Er du sportsforælder? Vi har samlet den vigtigste viden til dig! Kom på venteliste og få tilbudt 50% rabat ved lancering. Klik Her.

Mød en Mental Motion atlet: Badmintonspilleren Josephine

Janne Reffstrup Mortensen

Janne Reffstrup Mortensen

Sportspsykologisk konsulent hos Mental Motion
Janne startede Mental Motion tilbage i 2010. Siden 2012 har Janne yderligere været en del af Team Danmark’s eksterne sportspsykologiske netværk, og er derfor tilknyttet flere landshold og topatleter. Janne har desuden startet Danmarks første online mødested for sportsforældre 'Sidelinjen'.
Janne Reffstrup Mortensen

Badminton spilleren Josephine Van Zaane – om når tankerne forstyrrer i sporten

 

Josephine er 24 år gammel og har dyrket badminton siden hun var 9 år. Hun blev introduceret for sportsgrenen gennem sin storebror der selv spillede badminton. En dag havde han inviteret hende med ud i hallen for at spille med ham, og træneren spottede hurtigt hendes talent og fik hende til at træne med på holdet næste gang.
I starten jonglerede Josephine med flere forskellige sportsgrene, heriblandt fodbold, som hun havde spillet siden hun var 4 år og som dengang var hendes ynglingssport. Hendes hjerte endte dog med at banke for badminton, som blev den sportsgren hun fokuserede på i sin videre sportskarriere.

 

 

Det bedste ved badminton, er ifølge Josephine, meget simpelt: at spille! Man kan ikke nøjes med at være god til en ting hvis man vil spille badminton; det kræver både en god teknik i sine slag, bevægelse, taktik, mental styrke, samarbejde (når man spiller doublespiller) samt den fysiske form bliver nødt til at være i top, både styrkemæssigt og udholdenhedsmæssigt. Kombinationen af disse færdigheder er hvad Josephine elsker ved badminton.

Læs her om hvad mentaltræning har gjort for Josephine.

 

Mental træning har både hjulpet mig i hverdagen og på træningsbanen

I starten synes jeg, at mental træning var en udfordring, og det faldt mig ikke særlig naturligt. I dag er jeg dog utroligt glad for at mentaltræne, og resultaterne jeg har fået på træningsbanen, i kampsituationer og i min hverdag generelt, har været hele forløbet værd.

 

Når stressniveauet påvirker træningen og kampe

Da jeg startede hos Mental Motion, var det vigtigt for mig, at få styr på mit stressniveau. Det gik op for mig, hvordan stress påvirkede min træning og mine kampe, og mental træningen har derfor hjulpet mig med at trække vejret dybt en gang imellem, så jeg får slappet af i hovedet og komme helt ned i arousal.

 

Læs også om Sabines oplevelse med pres i afgørende situationer og hvordan hun overkom det

Det er okay at jeg ikke altid er i stand til at kontrollere mine tanker

Igennem det halvandet år jeg nu har gået hos Mental Motion, har jeg lært at man ikke altid kan kontrollere og skubbe sine tanker væk på den måde som jeg ellers gerne ville kunne. Jeg har dog lært at registrere og acceptere at de er der, samt været forberedt på at disse forstyrrende tanker kan komme i trænings- og kampsituationer. Det er dog ikke altid lige nemt at udføre de opgaver jeg får af Mental Motion, selvom jeg ved præcis hvad der skal til, men igennem mit forløb er jeg blevet meget bedre på det område.

 

 

Mit bedste råd til andre atleter er, at se på sin ugeplan: mentaltræner du nok?

Jeg vil anbefale andre atleter at tage et kig på deres ugeplan og bedømme hvor meget fysik, teknik og taktik fylder i deres sport, samt hvor mange timer om ugen de træner disse elementer. I de fleste tilfælde, hænger dette meget godt sammen for de fleste sportsudøvere.
Derimod, hvis jeg spørger en anden atlet om, hvor meget det mentale fylder i deres sport for at de kan præsterer optimalt, og samtid ser på hvor mange timer om ugen de bruger på mentaltræning, hænger det ofte ikke så godt sammen. Derfor er mit bedste råd at få styr på sine prioriteter, så man får inkorporeret mentaltræning i sin rutine.

 

Tak til Josephine for at dele sin historie.

 

 

Kom ind til en gratis og uforpligtende samtale med en mentaltræner hos Mental Motion

Vi tilbyder alle atleter en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig. Vi taler om hvordan mentaltræning fodbold ser us hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mentaltræning, og hvad du kan forvente, hvis du vælger at starte et samarbejde med os.

 

 


BOOK EN GRATIS

SAMTALE


Lad os tage en snak om hvad Mental Motion er - og hvordan et evt. forløb kunne se ud for dig

andre har også læst


Mød en Mental Motion atlet: badmintonspilleren Mikkel

Badmintonspilleren Mikkel Enghøj- om hvad der er vigtigt for at blive den bedste!   Allerede som 3 årig begyndte Mikkel sin sportskarriere ved at spille med balloner. Som 5 årig blev

Se mere

Mød en Mental Motion atlet – ishockeyspilleren Linn

Ideen om kunstskøjteløb blev skiftet ud med ishockey   Linn var for 12 år siden (da hun var 6 år gammel) inde og se et kunstskøjteløbs stævne med sinde forældre og blev utroligt

Se mere

Mød en Mental Motion atlet: Golfspilleren Sarah

Golfspilleren Sarah - om at turde vinde fordi hun ikke er bange for at tabe Sarah Skovgaard Bils er 14 år og golfspiller. Hun startede til golf efter at have svømmet og danset. Det var hendes far,

Se mere