig spændende. Jeg er blevet en gladere og dygtigere udgave af mig selv.”

 

Hør historien om MM-atlet Linn som fortæller om sit mentale arbejde i Ishockey her

 

Kom ind til en gratis og uforpligtende samtale med en mentaltræner hos Mental Motion

Vi tilbyder alle atleter en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig. Vi taler om hvordan du mentaltræner hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mentaltræning, og hvad du kan forvente, hvis du vælger at starte et samarbejde med os.


BOOK EN GRATIS

SAMTALE


Lad os tage en snak om hvad Mental Motion er - og hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig

andre har også læst


Hvor ofte spørger du dig selv: Hvorfor?

Hvorfor spørge sig selv "hvorfor"?   Kender du til det, at man slår autopiloten til. Dagene går. Ugerne. Månederne. Uden at man stopper op og lige ser sig omkring, og mærker efter over

Se mere

Atleter: den her form for stress kan resultere i en akut skade

Hvorfor får jeg mange skader, mens andre slipper? Når det handler om sport, er skader et uundgåeligt emne. For de optræder fra tid til anden, og hos nogle oftere end hos andre. Og netop det her

Se mere

Kom videre efter fejl!

Præstationer uden fejl...? Nej, vel...     Laver du fejl når du præsterer? Ja. Laver alle fejl, når de præsterer? Ja.   Hvorfor? Fordi fejl er

Se mere