mentaltræning

for dig der seriøs med din sport

Mentaltræning for atleter

– Oplever du at du nogen gange bliver mentalt træt?

Mister fokus, tvivler på dig selv, giver op og lader dine følelser vinde?

 

Årsagen er, at din hjerne sjældent er i lige så god form som din krop. Og hvorfor?

Måske fordi du ikke laver mentaltræning…

 

 

mentaltræning

Mentaltræning – følg 4 step

 

Se om du kan genkende dig selv i nogen af de situationer atleter der er seriøse med deres sport, typisk møder …

 

Uden mentaltræning kan du opleve mental blokering

Har du nogensinde oplevet at præstere dit absolut maksimale til træning for så at falde fuldstændig igennem på konkurrencedagen?

 

  • Du kom måske bagud og mistede nogle point i streg?
  • Du lavede et par fejl og gik straks i sort?
  • Du blev vred og skuffet – og havde svært ved at komme tilbage til fokus?

 

Årsagen ligger typisk i de tanker og frustrationer, du har skabt på baggrund af dine forventninger og drømme. Helt naturligt som atlet. Men tænk over hvor fedt det ville være at kunne kontrollere sin reaktion på sine tanker?

Hvis nu du kunne lære kun at lade gode tanker få kontrol i de pressede situationer, så dine negative tanker var i baggrunden, og du hurtigt kunne vende tilbage til fokus?

Det kan faktisk lade sig gøre igennem mentaltræning. Det kræver selvfølgelig en hård og dedikeret indsats fra din side. Men du er vel heller ikke blevet god til din sport fra den ene dag til den anden, vel?

 

 

Hjertebanken og ondt i maven 

Måske kender du det med, at du før en konkurrence får svedige håndflader, hjertebanken eller ondt i maven? Måske har du svært ved at sove eller spise? Måske kan du slet ikke koncentrere dig eller må isolere dig fra din familie, fordi du ikke har lyst til at tale om det?

Bare rolig. Det er helt normalt. Og de fleste atleter oplever det samme som dig.

Negative og forstyrrende tanker;

 

  • ”Hvad nu, hvis jeg ikke kan?”
  • ”Er jeg overhovedet så god, som alle går og tror?”
  • ”Har jeg bare været heldig?”

osv. osv.

 

Når vi lader de negative tanker fylde rigtig meget, så er der stor sandsynlighed for at negative følelser følger med, og så reagerer kroppen kraftigt. Din krop og hjerne hænger nemlig sammen, så hvis du ønsker at lære at reagerer konstruktivt på din krops signaler og reaktioner, så er du altså nødt til at arbejde med din hjerne først igennem mentaltræning.

Mentaltræning kan hjælpe dig til at få styr på dine reaktioner – så din krop rent faktisk gør det du fortæller den, den skal!

 

En presset hverdag med 180 km/t

Måske du også må tage stilling til spørgsmål, som

 

  • Hvordan du planlægger din hverdag?
  • Hvordan du strukturerer din træningsuge?
  • Hvordan du prioriterer mellem studie, arbejde, venner og fester?
  • Hvordan du får det hele til at hænge sammen?
  • Hvordan du ved, om det er det hele værd?
  • Hvordan du træffer de svære beslutninger?

 

Det kan være svært at håndtere alt det alene. Og mange gange, kan bare det at tale med en om dine beslutninger, være en kæmpe hjælp. Mental træning kan give dig de konkrete værktøjer du har brug for for at kunne følge med i dit stramme program.

 

Dine forventninger og dem du tænker andre har til dig 

Udover det pres, du lægger på dig selv, så har du måske oplevet pres fra andre sider? Fra dine forældre, trænere, kæreste, venner eller sponsorer? Det kan være svært nok at skulle håndtere egne forventninger om at blive den bedste og yde sit maksimale, men også at skulle håndtere de forventninger du føler andre har kan føles helt umuligt.

Føler du et stort pres, kan det i mange tilfælde komme til udtryk i manglende motivation, nedsat koncentrationsevne og i sidste ende dårlige præstationer.

