Mental styrke?

Test dig selv her:

Mental styrke?

Hvad er mental styrke? Og hvornår ved du om du er mentalt stærk?

 

Mental styrke er mange ting. Men grundlæggende handler det om hvordan du håndterer modgang. Det handler om hvordan du agerer når du er udfordret, og hvordan du kommer videre efter udfordringer.

Hvis vi skal koge det endnu mere ned – det her mental styrke – så handler det om din reaktion på dine tanker og følelser.

Det handler om hvordan du håndterer de tanker og følelser du får når du er under pres hvad enten det er i forbindelse med sport, skole, venner eller familie.

 

For eksempel kan det være, du har tanker om:

 

  • Om du kan præstere på samme niveau til konkurrencer, som du kan til træning
  • Hvad andre tænker om dig
  • Om du er god nok – særligt i perioder, hvor præstationerne ikke er i top
  • Hvordan du skal komme videre efter mindre gode perioder med træning og konkurrencer
  • Om du har mod nok til at træne de ting, du ikke er så god til
  • Om andre kan lide dig
  • Hvad der sker hvis du taber den næste turnering
  • Hvordan du kan tilfredstille din træner, forældre, holdkammerater

Og opremsningen kunne snildt fortsætte.

 

Dit fysiske talent gør det ikke alene

Meget ofte, er det dit mentale spil, der afgør om du top præsterer eller ej. Har du et højt niveau af mental styrke, bliver det nemmere at være dig inde og udenfor banen. Træning af din mental styrke er vejen frem mod optimale præstationer.

 

 

Mental styrke

Mental styrke – tag testen her:

 

Så hvordan ved du om du har mental styrke?

Vi har lavet en kort test, der kan fortælle dig i hvor høj grad du har mental styrke. Tjek hvor mange af følgende citater, der kunne være kommet fra dig. Jo flere citater du kan genkende og stå inde for – jo højere grad af mental styrke har du.

 

Mental styrke test – citat 1:

“Jeg kender mit fokus under pres og kan håndtere de forstyrrelser der kommer”

 

Mental styrke test – citat 2:

“Jeg træner min selvtillid dagligt som en integreret del af min fysiske træning, og oplever derfor ofte høj grad af selvtillid”

 

Mental styrke test – citat 3:

“Jeg forstår at tanker er noget der kommer og går og jeg ved hvordan jeg skal håndtere mine tanker, når de er negative”

 

Mental styrke test – citat 4:

“Jeg har en strategi for hvordan jeg kommer videre efter fejl, og jeg bruger den aktivt og lykkes med det”

 

Mental styrke test – citat 5:

“Jeg ved hvordan jeg skaber en optimal konkurrenceoplevelse for mig selv fordi jeg har tydelige rutiner, som jeg følger”

 

Mental styrke test – citat 6:

“Jeg forventer at opleve modgang, fordi jeg ved det er en del af gamet – så jeg er forberedt”

 

Mental styrke test – citat 7:

“Jeg prioriterer andet i mit liv end sport, og jeg forstår hvorfor det er vigtigt”

 

Mental styrke test – citat 8:

“Jeg er ærlig om hvordan jeg har det og jeg er god til at melde det ud til andre, så de ved hvor de har mig”

 

Mental styrke test – citat 9:

“Jeg er god til at søge støtte, og jeg ved præcis hvem jeg skal gå til i hvilke situationer”

 

Hvor mange kan du hakke af ved?

mental styrke

Mental styrke test: hvor mange citater kan du hakke af ved?

 

Vil du gerne styrke din mental styrke?

Måske gælder det for dig, som for mange andre atleter, at mentaltræning ikke rigtig er prioriteret. Måske fordi du ikke ved, hvordan du skal gribe det an? Du forstår måske ikke, hvad mental træning egentlig handler om, og er derfor, naturligt, skeptisk i forhold til værdien og vigtigheden heraf?

 

 

Hvilke resultater kan du opnå med mental træning?

Mentaltræning handler om at lære at tackle de bekymringer, der omhandler din sport, dine mål, og også de bekymringer du måtte have til dit liv uden for sporten, som kan påvirke din præstation og motivation.

I et forløb med fokus på mental styrke arbejder vi målrettet med de specifikke mål, du har til dig selv. Er det for eksempel svært at holde fokus på opgaven, når du er under pres, eller har du svært ved at håndtere din nervøsitet, så det er ødelæggende for din præstation – så er et forløb med fokus på mental styrke en oplagt mulighed, der kan vende de negative mønstre.

 

Der er mange fordele ved at arbejde med din mental styrke – f.eks. vil du opleve:

  • at kunne arbejde motiveret – og i længere perioder
  • at komme tilbage efter nedgang i præstation
  • at få klare konkurrencestrategier og være i stand til at følge dem
  • at kunne håndtere forskellige spændingstilstande under pres
  • at evaluere dig selv – på en konstruktiv måde
  • at håndtere negative tanker og følelser
  • at komme videre efter fejl
  • at skabe en hverdag med ro
  • at få større kvalitet i din træning
  • osv osv

 

 

Du har brug for mental styrke både på og udenfor banen

Mentaltræning handler både om at få det optimale ud af din daglige træning, om at kunne levere en toppræstation i konkurrencer, om at håndtere skolen, vennerne, kæresten, dine forældre – og alt andet der sker i dit liv. For du er jo ikke kun en der dyrker sport, du er jo også én der laver alt mulig andet. Og det der sker uden for sporten har også betydning, for det der sker i sporten – derfor tager et forløb med fokus på mental styrke udgangspunkt i HELE dig.

 

 Photo: Lars Moeller

Mental styrke med Mental Motion

Kom ind til en gratis og uforpligtende samtale om hvordan vi træner mental styrke hos Mental Motion

Vi tilbyder alle atleter en gratis og uforpligtende samtale. Her taler vi om hvordan et evt. forløb (enten individuelt eller gruppe – Læs om vores Talentklub HER) kunne se ud for dig. Vi taler om hvad mentaltræning er hos os og du kan stille alle de spørgsmål du må have. På den måde kan vi sikre, at du får et godt indblik i, hvordan vi arbejder med mental træning, og hvad du kan forvente, hvis du vælger at starte et samarbejde med os.

 

Du kan booke en gratis samtale her