Måske genkender du det?

Det behøver ikke være sådan. Du kan faktisk godt lære at håndtere forventningspresset, så det ikke fylder så meget i dit liv.

 

Den forbandende skade

Hvis du dyrker sport på seriøst plan, er sporten en stor del af din person og identitet. Derfor er det helt normalt og meget naturligt, hvis du på et tidspunkt oplever en negativ periode.

Mange atleter kan opleve sådan en periode, som en identitetskrise. Hvis du for eksempel får en skade, eller der er andet i dit liv der gør at du pludselig får frataget muligheden for at dyrke din sport.

Her er det almindeligt at opleve …

  • En følelse af benægtelse og vrede
  • Måske følger du ikke genoptræningsplan, eller anden plan der er lagt for at få dig tilbage –
  • Skyldfølelse og måske trækker du dig ind i dig selv
  • Humørsvingninger
  • Irrationel opførsel i forhold til andre og til selve skaden, såsom at gøre noget du godt ved ikke er godt for dig i forhold til din situation
  • Tanker som “hvad er jeg uden min sport?”, “kommer jeg nogensinde tilbage igen?” eller “hvad med mine drømme?

Det er vigtigt for dig at lære, hvordan du tackler sådan en periode, så den ikke er mere ødelæggende end højst nødvendigt. Det er ikke nemt selv at styre, hvordan du reagerer i en periode hvor der sker en stor forandring i dit liv. Her kan det være afgørende for dig at lave mentaltræning, for hurtigst muligt at komme ovenpå igen.

 

mentaltræning

Mentaltræning kan få dig hele vejen

 

Mentaltræning hos Mental Motion er mere end bare visualisering og åndedrætsøvelser

Det er mere end en snak om din målsætning for den næste konkurrence eller det næste år. Det er mere end en kort introduktion til spændingsregulering, eller simple fokusteknikker. Det er mere end at se sig selv i spejlet og sige ‘du skal nok klare den – du er stærk’.

 

Mentaltræning er hårdt arbejde!

Er du villig til at lægge timer i din mentaltræning? At prioritere den, som du prioriterer din fysiske træning? At åbne op for det du har svært ved, fordi du ved det er en nødvendighed for at kunne blive bedre? At tage de svære beslutninger, når du ved de er de bedste?

Mentaltræning hos os kræver at du er dedikeret, og villig til at ville GØRE arbejdet.

Er du det – så er vi med dig hele vejen, og vi kan love dig at samarbejdet med os vil gøre en forskel for dig. Læs bare de mange udtalelser HER.

 

 

Mentaltræning hos Mental Motion er delt op i 4 step:

 

  • Step 1) Vi laver en brainstorm over dine udviklingspunkter, og tager en snak om hvem du gerne vil være som atlet og som menneske. Vi tager udgangspunkt i de situationer du gerne optimere.
  • Step 2) Vi uddanner dig i det vi kalder ‘bevidsthedstræning’. Her lærer du hvordan du træner din evne til at registrere hvornår du er i en situation der er svær – og hvad der præcist sker med dig i situationen.
  • Step 3) Vi laver en gameplan for hver af de situationer som du gerne vil optimere udfra de ønsker du har ift hvem du vil være og hvordan du vil agere.
  • Step 4) Vi påbegynder den konkrete træning i hvordan du holder dig til din gameplan, når du står i en udfordrende situation – denne træning tager tid. Her følger vi dig tæt på sidelinjen enten i praksis på banen, igennem tlf samtaler, møder på kontoret og via facebook og sms. Vi har tæt kontakt.

 

 

Kom ind til en gratis og uforpligtende samtale om hvad mentaltræning er hos Mental Motion

Vi tilbyder alle atleter en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb (enten individuelt eller gruppe – Læs om vores Talentklub HER) kunne se ud for dig. Vi taler om hvad mentaltræning er hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mental træning, og hvad du kan forvente, hvis du vælger at starte et samarbejde med os.

Du kan booke en gratis samtale her.